|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Skal rømme
|
Radon og kjøp av husHva gjør man, når man vurderer å kjøpe hus i et område med mye radon (dvs over 200 bequerel eller hva det var)? Det er snakk om et rekkehus bygget på 70tallet med kjellerstue og vaskerom i kjeller, soverom og kjøkken i hovedetasje, og bad og soverom i 2. etasje. Selger har oppgitt at det har blitt målt spesifikt i det aktuelle huset, men at de venter på tilbakemelding.
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Radon og kjøp av husDu spør når de har målt, hvilke rom det er målt i og når de regner med å få svar. Hvis de venter på tilbakemelding nå så høres det ut som det er sommerverdier det er snakk om og det er vintermålinger man ønsker.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Radon og kjøp av husJeg vet ikke i hvor stor grad radonvifte hjelper, men vi har det under huset. (Har ikke kjeller). Våre målinger viste litt over anbefalt mengde. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Skal rømme
|
Sv: Radon og kjøp av husTakk for svar! Så da er det bare å spørre de spørsmålene, og uansett ikke la svarene hindre oss i å kjøpe det, hvis det ellers er et bra hus?
|
|
|
#5 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husFor et eldre hus som dette så ville jeg jo i grunnen blitt mer mistenksom hvis det var radontiltak innført, da ville jeg i hvert fall sett dokumentasjon på at tiltaket hadde en effekt.
|
|
|
#7 |
|
Skal rømme
|
Sv: Radon og kjøp av husHvordan kan man putte en vifte under grunnen av huset da?
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husDet graves inn rør under grunnen, men før man kommer dit er det enklere tiltak, altså. Bare det å tette igjen røroppstikk kan påvirke mye.
|
|
|
#9 |
|
rakkarpus
|
Sv: Radon og kjøp av husHar hørt at det er mange useriøse aktører som måler. Dessuten kan jo mengden variere fra time til time og dag til dag, er det ikke sånn?
|
|
|
#11 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husDet er vel mer det at det er mange aktører og en del har en aggressiv fremferd ved å spille på folks kreftangst osv. og at noen er useriøse (altså ikke hvorvidt måleresultatet er korrekt eller ei).
|
|
|
#13 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husFra Statens strålevern:
|
|
|
#14 |
|
Skal rømme
|
Sv: Radon og kjøp av husJeg vil tippe at det sikkert ligger på mellom 200-400 bequerel i dette området også. Hvor mye må jeg beregne at det kan koste å utbedre dette, eventuelt? Hvis det bare er å tette rørstikkene er det vel ikke så mye, men i verste fall liksom?
|
|
|
#16 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husHah, jeg fant en kostnadsanalyse utgitt av Statens strålevern fra 2010!
|
|
|
#17 |
|
Skal rømme
|
Sv: Radon og kjøp av husDen var ikke dum! Den opererer med gjennomsnittstall på 500 kr for måling av radon, og så 6000-22500 for tiltak for å utbedre radonnivået hvis det er over 200. Det er jo ikke så ille? Altså, hvis man har kjøpt et hus må man regne med et par titusener med vedlikeholdsgreier innimellom?
|
|
|
#18 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Radon og kjøp av hus200-400 er ikke bra, men det er heller ikke slik at du får kreft i løpet av en halvtime med slike nivåer. I et slikt område må du selvsagt få gjort målinger du kan stole på, men ellers vil jeg tro at det er kjelleren som er mest kritisk. Jeg regner ikke med at du sitter på vaskerommet i timesvis, så da er det kjellerstua som kan komme til å trenge utbedring. Hvis det viser seg at nivået ligger på det du antyder, skulle jeg tro at du kommer langt med lufting/ventilasjon.
|
|
|
#19 |
|
Etylbarbital
Sv: Radon og kjøp av husJeg sier radån, men har hørt mange som sier radooooooon. Da klør det litt i ryggraden.
|
![]() |
|
|