Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-12, 16:53   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lysere stue - med fondvegg? Ferdig - med bilde!

Mine snille pappa skulle bare male vinduskarmene på stua, da de har mørk brun farge på selve karmen inn mot vinduet :/

Men, han sier han kan male veggene også, da de begynner å bli slitte.
Stua er liten, 26 kvm, har vinduer mot sørøst, og gir dermed kun morgenlys.. Det ene vinduet er 180 cm, så det gir mye lys, men samtidig er det innsyn, så noe skjerming må jeg ha der.

Jeg vil derfor male så lyst som mulig, og tror jeg da vil ta egghvit, ettersom jeg har egghvit på vindu-og dørkarmer i rom ved siden av. Vet det er mange andre fine lyse (er det bomull eller chi jeg har hørt mye om?), men vil ikke ha ulike farger på karmer/lister og vegg, i tillegg til en mørkere vegg..

Jeg har noen hvite møbler, deriblant tv-benken. Derfor kunne jeg tenke meg å male veggen bak den, i en litt mørkere farge, for å få litt kontrast. Dette er også den eneste veggen uten vinduer eller dører, og er den eneste som passer som fondvegg.. Har et par hvite svevehyller jeg egentlig kunne tenke meg å henge opp på denne veggen, og heller ta bort et skap jeg har stående i et hjørne der, jeg har strengt tatt lagringsplass til det som er der i vitrineskapet om jeg vil.

Har brun stoffsofa, og bord og vitrineskap i en gråbrun farge (Hemnes(?)), som står da mot det som blir hvite vegger. Gulvet er parkett - lønn eller noe lignende, litt gulaktig i fargen. Kommer ikke til å bytte ut verken gulv eller møbler, dette er kun oppfriskning av veggene
Mulig jeg evnt skulle hatt lampe(r), pr i dag bruker jeg kun downlights, og ei bordlampe i det ene hjørnet, innerst, som ikke synes på bildet.

Det er da mange her som har malt farger /fondvegger, som kan passe til hvit og brun?

Skal se om jeg finner et bilde. Nå er stua et eneste kaos, etter at karmene er pusset ned

Kaosbilde:


Sist redigert av Maxine : 28-07-12 kl 15:25.
Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 18:57   #2
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Hva slags farger liker du å kjøpe på puter og duker osv? Hva slags farger liker du generelt?

Det hadde vært kult med en stålampe i det hjørnet mellom tv-benken og vindusveggen .

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 19:17   #3
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Dekor og puter har ofte blitt rosa, hvitt, lilla, grønt. Rosa passer godt til den brune sofaen, men grønnfarge som matcher sofaen er ikke like lett å finne.. Men rosa fondvegg skal jeg absolutt ikke ha

I hjørnet mellom tv og vindu har det pleid å stå en ekstrastol. Den skal kastes, den er stygg og vond å sitte på. Men i hjørnet som ikke synes, på andre siden, har jeg egentlig lysst til å fjerne en sjenk, og heller ha ekstra stol stående der, med svevehyller over/nærmere tven. Drømmen er å finne en retro loppisstol som kan males/trekkes om på enkel måte. Liker ikke svære lenestoler, men med enkle armlener i tre, kan jeg nok få det til å matche sofaen..

Men stålampe var en god idè der - aldri tenkt på. Men budsjettet tillater ingen dyre innkjøp, dette var ikke akkurat planlagt

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:16   #4
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Ikea har mange kule stålamper til en billig penge, så det behøver ikke koste så mye.

Hva med en fin blåfarge? Det er jo veldig fint til brunt og hvitt

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:44   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Det glemte jeg visst å si - jeg er litt anti-blå. Turkis kan til nød gå an i enkelte nyanser, men ikke sammen med denne sofaen..
Venninna mi trodde hun så syner da jeg hadde malt et par store utepotter i fargen sjøsmaragd

Rød har jeg prøvd - blir julete. Gult passer ikke til sofaen, oransje blir for mye.
Før har jeg hatt brunt kjøkken med hvit innredning, det likte jeg godt. Men vil ha såpass kontrast at det virkelig synes. Ikke bruke kaffe-latte lignende farge, for å si det slik.

