Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor er påsken gul?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 21:52   #1
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Hvorfor er påsken gul?

Og hvorfor har man påskekyllinger? Hvorfor leser man krim, og hvorfor drar man på hytta?


Dette er vel sånt en klok(?) tante bør vite, men min nevø på 9 er på besøk og jeg hakke peiling.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:55   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Og hvorfor legger haren egg i påska? Det skjønner ikke jeg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:04   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Jeg har gul topp på meg i kveld.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:13   #4
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Dere var det jo mye hjelp i.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:13   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Det er faktisk et veldig godt spoersmaal.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:16   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Påskeegg: http://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skeegg

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:18   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Hvorfor er påskens farge gul? Og hvorfor er det så mye krim i påsken?

05.apr 2007 06:00
Av: Terje Stenstad , Frilansskribent/forskningsformidler

Ørnulf Hodne, som forsker på kultur i vårt land og i andre land, gir følgende svar:
Vi tror det har med sola å gjøre at gulfargen er så mye brukt i påsken. På vår del av kloden markerer påsken overgangen til en årstid da nytt liv vender tilbake i naturen. Sola stiger på himmelen, sola varmer og styrker. Sola er et symbol, eller et bilde på det kraftfulle og livgivede, og er derfor sannsynligvis blitt påskefargen "vår".
Bruk av spesielle farger rundt andre høytider har ofte med fargene kirken bruker, såkalte liturgiske farger.
Påskekrim
Hvorfor er det så mye krim i påsken? Vi har heller ikke noe dokumentert svar på dette, men vi tror det kan ha sammenheng med den bibelske fortellingen der Jesus ble dømt til døden og korsfestet i påsken. Dette er en dramatisk beretning om forræderi og død - og på mange måter et mysterium. Kanskje har altså dette hatt en "tiltrekningskraft", slik at påsken er blitt tiden da vi leser ekstra mange kriminalbøker og TV-kanalene sender den ene kriminalserien skumlere enn den andre.
Publisert i Nysgjerrigper 2-99

Sist oppdatert: 02.04.2007

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:26   #8
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Se her ja. Da er det bare kyllingene og hytta som mangler. Hytta er vel ikke så vanskelig men.

Gleder meg til å gjenoppta tronen som den kloke i morgen tidlig.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 22:37   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Bare kjekt å kunne hjelpe.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 08:07   #10
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Så vidt jeg har skjønnt så er påskekrim et norsk fenomen. (Eller kanskje skandinavisk)? Det finnes i hvert fall ingen kobling mellom krim og påske lenger sør i Europa. Det er faktisk en av de norske "tradisjonene" jeg er blitt mest glad i.

(Det samme forresten med appelsiner i påsken, det tror jeg også er ganske særnorsk)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 08:47   #11
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Se her ja. Da er det bare kyllingene og hytta som mangler. Hytta er vel ikke så vanskelig men.

Gleder meg til å gjenoppta tronen som den kloke i morgen tidlig.

Kyllinger er vel symbol på nytt liv.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 08:57   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Herfra finner jeg blant annet følgende:

Sitat:

Det er en ganske ny tradisjon at vi har farger som ledsager de kirkelige høytidene, lilla i adventstida, rødt i jula og gult i påsken, forteller Bodil Svaboe ved Avdeling for estetiske fag.
At påsken er gul har trolig sammenheng med hedenske skikker som feiringen av vårjevndøgn, man dyrket solen, våren, livet. Men at fargen er så nært knyttet til påsken forklarer Svaboe på en annen måte:
- Gult blir jo sett på som falskhetens farge, og kan nok ha en viss rot i Judas' svik. Ellers er det jo nærliggende å se på at kyllingene som klekkes er gule, sier hun.

Litt om egg og symbolbruk og påske her også.

Sitat:

Ordet påske kommer av det hebraiske pascha som betyr å skåne eller gå forbi. Det skriver seg fra den gang Moses fikk beskjed fra Herodes om at Israels folk skulle stryke blodet fra påskelammet på dørstolpene, slik at dødsengelen, som skulle drepe alle førstefødte i Faraos land, kunne gå forbi disse dørene. Påsken faller i år mellom 23. og 30.mars, og er kristenhetens helligste høytid. Bruken av egg går imidlertid helt tilbake til førkristen tid, da egg var et tegn på livets fornyelse og på fruktbarhet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:22   #13
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Hm, hun er litt på villspor denne dama - gult er ikke en liturgisk farge, og rødt er ikke den liturgiske fargen for jul.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:25   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Påsken er gul fordi påskeliljene er gule. Dog trenger ikke påsken å være ul. Jeg vil gjerne at påsken skal være lysgrnn og lilla, men barnehage og skoler jobber mot meg. De sender hjem bøttevis av gult ræl.

Hvilken farge er jula da? For meg er de rød, rosa og hvit, men jeg vedder at noen har andre oppfatninger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:30   #15
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Påsken er gul fordi det hadde vært rart om den hadde vært turkis.
Krim trenger man fordi hjernen ikke takler å leve uten saker å bryne seg på. Utslitte unger som har herjet hele dagen og som sovner tvert de ser putene sine... Man må ha krim.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:33   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Man må ikke ha krim og påsken hadde ikke vært rar som turkis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:28   #17
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Hm, hun er litt på villspor denne dama - gult er ikke en liturgisk farge, og rødt er ikke den liturgiske fargen for jul.

Jeg kan ikke så mye om dette som Tuneland, men jeg vet at i den ortodokse kirke så er påskefargen rød. Jeg feiret påske med grekere en gang, nemlig. Gult er vel et "folkelig" norsk påfunn.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 01:20   #18
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Så vidt jeg har skjønnt så er påskekrim et norsk fenomen. (Eller kanskje skandinavisk)? Det finnes i hvert fall ingen kobling mellom krim og påske lenger sør i Europa. Det er faktisk en av de norske "tradisjonene" jeg er blitt mest glad i.

(Det samme forresten med appelsiner i påsken, det tror jeg også er ganske særnorsk)


Det har du helt rett i. Tradisjonen startet i 1923, da Gyldendals forlegger Harald Grieg rykket inn en annonse i Aftenposten, som til forveksling var lik et vanlig nyhetsoppslag. Oppslaget lød; "Bergenstoget ranet i natt".
Det var selvfølgelig reklame for en ny krimbok. Slik startet det.

Påsken, eller det mer hedenske navnet Easter, er som mange andre feiringer en salig blanding av av gamle hedenske riter og nyere religøse markeringer. Det er nesten umulig å plukke alt fra hverandre. Kort sagt kan man si at den hedenske feiringen av easter dreide seg om vårjevndøgn og frukbarhet, mange av symbolene vi bruker i påsken, sånn som f.eksempel kyllinger, er ganske lett å forbinde med symboler på fruktbarhet.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 01:32   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Er det ikke også sånn at påskefargen egentlig er lyse-lysegrønn (som våren er), men så har man sklidd over til det gule?
Og Bergjlijot - rosa jul?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 09:04   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er påsken gul?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og Bergjlijot - rosa jul?

Rosa og rød, ja. Du får grave frem juletreet i bloggen min. Det er faktisk veldigsprekt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no