Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Candy Darling og andre: Lær oss hjemmelaget is

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-12, 19:04   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy Darling og andre: Lær oss hjemmelaget is

Jeg har fått med meg at Candy Darling har blitt en ordentlig rev på å lage hjemmelaget is, og vil gjerne ha oppskrifter og fremgangsmåte (teskje required).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:13   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Candy Darling og andre: Lær oss hjemmelaget is

Punkt 1: shop en ismaskin.

Veronal er en rev på de ulike typene av is. Jeg har laget bare tre typer:

- fransk fløteis - da varmer man opp fløten med vaniljestang, pisker eggeplommene med sukker, blander og varmer det hele opp igjen til det tykner. Jeg bruker Hellstrøms grunnoppskrift, og tilsetter enten blendede jordbær eller sjokolade/kakao i forskjellige varianter.
http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifte...jordb%C3%A6ris

- italiensk gelato - da pisker man kremen og blander inn eggeplommene etterpå. Jeg finner ikke den jeg brukte, men det finnes mange varianter.

- sorbet - det er uten noe melk, og kan lages med og uten eggehviter. De fleste oppskriftene anbefaler uten, fordi de visstnok stjeler mye smak. Jeg brukte denne fra Toffskij, og den var virkelig absofuckinglutely fantastic: http://www.foreldreportalen.no/forum...53&postcount=1

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:14   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den bringebærsorbeten er faktisk latterlig god.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:14   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Er det noen ting å tenke på når det gjelder type ismaskin?

Gammel 19-05-12, 19:15   #5
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har noen sånne kjappis (bokstavelig talt )-løsninger:

F eks: 2 poser frosne jordbær / bringebær halvtines. Stavmiks, og ha i litt sukker og en dæsj sitronsaft. Kjør i ismaskin.

Gammel 19-05-12, 19:18   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også har en kjappisløsning. Kjør frosne bær i blender/kjøkkenmaskin, bland med ferdig vaniljesaus fra kartong, og kjør i ismaskin eller bare putt litt i fryseren i kjøkkenmaskina og rør opp igjen før servering.

Gammel 19-05-12, 19:18   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Den bringebærsorbeten er faktisk latterlig god.

Ja, den er helt hinsides for oss som liker det litt friskt. Noen kommenterer vaniljen, jeg synes det er limesaften som trer frem. Nam.

Den beste sjokoladeisen jeg har funnet er faktisk den som står i Kitchen-aid-oppskriftsheftet, den er basert på samme fremgangsmåte som Hellstrøm sin. Jeg skal se om jeg får skrevet den inn om litt.

- No. 4 -
Gammel 19-05-12, 19:23   #8
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg anbefaler Hellstrøms Iskrembok, forresten! Fikk den til bursdagen min.

Gammel 19-05-12, 19:27   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker ismaskinen min!

Kjappisløsningen min; pisk en pakke kremfløte, tilsett vaniljepulver, søtning og to egg (eventuelt kun eggeplommer dersom man fks har laget marengs). Neste steg avhenger av hvilken smak du vil lage;

Jordbær: kjør en kurv jordbær og en pakke matfløte sammen med stavmikser - hell det i kremen og rør det sammen. Helles i ismaskin. Kan gjerne tilsettes hakket mørk sjokolade.

Sjokolade: smelt en (halv) plate 86% sjokolade sammen med litt matfløte. Tilsett resten av matfløten og ha i kremen. Røres sammen og helles i ismaskinen. Kan gjerne tilsettes hakket mørk sjokolade.

Banan: mos en eller to bananer sammen med en pakke matfløte. Bruk stavmikser. Ha i kremen, bland og ha i ismaskinen. Tilsettes hakket mørk sjokolade.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:14   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager en som er veldig god, en Nigellaoppskrift med appelsin, lime og fløte. Har ikke oppskriften tilgjengelig her og nå. Serverte den sist med sjokoladefondant og jordbær.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:32   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, den har du nevnt før, Fili. Kan du lime den inn her når du får tid, så finner jeg alt på én gang? rettyplease:

- No. 4 -
Gammel 19-05-12, 20:34   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lagde bananis med 10 eggeplommer og rester av hjemmelaget vaniljekrem i går. Det ble virkelig helt fantastisk. (Og litt mektig. )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:47   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:19   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er det noen ting å tenke på når det gjelder type ismaskin?

Det kan være greit å sjekke hva det er som skal i fryseren av den i forkant, er det fryseelement eller helle bollen og kan man kjøpe ekstra. De tar jo ikke særlig mye disse ismaskinene, og det er jo himla kjipt å måtte vente 24 timer mellom slagene.

Gammel 19-05-12, 22:19   #15
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg kjøpte en sånn en ismodul til Kenwooden og den må fryses i 24 timer. Hadde vurdert en skikkelig maskin om jeg ikke var så gjerrig...

Nybegynner på feltet og har bare forsøkt meg på et par av Hellstrøm sine. Jeg synes de er i søteste laget, men ellers veldig gode.

Den bringebær-sorbeten skal definitivt prøves! Hva er ekte vaniljesukker? Jeg har et glass med sukker stående der jeg hiver oppi "tomme" vaniljestenger etter bruk. Vil det funke? Synes ikke den har så veldig sterk aroma og bruker å supplere med vaniljeekstrakt, vaniljestevia eller annet.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 22:23   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men må isen stå i ismaskinbollen i kjøleskapet eller kan man helle isen i en annen beholder for frysing og lage mer is? Jeg vurderer en Kenwood ismaskin, siden jeg har KW Major.

Gammel 19-05-12, 22:34   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan nok helle over i annen bolle, men problemet er at man uansett må fryse ned frysedelen på nytt. Derfor er det greit med fryselement, når man kan kjøpe flere av dem.

Gammel 19-05-12, 22:38   #18
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men må isen stå i ismaskinbollen i kjøleskapet eller kan man helle isen i en annen beholder for frysing og lage mer is? Jeg vurderer en Kenwood ismaskin, siden jeg har KW Major.

Du har samme som meg. Ulempen er at frysedelen er "brukt opp" etter en omgang. I hvertfall om du lager fløteis.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 22:50   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden og jeg har laget hans favoritt i dag, italiensk sitronis. Oppskrift her: http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=12

Jeg fant dessuten ut hva som skjer når man varmer opp eggeblandingen for mye før siling. Da får man silen full av sitronifisert eggerøre.

Men den andre runden ble perfekt.

Gammel 19-05-12, 23:02   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den bringebærsorbeten, skal den siles eller noe?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.