|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tanker om familieferieJeg og mannen snakket en del om dette med ferie og barn da vi var på tur nå. Jeg og mannen er begge glade i å reise, men ingen av oss er så veldig glade i store hoteller og typisk strandferie. Jeg mener at vi har klart de siste årene å ha en ferie som har vært fin for junior, men også for oss voksne. Vi har stort sett reist alene og lagt opp turene selv. Leid bil og kjørt rundt i wales, Italia, Portugal. Ofte leid liten leilighet eller bodd på B&B (spes i wales). Nå har junior passert fire og vi har en ny på vei og vi lurer egentlig på om det er realistisk å tenke at vi får til ferier der vi kan kombinere voksnes og barnas tanker om fin ferie? For barna sin del er det nok sikkert ok å reise sammen med andre barn og junior elsker å bade. Sånn sett så hadde sikkert klassisk sydentur vært topp, mens vi gjerne vil ha litt andre ting. Oppleve litt, spise god mat, se oss rundt osv. Junor har til nå kost seg sammen med oss,men merker at det blir litt kjedelig med bare voksne. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tanker om familieferieVi har tre unger, eldstemann er straks 14 år, i år var første gang vi dro på typisk sydenferie, til Tyrkia. Ellers så har vi kjørt mye bil, og flydd litt. Den beste ferien vi har hatt var den uka vi var i Paris. En typisk ferie for oss fem inneholder noe som er bra for alle. De fleste aktivitetene våre skal være bra for hele familien. Ganske mange er veldig bra for ungene. Noen er bra for en eller to i familien, gjerne en av oss voksne. Vi har hele tiden vært ganske klare på at alle skal få gjøre noe de har spesielt lyst til i ferien, og hvis det er noe en eller to i familien syns er litt kjedelig så skal de ti stille og unne den andre opplevelsen. Det betyr at noen museer har vært veldig kjedelig for minstemann, men han får til gjengjeld masse bading og fornøyelsesparker - så han må tåle å være med på noe som andre i familien liker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Tanker om familieferieTja, vi synes nå at det funker fint.
|
|
|
#4 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Tanker om familieferieUngen går foran, dvs bading og strand er pri 1.
|
|
|
#5 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Tanker om familieferieBassengferie, gjerne med venner eller familie som kan se til barna for at voksne skal komme seg ut en dag eller kveld. Vi må ikke feriere i triste charterfeller for å få basseng.
|
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Tanker om familieferieUngene går visst foran. Og mannen - vi skal på fornøyelsesparkferie. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Tanker om familieferieJeg tror ikke jeg hadde orket "opplevelsesferie" med min sønn før han var gammel nok til å sette pris på det. Da ville jeg nok mye heller prioritert å få reist alene dersom det var mulig, eller ventet til han var gammel nok til å være alene hjemme/flytte ut.
|
|
|
|
#9 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Tanker om familieferieSynes slikt er veldig individuelt. Vi, min mann og jeg, elsker opplevelsesferier, men vi har valgt å legge det på is frem til barna virkelig kan sette pris på det. Men det handler nesten like mye om oss som dem egentlig. Vi har snakket om det mange ganger, og vet ikke helt hvordan vi voksne hadde taklet det hvis barna ikke virkelig så disse fantastiske tingene og opplevelsene, men bare synes det var kjedelig. Vi hadde nok blitt skuffet
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tanker om familieferieDe siste årene har vi leid sommerhus, og vært der i to uker. Vi har egentlig ikke gjort så mye, men hatt tilgang til strand. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tanker om familieferieVåre unger har ennå ikke vært på "sydenferie", eller ferie der badestrand hadde en sentral rolle, for den del. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Tanker om familieferieFerie går på barnas premisser, men vi reiser ikke til stranddestinasjoner. Tvert i mot - vi gjenopplever endel av de byene jeg selv har likt før barna kom, bare at nå får jeg sett helt andre steder og severdigheter og er med på andre ting enn da jeg selv var der. Og det er i grunnen ganske kult. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
Sv: Tanker om familieferieVi reiste mye før vi fikk barn og har vært spesielt glad i storbyferier. Etter at vi fikk barn har jeg erfart at ferie på barnas premisser også er bra ferie for meg. Trygghet og lavt stressnivå i kombinasjon med barn som har det det topp funker for meg. Type sommerhus i Danmark, ferieleilighet i Spania på høsten osv. Opplevelsesparker har vi unngått frem til i år. Ungene er 4,5 år. Nå regner jeg med at vi kommer til å følge mine foreldres prinsipp med ca 1-2 dager i sånne parker per 14 dagers ferie. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Tanker om familieferieVi har gjort litt av hvert, alt fra klassiske sydenferier (som vi voksne kan styre oss for men barna elsker), storbyferie til egenkomponerte ferier der vi ordner transport og bolig selv.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tanker om familieferieJeg er sær og synes ikke typiske charterferier med AI og å oppholde seg på hotellområdet mer eller mindre hele ferien, er den ultimate barnevennlige ferien. Vi har vært på alle slags turer med pøbelprinsessen fra hun var baby, og vi legger det jo opp barnevennlig, dvs. vi gjør bare ting barn kan være med på. Og vi sørger for at det er bademuligheter i umiddelbar nærhet hvis vi er i varme strøk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Tanker om familieferieJeg tenker at det aller beste må være å reise sammen med andre der man bor sammen, men i egne enheter slik at man ikke må bo oppå en annen familie. Der man kan dele uteområde og basseng f.eks. Da har både barna og voksne selskap og man kan ev være barnevakt hver sin kveld om det skulle bli aktuelt. Junior har likt mange av de tingene vi har gjort selv om det ikke er typiske "barneting". I Italia nå så besøkte vi en kjempefin liten by med en fantastisk fin hage. Der gikk vi rundt i to timer og så på utsikten og statuer osv. "Fineste stedet i verden" sa poden da fornøyd mens han spiste en diger is. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Tanker om familieferieMed barn på 2,5 og 5,5 er vår/min ideelle ferie for tiden
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Tanker om familieferie
Dette har gjort det lett for oss. Junior har alltid vært veldig "lett" å reise med. Sover godt overalt og tåler godt at rutinene blir skjøvet på.Han blir ikke bilsyk og liker seg godt i fly. Sover bare om han er trøtt om det nå er på buss, bil eller varmt hotellrom. Det kan jo hende at nummer to blir helt annerledes og da blir det jo straks mer stress. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tanker om familieferieDet viktigste for både barnevennlig og voksenvennlig ferie er vel at man får tid til å være sammen som familie. Tid til å snakke med hverandre uten elektroniske dingser som forstyrrer, tidspunkt som skal rekkes og jobb, barnehage/skole og utenforstående som forstyrrer. Senke skuldrene og få litt langsom tid og noen ikke-hverdagslige opplevelser sammen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Tanker om familieferieDet viktige for mine barn i ferien er at vi har tid til å være sammen og at de opplever noe de kan skryte av når de kommer på skolen.
|
![]() |
|
|