Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-12, 13:42   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Jeg har kjøpt gammelt hus, og får allikevel ikke anledning til å kjøpe varmepumpe denne sommeren, da jeg måtte bytte bil

Derfor vil jeg gjerne bytte ut noen av de gamle panelovnene uten termostat, til nye litt strømsnillere med termostat.

Jeg kommer til å fyre med ved, i to stuer, som er i hver sin ende i huset, så det blir hovedvarmekilde, og jeg ser for meg at vi ikke vil behøve noe særlig varme på soverom, da varmen jo stiger opp, og ingen av oss liker å sove i varmt rom.
Ungene vil ikke være på rommene sine annet enn når de skal sove innbiller jeg meg, for de har all legoen, alle spill osv. i den ene stua, som de har som sitt oppholdsrom, og hvor de har venner på besøk osv.
Skulle vi trenge å varme opp et rom litt fort, fordi en av ungene vil være i fred på rommet, så har vi gassovn som kan stå på en stund, og som kan flyttes rundt. Tror som sagt derfor ikke at vi trenger panelovn på soverommene.

Jeg tror derfor jeg klarer meg med en panelovn på kjøkkenet, en i stua, og en i gangen kanskje.
Hvor store må de være? Hvilke er mest strømbesparende? - eller er det det samme på nye panelovner nå?

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 13:47   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Kommer veldig an på hvor godt isolert huset er og hvor stort det er. Vi bor nå i et hus med varmekabler på gangen og på badet og vi har en panelovn i stua og en på kjøkkenet. Totalt 100 kvm hus fordelt på to etasjer. Det er nytt og veldig godt isolert. Blir det kaldere enn 10-15 minus har vi fyrt med ved i tillegg.

Der vi bodde før i et digert trekkfullt hus uten noe isolasjon kunne vi hatt 10 panelovner i stua uten å ha fått det varmt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 14:32   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Vi bor i et hus som er 100 år gammel, men som ikke er spesielt trekkfullt. Vi har én panelovn pr. rom, og vedfyring i stua i tillegg.

Nå er vi komfortable med at det er ganske kaldt i stua når vi kommer hjem, før vi får fyrt opp i ovnen og/eller peisen. De forrige eierne hadde én panelovn under hvert vindu (hvilket betyr seks ovner!), men de må ha hatt helt andre krav enn oss til varme, og de fyrte neppe like mye med ved som vi gjør.

Angående varmepumpe: Vær obs på at varmepumpe (til luft) fungerer best i åpne boliger, der luften kan sirkulere ganske fritt. Det er ikke alltid forenlig med gamle hus. Vårt hus består for eksempel av mange, små rom, der huset er konstruert for at man skal varme opp de rommene man bor i og holde resten kaldt (og alltid lukke dørene etter seg). Vi har derfor helt forkastet tanken på varmepumpe. Det ville ikke holde boligen her varmt i det hele tatt, men kun varme opp det ene rommet der varmepumpen var montert. Nå snakker jeg luft-til-luft-varmepumpe. Hvis det er vannbåren varme du tenker på, så er jo problemstillingen en helt annen, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 14:35   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Ellers kan jeg anbefale vår strategi: vi startet vinteren med et minimum av panelovner, nemlig én pr. rom. Planen var å legge til flere etter behov, hvis behovet oppsto. Vi synes det var fornuftig å sjekke hva vi faktisk kunne klare oss med, og deretter oppgradere der det skulle vise seg å være et faktisk behov, i stedet for å helgardere og kanskje ende opp med å fyre en masse unødig uten å vite om det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 14:49   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Jeg er også veldig der at jeg kommer til å varme opp de rommene vi befinner oss i, og så får vi tåle å ikke ha det så varmt der vi ikke er så mye. På badet er det varmekabler, og i gangen trenger det heller ikke være så varmt. 17 grader holder sikkert. I stua vil det også være bare en liten grunnvarme jeg tenker på, for det blir veldig fort varmt når jeg får fyr i ovnen. Vi har jo fått testet det etter innflytting 25 mai mener jeg
Huset har mange rom, og jeg har faktisk ikke tenkt så mye på at det kanskje ikke er tingen med varmepumpe. Huset er godt isolert, og har forholdsvis nye vinduer. Det er etterisolert oppunder taket, og blåst inn ekstra isolering i veggene. Tror derfor det skal være greit å holde varmen her.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 14:50   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Men 2000w i stua og 1500w på kjøkkenet kanskje? Huset er forresten på 159m2 i boflate.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:00   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er også veldig der at jeg kommer til å varme opp de rommene vi befinner oss i, og så får vi tåle å ikke ha det så varmt der vi ikke er så mye. På badet er det varmekabler, og i gangen trenger det heller ikke være så varmt. 17 grader holder sikkert. I stua vil det også være bare en liten grunnvarme jeg tenker på, for det blir veldig fort varmt når jeg får fyr i ovnen. Vi har jo fått testet det etter innflytting 25 mai mener jeg
Huset har mange rom, og jeg har faktisk ikke tenkt så mye på at det kanskje ikke er tingen med varmepumpe. Huset er godt isolert, og har forholdsvis nye vinduer. Det er etterisolert oppunder taket, og blåst inn ekstra isolering i veggene. Tror derfor det skal være greit å holde varmen her.

