Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-12, 23:59   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder

Noen som har hatt det?

Jeg ble syk i pinsen og var helt slått ut av feber og klassiske influensasymptoner i nesten to uker. Etterhvert ble jeg litt bedre men aldri frisk, har hanglet i lang tid nå og føler meg helt utslitt. Nå, etter 5 uker har jeg gått med vond og hoven hals i 2 uker og det gjør forferdelig vondt å svelge.
I går møtte jeg en venn som er lege og hans første kommentar var at han var sikker på at jeg har kyssesyken. Nå som jeg har lest om det høres det jo svært sannsynlig ut.

Jeg var hos lege andre uken jeg var dårlig fordi jeg hadde en hodepine som nesten tok knekken på meg. Hun tok ingen prøver, sjekket ingeting (som vanlig) men bare ga meg sterkere medisiner for hodepinen.

Er det noen her som har hatt kyssesyken i voksen alder? Hvor mange uker var dere syke og blir man frisk uten medisiner?

Jeg ringte legen min i dag men hun er nå på ferie i 4 uker og ingen andre ledige timer hos andre leger denne uken. Dette er jo ikke akkurat noen emergency men jeg begynner å bli litt bekymret over at jeg ikke ser ut til å bli noe bedre i det hele tatt.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 00:05   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder.

Jeg har ikke hatt kyssesyke som jeg vet om, men gutten vår var temmelig dårlig da han hadde det.

Det er greit å få bekreftet eller avkreftet om det er kyssesyke og få tatt leverprøver. Hvis leverprøvene er høye og milten er stor så skal du ta det ganske med ro.

Det finnes i alle fall tre måter å teste på, kanskje flere.
Monospot hurtigtest hos legen. Den testen er ikke helt pålitelig. Positivt svar er positivt, men falske negative forekommer visst ofte.
Nese/halssekret-test som sjekker om slimet du har bak i hals/nese har viruset. Er det positivt så har du visst aktiv kyssesyke.
Blodprøve kan slik jeg forstod det vise antistoffer, men det kan være gamle antistoffer og sier bare om du har hatt det eller ei.

Det finnes i alle fall ett virus som likner noe. Cytomegalovirus tror jeg det het.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 00:09   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for utfyllende svar Hattifnatten.

Føler definitivt et behov for å vite om dette er kyssesyken. Vet du om nese /halssekret-test er noe en lege må gjøre eller noe man kan forlange / be om ved å møte opp på et legesenter?

Gammel 03-07-12, 00:14   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har hatt kyssesyken i voksen alder, det tok 2-3 mnd å bli frisk. Brukte ingen medisiner, men var sykmeldt ( primært pga risiko for smitte vs. brukere i mitt arbeidsmiljø), med beskjed om å unngå fysiske utskeielser. En stund siden, husker egentlig ikke at jeg var så fryktelig dårlig, egentlig. Men vondt i hslsen/ hovne kjertler.

Hvis leveren skulle være påvirket ville jeg trodd det var et poeng å unngå endel hodepinemedisiner, men mulig jeg tar feil. Mener jeg fikk beskjed om ikke å drikke alkohol.

Pga smitte og fordi det KAN være svært alvorlig for noen ville jeg syns det var viktig å få avklart om det er kyssesyke eller ikke, selv om det ikke oppleves som " emergency".

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 00:16   #5
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Takk for utfyllende svar Hattifnatten.

Føler definitivt et behov for å vite om dette er kyssesyken. Vet du om nese /halssekret-test er noe en lege må gjøre eller noe man kan forlange / be om ved å møte opp på et legesenter?

De gangene det ble tatt av gutten vår ble det gjort på sykehus med en slags tynn elektrisk sugeslange.

Vi har også tatt nesesekretprøve i forbindelse med svineinfluensa. Da tok fastlegen det. Jeg vet ikke om en slik prøve går langt nok ned.

Monospot kan du i alle fall få tatt kjapt hos fastlegen og den regner jeg med kan tas enkelt på laben. Om den er positivt er det jo greit. Det er verre om den er negativ og du har symptomer.
Min gutt hadde to negative monospot, men positiv halssekretprøve.

Leverprøver kan du ta om du møter opp på legesenter. De må sendes, men det er svar som kommer ganske raskt.

Gammel 03-07-12, 00:19   #6
Guava

Guava sin avatar

Standard

Som Charlie også nevner så er medisiner og alkohol noe man bør tenke over om man har symptomer på kyssesyke. Man skal ikke drikke alkohol og man skal så langt det er mulig unngå paracet hvis leverprøvene er dårlige.

Gammel 03-07-12, 00:21   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt kyssesyken en gang uten å vite det, har bare fått det bekreftet på blodprøve i ettertid. Så, man kan ha det veldig mildt også. Nå skal det sies at jeg er utrolig sjelden syk og bruker ikke å ha influensa eller omgangssyke, selv om jeg jobber i barnehage.

Gammel 03-07-12, 00:22   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt det. Hadde veldig vondt i halsen og var redusert en stund, men tror jeg var ganske heldig, for var ikke veldig dårlig veldig lenge.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 00:25   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Alkohol har jeg ikke vært i nærheten av men legen ga meg Paralgin forte og Zolmitriptan mot hodepine som vedvarte i nesten 7 dager i strekk. Den uken tok jeg smertestillende hver 3-4 time. Jeg tok også en del paracet de første to ukene da jeg hadde en del febersmerter.

