Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Suppe på fenalår

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 14:26   #1
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Suppe på fenalår

Har et ganske avspist fenalår liggende og lurer på om det kunne vært brukt til en eller annen suppe?

Ideer/oppskrifter/tips/erfaringer?

Gammel 18-05-12, 14:35   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Suppe på fenalår

Det blir bydelig ertesuppe med fenalår! Legg gule erter i bløt over natten, og kok dem sammen med fenalåret. Ta ut fenalåret når suppen er salt nok. Jeg pleier å ha oppi litt kjøtt, for eksempel svinekjøtt eller lam, og la dette koke mørt med ertesuppen den siste tiden, men det er ikke nødvendig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:41   #3
Left
Passiv

Standard

Hjemmelaget ertesuppe er smaskens godt.
Jeg pleier å lage det av røkte svineknoker og erter, og jeg koker alt samme dagen.
De må koke ca. 2,5 timer hvis man ikke bløtlegger ertene i noen timer før bruk. Knokene koker med hele tiden, og skjæres opp når ertene er møre.
Med fenalår blir den kjempegod, men følg med på hvor salt den blir ja.

Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:10   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Betasuppe med fenalår!

Gammel 18-05-12, 19:53   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Åja, mamma koker alltid suppe på beina etter fenalår. Ertesuppe ja, det er nam. Selv for meg som egentlig ikke liker ertesuppe noe særlig så er det noe eget med denne.

Muligens delvis fordi den ene gangen i året jeg har spist dette de siste årene, er nyttårsaften etter rakettene. Mine foreldre salter og tørker to lår til jul, det første er oppspist og lages suppe på til nyttår.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.