Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Penger i myntboksen i butikken - finneren er vinneren, eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 21:38   #1
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Penger i myntboksen i butikken - finneren er vinneren, eller?

Poden sjekker vanligvis alle tenkelige steder for å se om noen har glemt å ta med seg veksel/mynter - parkeringsautomater, myntbokser i butikker, gulvet ved kassa i butikken osv.
I dag fant han 8 kroner i (retur-)myntboksen i butikken, og spurte meg om han kunne ta dem. Vi spurte mannen før oss i køen om det var han som hadde glemt myntene sine, men det var det ikke. Så spurte jeg gutten i kassa om "finneren er vinneren", eller om han (i kassa) skulle ha dem. Han sa at han skulle ha dem i tilfelle kunden som ikke hadde tatt de med seg kom tilbake.

Hva mener dere? Er "finneren vinneren" i sånne tilfeller, eller bør mynter leveres til butikken? Hva avgjør? Spiller det noen rolle hvor mye penger det er?

Gammel 09-08-12, 21:39   #2
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Penger i myntboksen i butikken - finneren er vinneren, eller?

Jeg er så alt for ærlig så jeg leverer alt jeg finner av penger, og lærer barna mine det samme.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:42   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De leverer man selvsagt inn i kassa. Er det i en oarkeringsautomat og ingen i nærheten kan han ta dem. Tror jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:42   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har bare skjedd meg en gang. Da spurte jeg hun foran om det var hennes, hun svarte nei, og så ga jeg dem til han som satt i kassen. Når jeg tenker meg om, kunne jeg sikkert like gjerne beholdt dem selv, det var jo like lite hans penger som mine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:45   #5
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når jeg tenker meg om, kunne jeg sikkert like gjerne beholdt dem selv, det var jo like lite hans penger som mine.

Jeg kjenner litt på denne jeg også, nemlig.

Gammel 09-08-12, 23:40   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når jeg tenker meg om, kunne jeg sikkert like gjerne beholdt dem selv, det var jo like lite hans penger som mine.

Tja, når man gir det til personen i kassa, så gir man det jo ikke til personen, men til butikken, så det blir jo ikke helt det samme.

Jeg ville gitt det til han i kassen uten å i det hele tatt tenkt på noe annet. Det er ikke mine penger liksom.

Jeg skulle pante flasker en gang, og i maskina hang det en gjenglemt lapp pålydene i overkant av 200 kr. Det var ikke folk i nærheten, så jeg kunne jo bare tatt lappen og betalt i kassen. Men jeg gjorde ikke det. Jeg leverte lappen til en ansatt.

Den ansatte noterte navn og telefonnummer på meg, med løfte om at om ingen etterlyste lappen innen neste dag, så var den min. Utpå ettermiddagen samme dag så fikk jeg en sms med beskjed om at lappen faktisk ble etterlyst, og en stor takk til meg fra den kunden for min ærlighet. det føltes veldig godt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:43   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er forskjell på en tier i myntboksen ved kassa og en tier funnet på gulvet. Førstnevnte ville jeg levert til han/hun som satt i kassa, mens sistnevnte ville jeg beholdt selv.

Gammel 09-08-12, 21:43   #8
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sist jeg fant penger så var det på Traktorpulling i Danmark, jeg fant en 500 lapp, denne leverte jeg til ett røde kors telt som stod like i nærheten så de kunne formidle den videre om noen skulle lete etter den.

Gammel 09-08-12, 21:47   #9
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Sist jeg fant penger så var det på Traktorpulling i Danmark, jeg fant en 500 lapp, denne leverte jeg til ett røde kors telt som stod like i nærheten så de kunne formidle den videre om noen skulle lete etter den.

Da snakker vi om noe HELT annet. Jeg snakker om mynter i sånne myntreturbokser, og der er det jo begrenset hvor mye noen kan ha glemt igjen. Max 49 kroner ( i dette tilfellet 8), for i det man bikker det beløpet blir det jo en femtilapp og den kommer dermed ikke i myntreturboksen.

