|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderNoen som har hatt det? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Jeg har ikke hatt kyssesyke som jeg vet om, men gutten vår var temmelig dårlig da han hadde det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Takk for utfyllende svar Hattifnatten. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Har hatt kyssesyken i voksen alder, det tok 2-3 mnd å bli frisk. Brukte ingen medisiner, men var sykmeldt ( primært pga risiko for smitte vs. brukere i mitt arbeidsmiljø), med beskjed om å unngå fysiske utskeielser. En stund siden, husker egentlig ikke at jeg var så fryktelig dårlig, egentlig. Men vondt i hslsen/ hovne kjertler. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.
De gangene det ble tatt av gutten vår ble det gjort på sykehus med en slags tynn elektrisk sugeslange. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Som Charlie også nevner så er medisiner og alkohol noe man bør tenke over om man har symptomer på kyssesyke. Man skal ikke drikke alkohol og man skal så langt det er mulig unngå paracet hvis leverprøvene er dårlige. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Jeg har hatt kyssesyken en gang uten å vite det, har bare fått det bekreftet på blodprøve i ettertid. Så, man kan ha det veldig mildt også. Nå skal det sies at jeg er utrolig sjelden syk og bruker ikke å ha influensa eller omgangssyke, selv om jeg jobber i barnehage.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.Alkohol har jeg ikke vært i nærheten av men legen ga meg Paralgin forte og Zolmitriptan mot hodepine som vedvarte i nesten 7 dager i strekk. Den uken tok jeg smertestillende hver 3-4 time. Jeg tok også en del paracet de første to ukene da jeg hadde en del febersmerter. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Hos barn er det veldig vanlig å ha det og kun ha symptomer som en lett forkjølelse. Veldig mange har antistoffer fra barndommen og derfor er det ikke noe entydig svar på om man er syk i voksen alder. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg ville brukt Ibux/Naproxen eller lignende ved behov for smertestillende fram til kyssesyke er avkreftet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg hadde det som ungdom, og hadde klassiske influensasymptomer som var hakket verre enn vanlig influensa. Jeg kunne ikke trene på én måned, og ikke drikke alkohol. Den gangen tok man ikke leverprøver forløpende for å se når verdiene normaliserte seg, så det er ikke umulig at jeg begynte å trene for tidlig.
|
|
|
|
#13 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Ja, det kan nok stemme. Aner jo ikke når jeg hadde det.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg hadde det som 18-åring og var ufattelig dårlig. Var innlagt på sykehus i over en uke, etter at jeg ikke hadde klart å ta til meg vått eller tørt på et par dager pga. vond hals, og var i elendig form i flere måneder etterpå. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderMin ex fikk kyssesyken som voksen og var regelrett dausjuk!
|
|
|
#16 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg hadde det den sommeren jeg fyllte 16, og var skikkelig syk. Jeg trodd jeg hadde vært syk i to uker, men det var visst fem. Det er tre uker jeg rett og slett ikke husker en døyt av. Hanglet en god stund etterpå også. Ble "frisk" i tide til å gå på skolen siste skoledag på ungdomsskolen, og var ikke helt i form igjen før i august.
|
|
|
|
#17 |
|
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg hadde det som 22-åring (voksen da, ja?!). Var skikkelig syk i 2-3 uker, og hangla i bortimot 4 måneder.
|
|
|
#18 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg fikk kyssesyken da jeg var 19, det begynte som en kraftig halsbetennelse. Legen skjønte hva det var bare av å se i halsen min, men tok en blodprøve for å være sikker. Jeg var tilbake på jobb (SFO) etter to uker, men det tok lenger tid før jeg var i toppform - jeg hoppet av studiene det halvåret.
|
|
|
#19 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderJeg ville dratt til legevakten og få tatt prøver. Kan jo også f.eks. være streptokokk-halsbetennelse, da trenger du antibiotika. God bedring
|
|
|
#20 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alderDra til legevakta å få sjekket. Alle fastleger skal vel ha en vikar? Eller så må en jo få bruke legevakta selv om det ikke er så akutt. For noen år siden så hadde jeg cytomegalovirus (som lett kan forveksles med kyssesyken, men kyssesyke prøven slår ikke ut på dette) og det tok 3 måneder før jeg ble bra igjen. Det måtte bare gå over av seg selv og jeg brukte store doser Ibux hver dag, men da vet en i alle fall at en må ta det med ro og det har en forklaring på hvorfor en ikke orker noe som helst. Måtte ta jevnlige leverprøver for å følge med på det frem til jeg var bra. |
|
|
|
![]() |
|
|