Det høres ikke ulikt ut vårt, bortsett fra at dette huset neppe er etterisolert og har vinduer fra femtitallet. Jeg synes det går overraskende greit å holde det varmt her også, men nå krever ikke vi 25 grader innendørs og varme i alle rom heller.

Trikset hos oss har altså vært å alltid holde to–tre viktige dører lukket, hele vinteren. (Jeg vedder på at når ungene skal holde tale i min 80-årsdag, kommer de til å trekke frem mammas stadige gnåling om å "Lukk igjen døra etter deg!" ) Samt å akseptere at trapperommet mellom første og andre etasje holder en temperatur på mellom 14–18 grader om vinteren, slik det opprinnelig var konstruert for. (Det er takhøyde på syv eller åtte meter i det rommet og i praksis helt umulig å holde varmt til en saklig kostnad.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:21   #8
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Det med en panelovn under hvert vindu er ikke for å gi mye varme, men for å gi gjevn varme, utnytte den naturlige luftstrømningen i rommet og det mest behagelige innemiljøet. Enøk-ekspertene har i tillegg regnet ut at det er den mest økonomiske måte å varme opp på i hjem hvor hovedvarmen er basert på elektrisitet. Temperaturen velger jo man selv, og alt er termostatstyrt nå for tiden.

Jeg husker ikke helt hvorfor, men en byggmester vi hadde som så på huset (murhus fra 1936) sa vi helst burde holde 16 grader i alle rom, og mellom 18-21 i oppholdsrommene. Det kommer jo ganske naturlig, men vaskekjelleren har vært kjøligere i perioder siden den ikke er isolert så godt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:40   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

Sist vinter satt vi i et digert murhus, og jeg holdt seriøst på å fryse ihjel. Diger klebersteinsovn hvor tanken var å rundfyre var det der, og det hadde sikkert vært fint det, hvis vi hadde gått hjemme og kunne fyre. Derfor måtte mange rom stenges av, slik at vi brukte bare kjøkken og tv-stue, uten mulighet for å fyre med ved. Store, doble dører måtte stenges inn til stuene, der kleberbeistet stod. Vi hadde strømregninger fra Helheim på tross av svært moderat oppvarming. Brukte gassovnen en del, hadde på to panelovner i tillegg til varmekablene på badet, som jeg tror egentlig bare dro strøm uten å gi noe varme. Ellers hadde vi ikke på noe annen varme. Så brukte jeg oppvaskmaskin, komfyr, og vaskemaskin/tørketrommel (ikke varmt nok i andre rom, ei heller plass til et digert tørkestativ- det tørket seriøst aldri) - og fra 1 oktober til 1 januar betalte vi ca. 10000 i strøm.
Gardinene i tv-stua blafret, og det samme gjorde bladene på Yuccapalmen min Det kan ikke bli stort verre enn det.
Men iflg. huseier var det et veeeldig fint hus.
Denne vinteren skal jeg ikke fryse!

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 17:26   #10
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Hvor store, og hvor mange panelovner i enebolig?

I normalt isolert bolig anbefales 70 Watt pr kvadratmeter (installert effekt) om det brukes elovner.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no