Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva gjør man i Berlin?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 13:26   #1
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

...

...

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 20-02-18 kl 21:57.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:52   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man i Berlin?

Åh, Berlin er så fint!

Jeg likte det jødiske museet. Fin arkitektur, og mye europeisk jødisk historie jeg ikke visste om. VI valgte bevisst å ikke gå inn i delen som omhandlet Holocaust denne gangen.

Ellers liker jeg meg godt i Prenzlauer Berg, der finner du mange gode cafeer.

De har god russisk-jødisk brunsj på Pasternak, og Anna Blume har fantastiske kaker (og god suppe).

Masse deilig krydder kan du kjøpe på Pfefferkorn samtidig som du spiser litt. I strøket der er det generelt masse hyggelige butikker og cafeer.

Aschehoug har gitt ut en guide som heter 100% Berlin som er veldig god. Den har delt opp kapitlene etter bydeler, og tar for seg shopping, mat og severdigheter i hver av dem. Jeg har vært i Berlin tre ganger de siste årene, og har endt opp med å bare bruke denne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:58   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig glad i Berlin. Nå er jeg veldig interessert i alt som har med øst/vest-problematikken å gjøre, så jeg anbefaler DDR-museet. Det er hands on og informativt uten å bli banalt.

Jeg ble av flere anbefalt å spise på Monsieur Vuong og det var et bra tips. Alltid mye folk, og litt soup-nazi-service (Flytt dere! Dette er et bord for tre! Dere er jo bare to! Vekk! ), men fantastisk mat.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:54   #4
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Hvis du liker Desigual har de en butikk ikke så langt fra hotellet. De har vinkvelder, veldig artig - men ikke gå på dem, hvis du ikke vil bruke altfor mye penger. Har jeg hørt.

Hotellet har forøvrig "putemeny", så du kan velge myk/hardhet på puten din.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:11   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Enig i at det jødiske museet er et must. Holocaust Mahnmal er også noe jeg synes man bør få med seg i Berlin.

Sist jeg var der var vi på Hackescher Markt; mange fine, nokså eksklusive småbutikker i spesielle omgivelser.

Utsikten fra Fernsehturm på Alexanderplatz er unik. Den er også flott fra toppen av kuppelen på Berliner Dom (domkirka).

Gammel 10-08-12, 15:31   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sentrum av Berlin er gedigent så om du bor sentralt så vil du likevel ha behov for kollektivtransport siden de bra stedene er spredt ut over et kjempestort område.

Berlinkort er en god deal hvis du skal oppleve mye.

Prenzlauer Berg er et veldig hyggelig område å vandre i med nydelige butikker og kafeer.
Restene av muren syntes jeg gav mest inntrykk i Bernauer Strasse. Der er det et ganske stort område som er bevart og der er også kontrolltårn bevart.

Jeg vil også anbefale å besøke kuppelen på Riksdagen. For å komme inn i Riksdagen og opp i kuppelen må du søke på forhånd. Det er en enkel sak, men det bør gjøres før du reiser slik at du har sikkerhetsklareringsdokumentet i orden. Kuppelen og taket på Riksdagen gir en fantastisk utsikt og er en imponerende konstruksjon. Det er også litt kult å få en titt inn i Riksdagssalen.

Berlinerdomen er også verd et besøk. Ute på kuppelen er det god utsikt. I krypten ligger sarkofagene med gamle keisere og andre kongelige. Blant annet ligger dronning Elisabeth av Norge-Sverige-Danmark i krypten der.

Naturhistorisk museum likte jeg utrolig godt, men nå er jeg litt mer enn middels fascinert av dinosaursjelett, bergarter og verdensrom. Utrolig flott museum.
Museene på Museumsinsel er også veldig flotte og har mye interessant.
Gallerier er det mange av.
God kaffe vil du ikke ha problemer med å finne.
Shopping er enkelt å få til. Blutgeschwister har en kul butikk ved Alexanderplatz.

Jeg kunne listet opp mye mer. Gled deg! Berlin er en opplevelse!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:47   #7
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Swissotel er kjempeflott! Det ligger midt i shoppinggata Kurtfurstendam. KaDeEw ligger like ved hotellet samt alle de store kjedebutikkene.

En gåtur i Mitte hører med. Under den Linden, Riksdagen, Berliner Dom, Gendarmenmarkt og Alexanderplatzt ligger "på rekke og rad" (Berlin er stort i utskrekning så litt avstand er det).

Ønsker du effektiv shopping på kjøpesenter, så er Alexa på Alexanderplatz ganske bra! I tillegg er det et kjøpesenter på Potzdammer Platz.

Berlin er en kjempefin by!

Gammel 13-08-12, 14:19   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trabant-safari er utrolig morsomt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 15:29   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Café Einstein Stammhaus i Kurfürstenstraße 58 er et nydelig sted med god kaffe og mat.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 16:54   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, krypten i Berliner Dom glemte jeg å nevne - den er utrolig fasinerende!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.