Gammel 09-08-12, 21:49   #10
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Da snakker vi om noe HELT annet. Jeg snakker om mynter i sånne myntreturbokser, og der er det jo begrenset hvor mye noen kan ha glemt igjen. Max 49 kroner ( i dette tilfellet 8), for i det man bikker det beløpet blir det jo en femtilapp og den kommer dermed ikke i myntreturboksen.

Jeg ser den, men jeg tror en ganske stor prosentandel hadde beholdt 500 lappen også.

Gammel 10-08-12, 00:03   #11
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg ser den, men jeg tror en ganske stor prosentandel hadde beholdt 500 lappen også.

:BTDT: Jeg og mannen fant en 500-lapp på gata utenfor et utested en lørdagsnatt for noen år tilbake, og den gikk til god drikke den kvelden.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 07:44   #12
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

:BTDT: Jeg og mannen fant en 500-lapp på gata utenfor et utested en lørdagsnatt for noen år tilbake, og den gikk til god drikke den kvelden.

Eyy! Jeg mistet en gang en 500-lapp utenfor BJN! den er miiiin!
Neida, bare tuller

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 21:50   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Då eg jobba i butikk, kom det stadig folk tilbake og påstod at dei hadde fått ti kroner for lite igjen, eller gløymd ein tyggispakke nederst på båndet for to dagar sidan. Så eg skjønner han i kassa, sjølv om det var eit lite beløp.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 07:24   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Då eg jobba i butikk, kom det stadig folk tilbake og påstod at dei hadde fått ti kroner for lite igjen, eller gløymd ein tyggispakke nederst på båndet for to dagar sidan. Så eg skjønner han i kassa, sjølv om det var eit lite beløp.

Gjør folk det?

Gammel 10-08-12, 07:42   #15
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Jeg tror at de aller fleste som ikke tar vekslepengene ikke glemmer, men ikke vet at det er deres da.
Men uansett så syns ikke jeg vinneren er finneren. Helt automatisk gir jeg det fra meg for det er jo ikke mitt!
Husker i mine yngre dager da jeg ikke hadde råd til sigaretter, men da jeg pakket brødet og melka i posen så ligger det en 20pk med sigaretter der. Uten å tenke meg om gir jeg det til han bak kassen og sier at noen har glemt det. :klaskepanne: Jeg kunne lett som en plett tatt det i posen å tuslet ut derifra. De var jo betalt. Men jeg tenkte ikke muligheten for det engang.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 09:00   #16
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Gjør folk det?

Ja. Folk klager også om en vare har gått inn feil på kassa, selv om det bare er snakk om 2 kroner.
Hadde noen kommet å etterlyst de 8 kronene de glemte å ta med seg, og ikke fått de hadde de truet med å gå til avisa. Ihvertfall om de hadde fått beskjed om at jeg hadde gitt bort pengene til en annen kunde!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:20   #17
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

"Kan den som har mistet en 500-lapp vennligst danne kø ved Røde kors-teltet."

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:29   #18
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

"Kan den som har mistet en 500-lapp vennligst danne kø ved Røde kors-teltet."

Jada, de får ta det som en donasjon.

Gammel 09-08-12, 23:46   #19
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For småpenger som 8 kr er det finneren er vinneren, tenker jeg. Iallfall hvis man spør kunden foran seg om det er hans/hennes mynter.

500-lapper er litt annet: da villejeg sett an hvor jeg kunnelevert navn og nr mitt, uten å si eksakt beløp men at jeg kunne kontaktes hvis noen etterlyste et større beløp.
Hvorfor skal gutten i kassa kunne ta en 500-lapp hvis eieren ikke melder seg? Eller røde kors-personalet?

Gammel 10-08-12, 06:10   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finneren er sjelden vinneren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.