Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Trøbbel med bankID på Mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-12, 02:53   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Trøbbel med bankID på Mac

Jeg blir snart sprø her.

Jeg har to bankID. En som er låst og en som er åpen. Når jeg logger meg på en nettbank med bankID så får jeg dermed en rullgardin hvor jeg skal velge hvilken jeg vil bruke.

Men noen ganger - etter å ha logget på DNB - så blir hele Macen senil.
Den vil ikke la meg velge i rullegardina, og den defaulter kun til DNB - bankID. Som er den som ikke virker. Sånn står den og ser dum ut og nekter meg pengene mine, og andre pengene sine fra meg, inntil den plutselig bråbestemmer seg for at den skal virke en stund igjen.

Det ser ut for meg som om dette treffer sånn gang om annet når det lastes ned en ny java til kassa når man aktiverer bankID. Og da blir det der inntil man har bedre flaks.

Jeg er amatør så det holder på mac, så når tøm safaribuffer, prøve med Opera og Firefox og boote dingsen ikke virker så er jeg fullstendig lost.

Hjelpe Smilefjes?

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 03:00   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Trøbbel med bankID på Mac

Presisjon - jeg får trekke ned rullgardinen og se den andre bankIDen på menyen. Men når jeg velger den så reagerer den ikke, og bare later som om jeg har valgt DNB isteden i Safari. I opera reagerer ikke nedtrekksmenyen i det hele tatt.

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 03:32   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ingen som svarer?

Nuvel. Litt forskning senere viser vei til et program via Finder som heter Java-valg. Det lar seg ikke åpne samme pokker hva jeg gjør og sier at det er lei for det.

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 04:08   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan vi konkludere med at Mac brukere er A-mennesker i denne uhøytidelige undersøkelsen? Og du Smilefjes er selvfølgelig unntaket som bekrefter regelen.

Hilsen PC bruker.

Gammel 04-05-12, 07:18   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Firefox - da funker det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 07:22   #6
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det funker i Google chrome også.

Eg anbefaler å brukr chrome eller Firefox til alt som ikkje funker i safari. Eg får for eksempel ikkje til å bruke "Verified by visa" i safari heller, så all nettshopping skjer i chrome.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 07:25   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er Javaversjonen din helt oppdatert?

Gammel 04-05-12, 09:02   #8
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Min mac er av og til litt treg med de java-bankid-sakene. Her hjelper det som regel å refreshe. Men det har du vel prøvd.

Gammel 04-05-12, 09:10   #9
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Kan du ikke åpne den stengte BankID-en da? Ring banken den er fra og be om at de åpner den.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:50   #10
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Jeg har nøyaktig samme problem som deg. Jeg har løst hele problemet med å betale regninger på maskinen min på jobben....

Gammel 04-05-12, 09:54   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Firefox - da funker det

Nope. Ser ut som det er selve javaen som har avgått ved et presenilt dødsfall. Nytter ikke å prøve å gjøre noe med den, den bare beklager at den ikke er tilsnakkendes, tilbyr seg å restarte eller sier høflig fra at man kan ignorere den hvis man vil, den lover å ikke ødelegge noe ved os'et isåfall.

Drammen sier at vi mangler noen oppdateringer, mulig vi er på sporet av noe der.

Konklusjon så langt - Mac er ikke Tingen Sin altså.

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 09:55   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Kan du ikke åpne den stengte BankID-en da? Ring banken den er fra og be om at de åpner den.

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Jeg har nøyaktig samme problem som deg. Jeg har løst hele problemet med å betale regninger på maskinen min på jobben....

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 10:00   #13
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Med MAC kan det være lurt å restarte hele greia i blant. Da oppdateres alt.

Gammel 04-05-12, 10:01   #14
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Ler du av meg?

Gammel 04-05-12, 10:05   #15
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Venter spent på hva du finner ut. Jeg får også kun brukt dnb og ikke den andre

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 10:06   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste et sted at bruker man Firefox så må gammel versjon av Java fjernes og oppdatering installeres på nytt.
Nå har ikke jeg Mac så jeg vet ikke om det er sånn der, men du kan jo forsøke.
Ellers kan man bare ha en BankId, slik at man kan ikke åpne den som er stengt uten å stenge den andre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 10:06   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Med MAC kan det være lurt å restarte hele greia i blant. Da oppdateres alt.

Det har jeg gjort, det hjalp ingenting.

Ler du av meg?

Jeg har en gammel saying om Linux som er sånn at jada - kjempekjekt os, men du må jo til med loddebolt om du vil skifte skjermoppløsning da. Og nå kom den nær Mac også - virker ikke bankID-software? Skaff en ny bankID da vel?

(Jeg er ikke fan av Mac, derfor er sånt morsomt.)

Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 10:09   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mac + java = trøbbel. :jungelord:

Det er flere ting ved eple-produkter som irriterer meg enn ved pc/mikkesoft, gitt.
Det hindrer meg ikke i å være medansvarlig til at antallet epleprodukter i hjemmet har økt, men alt til sitt bruk. Jeg har selvsagt pc også.

Gammel 04-05-12, 10:11   #19
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ellers kan man bare ha en BankId, slik at man kan ikke åpne den som er stengt uten å stenge den andre.

Neida, man kan ha BankID i alle de bankene man bruker.

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg har en gammel saying om Linux som er sånn at jada - kjempekjekt os, men du må jo til med loddebolt om du vil skifte skjermoppløsning da. Og nå kom den nær Mac også - virker ikke bankID-software? Skaff en ny bankID da vel?

(Jeg er ikke fan av Mac, derfor er sånt morsomt.)

Aha. Men hvis problemet er at du har tastet feil BankID-passord og derfor fått den låst - så er vel ikke det macen sitt problem?

Gammel 04-05-12, 10:12   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Mac + java = trøbbel. :jungelord:

Det er flere ting ved eple-produkter som irriterer meg enn ved pc/mikkesoft, gitt.
Det hindrer meg ikke i å være medansvarlig til at antallet epleprodukter i hjemmet har økt, men alt til sitt bruk. Jeg har selvsagt pc også.

Noe sier meg også at løsningen her blir å starte opp en windowsmaskin. Men det går da ikke an å kjøpe så dyre datamaskiner også trøbler de med noe såpass sentralt altså. Makan. Det må jo gå an å løse greiene.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.