|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Fettprosent i melk?Her inne er det så mange som kan så mangt
![]() |
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Fett % i melk?Ikke ment som kritikk, men finnes det ikke jordbruksorganisasjoner dere kan kontakte som kan dette, eller folk med kompetanse på dette i kommunen?
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Fett % i melk?
Tror du jeg ikke er helt på nett eller?
![]() |
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Det gjør de nok også, Ine. Men Floksa hadde overraskende god respons på en "hjelp-melka-vår-er-ikke-bra"-tråd her på FP, så jeg forstår hvorfor hun legger inn innlegg.
![]() |
#6 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Jeg trodde du lurte på hvorfor melken (melken i butikken ja, the only kind I know of) nå har lavere fettprosent enn før, og ilte inn for å si at det er pga smørsituasjonen. Jaja, nå vet dere det også ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Weeeee
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Kan det ha sammenheng med hvilke beiter de går på?
![]() |
#9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?Har ikke kalde og våte somre fått skylda for dårlig beite og lite fett? Svigerfar er nøye med sammensetningen av vekster til biene, er det ikke tilsvarende råd for kyr?
![]() |
#11 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?
Dette synes jeg er et interessant poeng. Hørte en dokumentar der det var gjort forskning på gress og kvalitet, og hvor det var poengtert hvor vanvittig mye mer næringsrik vekstene like ved snøen sin smeltekant om våren var, og at det derfor var ekstra viktig for beitende dyr å kunne følge denne smeltekanten oppover fjellsidene om våren. Man skal i alle fall ikke tenke at gress er gress, og at det er samme hvaslags de spiser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Einsam
|
Nå er vel dyra på seterbeite, og der er det kanskje ikke så lett å variere hva de skal fores med.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?Hurra, en nerdete tråd om et emne jeg ikke kan noe om. Derfor digger jeg FP.
![]() |
#15 |
En som trener
|
De syntetiserer fettsyrer selv. Det gjør vi mennesker også, man kan spise seg god og fet på søtsaker uten fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fettprosent i melk?Alt man kan lære på FP. Men jeg lurer så veldig, er ikke kuer laget for å spise gress, lizzom? Hvordan kan det da ha seg at ting fungerer dårligere på ferskt gress? Jeg ville tro at alt ble best med mest mulig naturlig kosthold og at vi ikke burde fucke opp det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fra naturens siden skal kua produsere melk til en kalv, og da fungerer nok ferskt gress utmerket. Når man skal ha høyere melkeproduksjon så stilles det høyere krav til fôret også.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fettprosent i melk?Floksa: ja, vi fikk store klisekker fra felleskjøpet husker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|