Skal definitivt ringe legesenteret og be om en test.

Gammel 03-07-12, 00:29   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg har hatt kyssesyken en gang uten å vite det, har bare fått det bekreftet på blodprøve i ettertid. Så, man kan ha det veldig mildt også. Nå skal det sies at jeg er utrolig sjelden syk og bruker ikke å ha influensa eller omgangssyke, selv om jeg jobber i barnehage.

Hos barn er det veldig vanlig å ha det og kun ha symptomer som en lett forkjølelse. Veldig mange har antistoffer fra barndommen og derfor er det ikke noe entydig svar på om man er syk i voksen alder.
Antistoffer sier jo bare om man har hatt sykdommen eller ei, men ikke når.

Gammel 03-07-12, 00:30   #11
Guava

Guava sin avatar

Standard

Sv: Kyssesyke (mononukleose) i voksen alder

Jeg ville brukt Ibux/Naproxen eller lignende ved behov for smertestillende fram til kyssesyke er avkreftet.
Minsten min hadde Ibux som førstevalgspreparat på sykehuset da han hadde kyssesyke, men siden han hadde så skyhøy feber måtte de gi paracet i tillegg. De fulgte likevel nøye med på leverprøvene.

Gammel 03-07-12, 00:38   #12
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde det som ungdom, og hadde klassiske influensasymptomer som var hakket verre enn vanlig influensa. Jeg kunne ikke trene på én måned, og ikke drikke alkohol. Den gangen tok man ikke leverprøver forløpende for å se når verdiene normaliserte seg, så det er ikke umulig at jeg begynte å trene for tidlig.

Mannen min fikk kyssesyken i voksen alder (nesten 40). Han fikk ikke halsvondt etc., men ble ekstremt slapp og fikk vondt i kroppen. Han fikk også problemer med å sove, og det gikk så langt at han måtte bruke sovemedisin en periode. I motsetning til meg, fikk han målt leververdiene jevnlig i etterkant, og etter rundt fire måneder var alt normalt igjen. Han kunne da begynne å trene og drikke alkohol igjen.

God bedring!

Gammel 03-07-12, 00:40   #13
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hos barn er det veldig vanlig å ha det og kun ha symptomer som en lett forkjølelse. Veldig mange har antistoffer fra barndommen og derfor er det ikke noe entydig svar på om man er syk i voksen alder.
Antistoffer sier jo bare om man har hatt sykdommen eller ei, men ikke når.

Ja, det kan nok stemme. Aner jo ikke når jeg hadde det.

Gammel 03-07-12, 00:41   #14
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg hadde det som 18-åring og var ufattelig dårlig. Var innlagt på sykehus i over en uke, etter at jeg ikke hadde klart å ta til meg vått eller tørt på et par dager pga. vond hals, og var i elendig form i flere måneder etterpå.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 02:24   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ex fikk kyssesyken som voksen og var regelrett dausjuk!
Han var sliten og smådårlig i lang tid og fikk etter hvert kommet seg til lege og de tok prøver som viste at det ikke var noe tvil.
Han var skikkelig dårlig i ukesvis og var vel ikke helt i slag før det var gått et år.

Det er den eneste gangen jeg vet om som han har "sluttet" å røyke. Han orket ikke å røyke på fem døgn! Da han noen år senere brakk ryggen i slalombakken og lå ti dager før vi viste om han overlevde, var det første han gjorde da han kom til seg selv, å røyke!

Så kyssesyke er ikke til å spøke med.

Gammel 03-07-12, 07:25   #16
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde det den sommeren jeg fyllte 16, og var skikkelig syk. Jeg trodd jeg hadde vært syk i to uker, men det var visst fem. Det er tre uker jeg rett og slett ikke husker en døyt av. Hanglet en god stund etterpå også. Ble "frisk" i tide til å gå på skolen siste skoledag på ungdomsskolen, og var ikke helt i form igjen før i august.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 09:12   #17
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg hadde det som 22-åring (voksen da, ja?!). Var skikkelig syk i 2-3 uker, og hangla i bortimot 4 måneder.

God bedring!

Gammel 03-07-12, 09:43   #18
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk kyssesyken da jeg var 19, det begynte som en kraftig halsbetennelse. Legen skjønte hva det var bare av å se i halsen min, men tok en blodprøve for å være sikker. Jeg var tilbake på jobb (SFO) etter to uker, men det tok lenger tid før jeg var i toppform - jeg hoppet av studiene det halvåret.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 10:05   #19
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville dratt til legevakten og få tatt prøver. Kan jo også f.eks. være streptokokk-halsbetennelse, da trenger du antibiotika. God bedring !

Gammel 03-07-12, 10:11   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dra til legevakta å få sjekket. Alle fastleger skal vel ha en vikar? Eller så må en jo få bruke legevakta selv om det ikke er så akutt. For noen år siden så hadde jeg cytomegalovirus (som lett kan forveksles med kyssesyken, men kyssesyke prøven slår ikke ut på dette) og det tok 3 måneder før jeg ble bra igjen. Det måtte bare gå over av seg selv og jeg brukte store doser Ibux hver dag, men da vet en i alle fall at en må ta det med ro og det har en forklaring på hvorfor en ikke orker noe som helst. Måtte ta jevnlige leverprøver for å følge med på det frem til jeg var bra.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.