|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Få blankere pels på katt?Vi har nettopp adoptert en tidligere hjemløs katt, og han er ganske tørr og blek i pelsen. Vi fikk ham kastrert (og chippet) i dag og har fått anbefalt et kattemat-merke av dyrlegen, som er kjøpt inn. Men jeg mener å ha lest noe om at man kan tilsette fettsyrer eller lignende i maten for at pelsen skal bli blankere og finere? Han røyter så mye at hele fjeset mitt og resten av meg er dekket av hår hver gang vi har kost (og det er MYE, har aldri vært borti maken til kosekatt
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 01-08-12 kl 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Har hørt om både rått egg og matolje over kattematen, men har ikke testet det ut selv. Sannsynligvis vil nok skikkelig kattemat gjøre susen hvis dette har vært en underernært katt. Den har fått ormekur? Sist redigert av Pegasus : 01-08-12 kl 17:34. Årsak: Skriveleif. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Omega-3 som i tran eller å ha litt rapsolje i maten deres har jeg hørt er et godt tips (f eks smøre inn matskålen med litt olje etter hver vask). Kanskje lurt å dobbelsjekke med fagfolk først, for nå er det noen år siden jeg hørte dette tipset og husker ikke helt om det var riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Har ikke røyting og blankhet i pelsen sammenheng med kosten?
![]() |
#5 |
Øyboer
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Skikkelig kattemat gjør trikset ganske fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Tilrettelagt kattemat ja, gjerne i samråd med dyrlege. Ellers kan jeg varmt anbefale Cocosa (extra virgin) til dette formålet, det har du antageligvis i skapet fra før også.
![]() |
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Et høykvalitetsfor som veterinæren anbefalte over tid vil nok gjøre susen. Vær forsiktig med å gi katten for mye fett også, kastrerte hannkatter har fryktelig lett for å legge på seg. Et par dråper omega3 for katter om dagen holder. Siden dette er en tidligere hjemløs katt, er det ganske naturlig at pelskvaliteten ikke er all verden akkurat nå, men den blir bedre.
![]() |
![]() |
#8 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Den ene katta vår ble plutselig veldig matt og "grå" i pelsen (til tross for ordentlig tørrfor kjøpt i dyrebutikk). Da kjøpte vi annen type tørrfor som var beregnet til å hjelpe for pelsen. Etter ca tre-fire uker var pelsen blank og fin igjen. Nå husker jeg ikke om dette tørrforet kom fra Royal Canin eller Pro Plan. Men uansett har nok begge de to merkene tørrfor som virker inn på pelsen. Bare å spørre i dyrebutikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Vetrinær-for og rå eggeplomme.
![]() |
#10 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Veterinærfôr skal gjøre susen. Vi har aldri gitt noe ekstra for blank og glatt pels til guttene våre. Men skaff dere en god børste, og siden han røyter endel nå så børst han hver dag. Pass på at taggene på børsten har "kulehoder" på tuppen slik at de beskytter huden
![]() |
![]() |
#11 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Veterinærfor gjør susen. Omega 3 til katt kan også være greit supplement.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Takk for svar, folkens. Som sagt så er spesialfor kjøpt inn, i samråd med dyrlege. Merket heter Specific. Så da får jeg gi det litt tid og se.
![]() |
#13 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Roger (fantastisk navn
![]() |
![]() |
#14 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Test det ut, Dixie
![]() |
![]() |
#15 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Synes mine katter har fått veldig fin pels når de spiser Dr. Hills kattemat.
![]() |
#16 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Burmeserens pels glinser som på en våt sel, og han får maten fra FK, som ble best i test. De to huskattene har også fantastisk pelskvalitet. Burmisen er litt for tung enn hva han ideelt sett burde være, men damene holder formen godt.
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Takk for tips. Jeg må snakke med mannen min, han er litt skeptisk til å ha to katter, men jeg tenker at når vi først har én, og vi har såpass god plass og fint uteområde og bor "på landet" så synes jeg ikke det er så kjekt å vite om at denne katten (mamma mater den ute) ikke har noe sted å bo og vinteren (grøss) nærmer seg osv. Jeg blir uvel. Jeg kan ikke redde hele verden, men om jeg tar inn denne katten, betyr det jo livet for akkurat ham, og det betyr allverdens.
![]() |
#18 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Få blankere pels på katt?
![]() |
![]() |
#19 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Få blankere pels på katt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Få blankere pels på katt?Katter er fine. Det er bare å prøve seg frem med de annerkjente fór-merkene, og hold seg til det anbefalte foret dere har en stund for å merke effekten. Dr Badaky`s fiskeolje er fin om man mistenker mangel på fettsyrer. Den er testet på en rekke dyr, og vi har brukt den på katt og hund i perioder med røyting uten noe god forklaring, når foret egentlig skulle være optimalt. Det tar tid og litt ekstra omega3 og andre omegatyper før de små dyrene henter seg inn igjen. Selolje på flaske beregnet for mennesker skal visst være fint for katter som trenger litt ekstra. Katten vår fikk også merkbart finere pels etter vi begynte å gi den PlaqueOff, som hovedsakelig skulle sikre tannhelsen, men tydeligvis virket den positivt på andre ting også. Tror det er laget av tang, tare eller noe slikt. Sist redigert av arrow : 01-08-12 kl 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|