Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ord man ikke visste at man trengte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-12, 19:38   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Ord man ikke visste at man trengte

Liten forhistorie først:
Jeg er den eneste helsesekretæren på min arbeidsplass, og innimellom så kan det pittelitt mye å gjøre kan man si. Da hender det at "behandlerne mine" får litt dårlig samvittighet når de synes de "maser" på meg via noe som heter gule lapper i pasientdatasystemet vi bruker. Dette resulterer i at noen av dem forsøker å døyve samvittigheten ved forsøk på smisk og underholdning via gule lapper. En av behandlerne sendte meg en periode små rare ord hun hadde funnet i en bok, og jeg må si: Jeg elsket det!!

I dag vil jeg gjerne dele de to som ble så store favoritter for meg at jeg rett og slett måtte lager dem i "notater" på iPhonenmin :

Scheissenbedauern - tysk ord - Betyr: Skuffelsen man føler når ting ikke går så ille som man hadde trodd.

Tingo - indonesisk ord - Betyr: Det å stadig låne ting fra en venn uten å levere det tilbake, slik at vennen til slutt ikke har noen eiendeler igjen.

Jeg må si at jeg føler Scheissenbedauern nok er et ord jeg føler jeg kunne brukt opptil flere ganger faktisk. Litt mer usikker på tingo kjenner jeg.

Gammel 25-05-12, 19:56   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ord man ikke visste at man trengte

Søtt!

Gammel 25-05-12, 20:06   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Scheissenbedauern var et rett og slett herlig ord. Det ruller liksom av tunga. Scheissenbedauern.

Håper jeg får en sjans til å bruke det en gang. "Jeg ble litt sånn scheissenbedauern over at jeg ikke strøk på eksamen, når jeg egentlig var innstilt på det, lizzom."

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 20:10   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Fine ord.

Gammel 25-05-12, 20:15   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke helt om jeg har trengt noen av ordene hittil, men takk skal du ha!

Min sønn har gitt meg en mengde stilige ord, det jeg kommer på i farten er giraffkanon. Det var det han ønsket at pappaen skulle ta med seg fra jobbreise i Nederland.

Gammel 25-05-12, 20:31   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine ordet - Scheissenbedauern.

Ordet er herved adoptert og venter i spenning for å prøves ut på tysktalende venner!

Gammel 25-05-12, 20:54   #7
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sant? Jeg er også veldig fornøyd med scheissenbedauern altså.

Og så klarer jeg ikke helt å lure på om dette tingo-fenomenet skjer _veldig_ ofte blant indonesisktalende mennesker, siden de faktisk har følt behovet for å ha et eget ord for det....???

Gammel 25-05-12, 21:21   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Og så klarer jeg ikke helt å lure på om dette tingo-fenomenet skjer _veldig_ ofte blant indonesisktalende mennesker, siden de faktisk har følt behovet for å ha et eget ord for det....???

Så herlig kollega da!

Gammel 25-05-12, 21:22   #9
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Fantastisk! Så gøy med slike små ting i kvardagen!

Skal freiste flette desse orda inn i ein samtale snarast.

Gammel 25-05-12, 21:44   #10
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

NAIS! Hvis du får noen bra reaksjoner må du fortelle oss om dem.

Gammel 25-05-12, 21:45   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

...klarer ikke helt å LA VÆRE å lure på.... for øvrig. Men dere er jo intelligente damer, så det skjønte dere sikkert.

Gammel 25-05-12, 22:40   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Åh.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.