Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kringle uten kardemomme? Går det bra?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 10:27   #1
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Kringle uten kardemomme? Går det bra?

Baker kringle til mannens 40års dag i dag, men oppdager just nu at jeg er tom for kardemomme. Går det greit å sløyfe den? Bør den erstattes med noe annet? Hva i så fall? Kanel?
Kringla skal fylles med smør, sukker og kanel om det har noen betydning.

Gammel 06-06-12, 10:28   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kringle uten kardemomme? Går det bra?

Det går helt fint uten, du har jo andre ting som gir smak.

Gammel 06-06-12, 10:28   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

det går helt fint. litt vanilje i er godt.

Gammel 06-06-12, 10:29   #4
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Vanilje? Som i vaniljesukker? Er ikke spesiellt dreven med gjærbakst, men siden det er det aller beste mannen vet om gjør jeg et forsøk i dag.

Gammel 06-06-12, 11:33   #5
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Vaniljesukker er nok eit bra alternativ
Kardemomme er viktigast i vanlege boller, synes eg, elles smaker dei så lite.

Eit triks som har gjort meg til ein mykje betre gjærbakar er å gi mjølk+smør+sukker eit oppkok, og så avkjøle. Kokinga øydelegg ei proteinbinding som elles kan motarbeide gluten-prosessen (gluten er det som gjer at deigen streeeekker seg og får bobler når den gjærer). Bollene mine blir faktisk luftige no

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:37   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker aldri kardemomme i gjærbakst. Og med kanelfyll så får du jo masse kanelsmak.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 14:39   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig har jeg begynt å brune smøret til gjærbakst. Bruner smøret, slenger oppi sukker og melk når smøret er gyllenbrunt. Det gir bollene en helt fantastisk karamellaktig undertone. Det smaker ikke karamell av bollene, akkurat, men bare mer, liksom. Anbefales på det sterkeste.

Gammel 06-06-12, 14:46   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bruker aldri kardemomme i gjærbakst. Og med kanelfyll så får du jo masse kanelsmak.

Ikke jeg heller.

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Forøvrig har jeg begynt å brune smøret til gjærbakst. Bruner smøret, slenger oppi sukker og melk når smøret er gyllenbrunt. Det gir bollene en helt fantastisk karamellaktig undertone. Det smaker ikke karamell av bollene, akkurat, men bare mer, liksom. Anbefales på det sterkeste.

I know!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.