Fant en fargeprøve på en gråfarge som heter Betong i en skuff daa jeg ryddet, men tror den blir veldig grå.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 21:06   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Hvite eller kremfargede puter da?

Egghvite vegger blir sikkert kjempefint, jeg liker den godt! Hvis man ikke har noe annet som er kritthvitt, så ser den nesten helt hvit ut.
Er ikke Marrakech en populær brunaktig farge til fondvegger? Jeg er mest glad i rene gråfarger, så jeg er ikke helt inne på den brune paletten.

1623 Marrakech:

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 21:46   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Marrakesh hadde jeg faktisk på kjøkkenet på gården! Likte den veldig godt, men den passer ikke helt med sofaen. Husker ikke om den var for grå eller for brun..

Kjekt pappa har malebutikk, og bruker opp feilvarer til å lage fargeprøver til meg, i tillegg til at de har en kjeller full av rester

Men jeg vil veldig gjerne ha forslag til farger - og annet!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 21:59   #8
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Hva med muskattnøtt?

http://lady.inspirasjonsblogg.jotun....e-beige-toner/

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 22:13   #9
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

hva med lys aubergine? Den er litt lilla.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 17:13   #10
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Grønnfargene bambus, grønn papaya, palmetto og aprilgrønn fra jotun Lady ser veldig fine ut egentlig.

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 20:54   #11
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Grønn Papaya og Bambus ser duse, men freshe ut. Palmetto har jeg sett i butikken til pappa, den er nok for kald. Aprilgrønn har jeg prøvd før, men det ble helt feil, likte den ikke i det hele tatt.

Har såvidt sittet med fargekart og sett, og en litt retro-gul farge kunne passet faktisk.. Det passer til sofaen, og det passer jo også til mange andre farger, om jeg skulle bytte til f.eks. grå sofa. I tillegg stjeler den mindre lys, må tenke litt på det også, da stua er lita, og det som er av lys går mot den veggen som får kontrastfarge..

Har fått flere tips: Asfalt, Nougat, Aubergine, vårgrønn (?), og mange foreslår en brunfarge.. "Alt" passer sikkert til egghvit, men jeg vil ikke ha en kald farge.

Ei jeg kjenner skrev: "Du som er så fargerik må ikke gå i svart-hvitfella!!"
Det har hun egentlig rett i!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 21:54   #12
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Du er jo en rosa gris(avataren) så jeg slår ett slag for Råååååååsa. :fjaser:

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 21:39   #13
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Lilla ble feil, prøvde to ulike. Olivenlund, Palmetto stjal for mye lys, og skar seg litt mot møblene. Mohair og Muskatnøtt ble for kjedelige. Men fargen Teblad derimot- passer utmerket! Den er lys nok til å ikke stjele så mye lys, samtidig som den er mørk nok til å bli en god kontrast. Den er grågrønn, men samtidig varm. Tror jeg traff blink!

Har funnetut at jeg skal kaste ut den ene sjenken som har stått i et hjørne, for å få det luftigere. Har funnet en kul stol på loppis, med armlener i tre, som skal stå i det hjørnet. Ser etter stålampe til å ha på motsatt side, men ikke funnet noe hittil.
Noen som har slike stående lamper som har laaang skjerm, som de har f.eks. på IKEA?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 21:41   #14
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Nevnte jeg at pappa har malerbutikk?
Derfor alle prøvefargene

Rosa ble jeg nektet å male. Da kom han aldri til å male mer i huset for meg sa han

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 15:23   #15
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Tror nok det nederste bildet gjengir fargen mest riktig. Men den er lækker altså!

Og se bort fra de kreative spottene. Måtte ha dem på for å få lys til å ta bilde. Men de skal byttes, da vi begynte å løsne dem for å få malt taket fant vi noen svidde ledninger, så jeg får visst nye led-spotter!



Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 15:55   #16
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Fantastisk! Utrolig fint ble det, nydelig farge.
Synes faktisk stua så større ut.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 22:28   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Kjempefint!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 22:49   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Det ble lekkertsmekkert!!

  Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 23:10   #19
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lysere stue - med fondvegg? Interiørhjelp søkes!

Det ble virkelig kjempefint!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no