|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhet"Jenter skal gjøre som gutta - Tren hardt og intenst. Det er beinhard styrke og tøff intervallltrening som gjelder". |
|
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhet
Neida jeg vet det ikke er nytt men det har jo vært litt delte meninger rundt dette. Det er ikke så mange år siden jeg hadde PT på Elixia som sa det stikk motsatte, at det var mange moderate repitisjoner som gjalt hvis jeg ønsket å gå ned i vekt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetDet høres jo veldig greit ut, ut og inn av treningsstudioet på litt over en time men effektivt og intenst. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg gjør litt forskjellig, noen ganger bare utholdenhet, noen ganger bare styrke, noen ganger først utholdenhet og så styrke og noen ganger kombo. Jeg trener med PT for tiden, og da er det både høy puls og tung belastning.
|
|
|
#5 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg kjører dette programmet: Starting Strength.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg varmer opp i 20 minutter, kjører en beinhard styrkeøkt med PT (si i fra om du trenger en anbefaling, Lisa
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg liker best å trene utholdenhet, men når jeg skal ned i vekt har jeg faktisk mest fokus på harde styrkeøkter og heller lengre men ikke så harde kondisjonsøkter. Jeg sliter nemlig med å finne balansen mellom kaloriinntak/harde kondisjonsøkter når jeg skal ned i vekt. Dette funker (og ja, jeg er over 40), men jeg må passe veldig på matinntaket. I slike perioder trener jeg minst en time til dagen og kanskje 3 styrkeøkter (a ca 30 min) i uka. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Introvert optimist
|
Det er vel det jeg også "alltid" har hørt. Mange, forholdsvis lette repitisjoner, gjerne i flere runder var oppskriften for å stramme opp og bli slankere.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg syns det høres merkelig ut, fot da jeg fikk satt opp treningsprogram i 2003 var det det samme som gjaldt, så tungt at man kun greide 9-12 repetisjoner x 3. Hvis moderat vekt og mange repetisjoner skal ha noen effekt må man vel bruke det som kaloriforbrenning, og gjøre det fort og uten pause. Det er sånn 500 ckal-timene funker. Men selv da skal man pushe seg på vekten.
|
|
|
#10 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg fikk ikke fremgang på styrketrening før jeg begynte å trene kun ett sett på 8-15 repetisjoner. Hver gang jeg greide 15 økte jeg vekten. Fantastisk effektivt, rett og slett. Har helt sluttet å ta mer enn et sett på noen øvelse.
|
|
|
#11 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg skjønner ikke at dette er ny forskning, jeg trodde dette var opplest og vedtatt blant de som virkelig kan trening for lenge siden?
![]() I perioder har jeg også løpt en god del, typisk to økter intervall og én langkjøring i uken. Etter at jeg fikk barn har jeg stort sett fokusert på styrke siden tiden har vært litt knapp og det har størst effekt på kroppen min. Samt at jeg liker det, så klart. I høst hadde jeg faktisk utrolig god fremgang styrkemessig ved å trene styrke to ganger i uken og lite utholdenhet; resitusjon skal tydeligvis ikke undervurderes. Jeg trener sjelden styrke og utholdenhet i samme økt, men om jeg gjør det slenger jeg på en runde med tabathaintervaller etter styrkeøkten.
Sist redigert av Ruslebiffen : 08-06-12 kl 10:18. Årsak: Postet litt fort, gitt |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Jeg har liten tid til trening nå som jeg har to små og full jobb. Har derfor i de siste fire årene trent kun de hardeste saltimene. Det gikk fint en stund, men så fikk jeg verk i hofta. Derfor måtte jeg legge til yoga. Nå tenker jeg at restitusjonstrening er tingen. Kanskje 90 min sykling med ca 60% av makspuls. Før barn trente jeg hardt pluss dans og langkjøring sykkel. Hadde aldri vondt før. Kanskje alder 40+ og to tette svangerskap etter 35 år har gjort meg svakere.
|
|
|
|
#13 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg begynte å trene i studio for 15 år siden, og allerede da sto det i ymse glossy magasiner ala "IForm" at det var anbefalt å trene med tunge vekter og få repetisjoner.
|
|
|
#14 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg tenkte det samme Kaprifol. På saltime denne uke løftet vi 10 kg som minimum. For noen år siden brukte de fleste 2x2 kg vekter, noen få brukte 3 kg eller mer. De vektene blir nok snart kassert.
|
|
|
|
#15 |
|
Enda en som trener
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg mimrer tilbake til den tiden jeg var ung og begynte å trene på 'Gym'. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Enda en som trener
Og det tror jeg faktisk kan være et poeng! Jeg synes ihvertfall moderat tunge økter fungerer best når jeg skal ned i vekt, da spesielt kondisjonsøkter. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg trener vekter 2 ganger i uken. Jeg trener med tunge vekter 8 X 3. Dette er eneste måten å få synlige muskler på, spesielt i armene utgjør det stor forskjell å ta få løft med tunge vekter, og jeg blir fort strammere i kroppen av det. MEN jeg går ikke ned i vekt, så det har jeg bare gitt opp. Gikk ned 4 kilo med Grete Roede i fjor vinter. skulle egentlig ned 3 kg til, men det har jeg aldri klart. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Harde treningsøkter mer effektivt både for styrke og utholdenhetJeg tenker at uavhengig av hva som er mest effektivt for vektnedgang, så er utholdenhet og kondisjon det viktigste målet i starten, i alle fall for meg. Når jeg orker mer, blir også terskelen for å fortsette treningen lavere, og da er man jo også friere til å ta fatt på hva-enn-for slags trening som er "best". Jeg merker at intervalltrening og harde økter gir meg rask bedring av kondisjonen, i alle fall.
|
|
|
#20 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Selvfølgelig. Helt enig. Mitt svar var bare basert på at trening alene ikke vil føre til nedgang i vekt, særlig ikke når det er snakk om bare noen få kilo. Om en utrent og overvektig person går fra null trening til tre løpeturer i uka på samme matinntak er det klart at det vil skje noe.
|
![]() |
|
|