Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-12, 23:28   #1
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Jeg har flere ganger bakt Nigellas sjokoladepavlova, og den er virkelig nydelig. Problemet er at bunnen flyter veldig ut for meg under steking, og jeg skjønner virkelig ikke hva jeg gjør galt.

- Eggehvitene piskes til stivt skum
- Sukkeret tilsettes litt og litt og piskes en god stund til det blir en svært stiv marengsmasse
- Kakao, eddik og hakket sjokolade vendes forsiktig inn
- Marengsmassen smører jeg ut til en bunn på 20-25 cm før jeg setter den i ovnen

Nå står nok en flat bunn med stor diameter i ovnen. Bunnen flyter nesten ut til kantene på stekeplaten, mens den i følge bildene skal bli høy og iallefall ha en langt mindre diameter enn det min bunn har.

Har noen forslag til hva jeg gjør galt?

Gammel 11-07-12, 23:32   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Er det ikke mye fett i sjokolade? Jeg har nemlig hørt at det er viktig med helt rene boller og sånn hvis man vil skal lage marengs fordi fettet gjør at den ikke blir stiv.

Jeg har aldri laget marengs med sjokolade da, bare med pistasjnøtter som jeg har hakket og strødd på toppen og det har gått fint.

Gammel 11-07-12, 23:39   #3
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jo, det er jo en del fett i sjokolade, men sjokoladen has i etter at eggehviter + sukker er pisket stivt.

Gammel 11-07-12, 23:41   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanskje det er ovnen din?

Gammel 11-07-12, 23:46   #5
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Kanskje det er ovnen din?

Jeg hadde i grunnen likt om det er det som er grunnen, siden jeg da kan fraskrive meg alt ansvar og leve videre i troen på at jeg er en ok kokk.

Gammel 11-07-12, 23:49   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vender du? Altså, kan du beskrive det detaljert?

Du skriver at eggehvite og sukker er stiv-stiv, så hvis det stemmer så forsvinner stivheten en gang etter sukker/eggehvite.

Gammel 11-07-12, 23:56   #7
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvordan vender du? Altså, kan du beskrive det detaljert?

Litt vanskelig å forklare, men jeg bruker slikkepott og "bretter" marengsmassen tilstrekklig mange ganger til at sjokoladen er blandet inn skikkelig, dvs. inntil massen ikke er marmorert lenger. Jeg rører ikke, men kanskje jeg er for hardhendt?

Du skriver at eggehvite og sukker er stiv-stiv, så hvis det stemmer så forsvinner stivheten en gang etter sukker/eggehvite.

Det tror jeg ikke jeg skjønte. Eggehvitene piskes stive (kan snu bollen på hodet uten at noe faller ut), og den endelige eggehvite/sukker-massen er også svært stiv etter pisking. Sukkeret er helt oppløst.

Gammel 12-07-12, 00:00   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente bare at så lenge du har komboen sukker og eggehvite stiv så er det noe etter dette som gjør at det ikke er stivt lenger (dvs flyter utover). Jeg holder en knapp på vendeprosessen.

Gammel 12-07-12, 00:12   #9
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Jeg mente bare at så lenge du har komboen sukker og eggehvite stiv så er det noe etter dette som gjør at det ikke er stivt lenger (dvs flyter utover). Jeg holder en knapp på vendeprosessen.

Aha! Ja, det kan absolutt hende. Jeg har lyst til å bake ny bunn i morgen for å teste ut. Blir mange eggeplommer til overs, dette.

En annen ting jeg kom på er at når jeg har pisket ferdig (bruker mikser), så dunker jeg vispen hardt mot bollen for å få av mest mulig av marengsmassen fra vispen. Kan dette ha noe å si?

Sist redigert av Ruslebiffen : 12-07-12 kl 00:22. Årsak: Pølsefingre
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 00:30   #10
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Pisker du lenge? 20 minutter pisker jeg marengsen. Min blir alltid perfekt.

Gammel 12-07-12, 00:31   #11
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Sv: Re: Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Pisker du lenge? 20 minutter pisker jeg marengsen.

Jeg tror ikke jeg pisket så lenge som 20 minutter, men jeg tipper rundt ti minutter etter at alt sukkeret var tilsatt.

Jeg vil også ha perfekt marengs! :skingrestemme:

Gammel 12-07-12, 00:33   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg lager Nigellas pavlova, pisker jeg 6 eggehviter, pisker inn 300 gr melis, skje for skje. Sikter så 3 ss kakao over, heller oppi ca 1 tskje med balsamico og blander det forsiktig inn med en slikkepott.

Så lenge bollen er fettfri og det ikke kommer plomme i hviten, så går alt strålende.

Gammel 12-07-12, 00:35   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan steker du, da? Det høres ut som om du gjør det riktig frem til pavlovaen går i ovnen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 00:43   #14
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Lilleleo: Bruker du ikke hakket sjokolade i? Jeg gjør det på samme måte som deg, bare at jeg bruker vanlig sukker som jeg maler litt finere i food prosessor, men ikke like fint som melis. Er det bedre å bruke melis i marengs?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvordan steker du, da? Det høres ut som om du gjør det riktig frem til pavlovaen går i ovnen.

Varmer ovnen til 180 grader, setter inn pavlovaen, setter ned varmen til 150 grader. 60-75 min i ovnen, midterste rille.

Gammel 12-07-12, 00:45   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Har absolutt ingenting å tilføye annet enn at det er farlig å følge denne tråden - det høres jo sinnsykt godt ut

Gammel 12-07-12, 00:47   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker ikke hakket sjokolade i nei, i oppskiften jeg har er det ikke nevnt.
Angående sukker vs. melis vet jeg ikke hva som er best.

Gammel 12-07-12, 00:48   #17
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Har absolutt ingenting å tilføye annet enn at det er farlig å følge denne tråden - det høres jo sinnsykt godt ut

Selv om bunnen ser ut som en diger frisbee, tror jeg den funker utmerket som trøstemat for gravide.

Gammel 12-07-12, 00:51   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker du over/undervarme? jeg må søren meg lage pavlova i morgen bare for å sjekke frengangsmåten. Da blir nok gjestene mine lei seg, tenker jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 00:51   #19
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg bruker ikke hakket sjokolade i nei, i oppskiften jeg har er det ikke nevnt.

Jeg tror i grunnen ikke det har noe å si uansett; jeg bruker ofte hakket sjokolade i pikekyss/marengs, og jeg får alltid fine og fluffy marengs.

Hm, dette får meg til å virkelig tro at jeg er for hardhendt når jeg vender inn sjokolade/kakao/eddiken. Kakaoen krever jo litt mer vending for å bli helt blandet inn i marengsmassen enn det hakket sjokolade krever.

Gammel 12-07-12, 00:53   #20
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Bruker du over/undervarme? jeg må søren meg lage pavlova i morgen bare for å sjekke frengangsmåten. Da blir nok gjestene mine lei seg, tenker jeg.

Jepp, både over- og undervarme. Ikke varmluft.

Ajaj, oppdater om morgendagens pavlova!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.