Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Plante stauder nå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-12, 00:24   #1
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 256
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Plante stauder nå?

Jeg har en gammel trillebår som jeg vil fylle med blomster. Innser at prosjektet ikke er mulig å få til i år, men er det noen som vet om det er for sent å plante frø nå og få blomster til neste sommer?

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 09:28   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante stauder nå?

Aner ikke, men jeg er interessert i eventuelle svar!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 09:55   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante stauder nå?

Mange stauder blomstrer vel gjerne på 2. året? Spørs helt hva du sår og om du får det i vekst nå på senhøsten - dette er sånt de kan svare deg på på gartneriet og gi deg tips om noe du får i blomst neste år. Hvis du vil ha noe som blomstrer og kommer litt bedre igang vil jeg heller anbefale deg å gå i hagen til venner og familie og dele fra en bit fra stauder du liker. Da får du planter som er kommet godt i gang, gratis er det og

Ellers _kan_ du jo velge en blanding mellom stauder og ettårige/toårige blomster?
Jeg liker godt Nicotiana (grusomt navn, jeg vet) som finnes i mange farger, bare sånn for å nevne én av mange-mange. Den ser du ofte i slike kommunale bed rundtom - vakker plante til sammenplanting! Det er forresten et tips, gå og se hva kommunegartnerne har plantet sammen. De har ofte peil og mange av bedene er jo supervakre! Der får man noen tips, og ser hva som gror fint der man bor

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 16:57   #4
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante stauder nå?

Tenkte du å så sommerblomster eller stauder rett i trillebåra? Det tror jeg ikke går bra. Den kan rotfryse i vinter, og antagelig drepe plantene hvis de har dannet små røtter. Men hvis du har trillebåra stående under tak slik at den ikke blir søkkvåt og så fryser, så kan det gå bra... kansje. Fyll trillebåra til våren, og bland stauder, toårige og sommerblomster.

http://www.solfang.no/tips/sa-staude...n-og-vinteren/

Toårige blomster bør få tid til å danne en bladrosett. Hvis du ikke bor for langt nord i landet, bør det gå bra tidlig i august. Jeg kan ikke navnet på toårige unntatt Revebjelle, men de tror jeg blir for høye til å plantes i trillebår.

Det er sikkert salg på gartneriene nå. Du kan finne billige stauder som Hosta, Akeleie, Alunrot, Kattehale og Duppesoleie. Kan du sette de i et oppbevaringsbed for vinteren, så har de sikkert blitt store og flotte til våren. Min Duppesoleie trengte et par år på å vokse, men i år slo den til og sendte hvite små tett fylte blomster svevende over en Hosta.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg duppesoleie.jpg (51,2 KB, 4 visninger)
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 17:01   #5
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante stauder nå?

Og Stormarikåpe som du planter inntil kanten på trillebåra, den er villig i vekst og vil velte utover.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 00:13   #6
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 256
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: Plante stauder nå?

Tusen tusen takk for gode tips!:-)

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no