Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 14:52   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Jeg skal snart i gang med å male gipsplatene i taket og på veggene i nyinnredet soverom, og jeg vil jo gjerne at det skal bli et pent og varig resultat.

Kan jeg grunne gipsplatene med Jotaplast? Mener jeg gjorde det forrige gang, men det er noen år siden, det blir fremdeles presentert som en økonomisk løsning på Jotuns sider.

Hvilken maling anbefales etter grunning? Bør jeg velge Jotun Sens, eller går det greit med andre typer som Lady vegg?

Rommet skal stå tomt og ikke brukes som soverom ennå, altså får alt noen uker på seg til å dunste fra seg. Jeg syns det virker smart, jeg kan få luftet ut avgasser skikkelig i sommervarmen, jeg trenger ikke å bruke rommet som soverom for barn med en gang. I løpet av sommerferien håper jeg å ha innredet ferdig slik at rommet kan brukes av datteren min på 9 fra skolestart omtrent.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 17:17   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Jotaplast (eller det billigste merket de har der du vil handl, Harmoni for ksempel). Nye gipsplater suger en dl, og om du jo har tid til å vente, hadde jeg ikke kostet på meg sens ( som er noe herk å male med!).

Du må antakelig ha to eller tre strøk, litt avhengig av sparklng. Har du bestemt deg for glans på toppstrket? Jeg er blitt veldig glad i Jotun Pure, helmatt maling.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 17:45   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Ah, takk for tips, dette skulle jeg også spørre om! Jeg skal lure med meg Kitty til å hjelpe meg å male nye gipsplater i helga. Jeg liker Jotun Sens, jeg? Men jeg har malt med det på panel, er det veldig annerledes på gipsplater?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:48   #4
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Jeg har aldri malt med Sens, så jeg har ingen peiling på egenskapene når man maler. Det er sikkert forskjell på maling til vegg og listverk, og sikkert også forskjeller på hvordan det er å bruke rull eller pensel. I mitt tilfelle blir det jo rull.

Jotaplast høres greit ut som grunning. Harmoni har jeg forsåvidt testet før og liker, men det var til listverk.

Glans har jeg jo tenkt såvidt på, lurte på å ta 10. Det er vel ganske vanlig. Tror ikke jeg koster på noe spesielt flott overflate siden dette skal være jenterom for to jenter på 9 og 10, jeg føler på meg at det må males igjen om noen år. Eller at det blir tapetsert med plakater av hunder, hester og Justin Bieber.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:52   #5
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Vi er veldig fornøyde med easy clean, men det er kanskje ikke nødvendig på soverom til så store jenter.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:53   #6
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Det er tre små gutter i familien også, så se ikke bort i fra det, Frøy. Hvordan er easyclean å male med? Kanskje jeg skal ta det i øverste strøk på veggene?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:54   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Vi bruker Sens grunning og maling nå (baby i hus osv.), og jeg ser at grunningen suges veldig fort inn i de nye gipsplatene, så det er nok relativt kostbart vs. andre typer maling. Hvis du har god tid til å la rommet lufte seg funker det nok kjempefint med Jotuplast og Lady eller noe annet over.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 18:58   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken maling er best til nye gipsplater i soverom?

Easy clean var overraskende god å male med og nå nesten ett år etter at vi malte holder den det den lover, vi har ingenting i sprutsonen bak koketoppen og det er let å holde rent.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no