Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 10:21   #1
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Det finnes jo ikke dumme spørsmål, bare dumme svar har jeg hørt.
Jeg får nestent a utgangspunkt i Norge for det er der jeg har sett det.

Men altså, når det gjelder små barn (de over 1 år) så har nesten alle lyst hår.
Hva kommer det av?
Det gjelder for 2 av mine også. Mørkt hår i varierende mengde når de ble født og det nye håret var lyst. Veldig lyst.
Minsten derimot har enda ikke vært lys i håret og han nærmer seg 5 år.
Han var mørkere en de to andre i håret når han ble født, og hadde lengre hår.
Men det vet jeg ikke har noe å si, for jeg hadde svart hår når jeg ble født, og sammen med lengden og at håret stod rett opp gjorde at jeg så ut som en piasavakost på hue. Som 1 åring ble jeg også lys.

Er dette våre skandinaviske "høy og blond" gener som spiller inn?
(selv om vi langt i fra blir høyr og blonde alle sammen)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:24   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn spørsmål.

Jeg tror bare håret blir eksponert for sol og kanskje lettere blir "farget" av det siden det er så tynt babyhår.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:27   #3
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn spørsmål.

Saann var Christian ogsaa. Han var foedt med helt moerkt haar. Ble lysere etterhvert, men det tror jeg var solen for det var mest paa sommeren. Naa er han moerkeblond.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:07   #4
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Jeg aner ikke hva det kommer av, men det må vel være mer enn bare sola som gjør det. -Det er jo sol i andre land også.

Jeg hadde hvitt hår som helt liten, mellomblondt etter hvert, og nå er det ganske så brunt med litt blonde toner i. Eldsten har samme hårtype som meg. Han var hvit i håtet de første årene, men nå er han ganske mørk. Mellomsten er nesten helt hvit i både hår og hud, mens minsten nok blir omtrent som eldstemann.

En gang vi hadde barnebursdag her kom naboens canadiske familie forbi. De stoppet og var helt overveldet over alle de små hvithåra ungene som myldret ut av leiligheten vår. Til slutt spurte de pent om å få ta noen bilder, for de hadde aldri sett maken. (Kanskje de trodde de var mine alle sammen?)

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:41   #5
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Begge mine er født med en mørk, nesten svart, tykk hårmanke. Hos storebror gikk han rødskalaen før han endte opp blond som ettåring. Lillebror ble lysere etterhvert og er også helt blond. Men så er foreldrene også blonde

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:47   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Morsom tråd! Dette har jeg også lurt litt på. Jenta vår ble født med mørkt hår. Nå er hun over fem måneder og har mistet ganske lite hår. Fargen er fortsatt brunlig - mye mørkere enn både mannen og jeg hadde som små. Det nye håret som kommer er ganske lyst, men ikke helt. Hadde det ikke vært for at hun likner såpass mye på babybildene av meg, ville jeg nok nesten fryktet at de hadde rotet på IVF-klinikken.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:01   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Jeg var mørk i håret som barn, og relativt mørk som voksen. Min mann var kjempelys i luggen som barn, og ganske mørk som voksen. Jenta vår var ganske mørke brun i håret da hun ble født, men er helt lys nå. Jeg tror neppe det har så mye med sollys å gjøre, hennes hår har jo knapt sett sol på de 20 månedene hun har levd, pakket under luer og solhatter som hun har vært. Jeg tror hun blir mørkere etterhvert, som foreldrene er.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:09   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Jeg kan ikke skjønne det har med sollyset å gjøre all den tid barn fra Middelhavsområdet har mørkt hår. Det er nok en egenskap hos mennesker at de blir mørkere når de blir eldre, men i populasjoner hvor man er relativt lyse vises endringene bedre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:18   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Jeg var kjempe mørk som liten. hele det første året var jeg mørk brun, mellom 2-3 år var jeg lys brun og så var jeg nesten svart i håret til jeg begynte på skolen. Nå er jeg mørk brun.
Snuppa var mørk brun som nyfødt og ble ganske fort lys. Nå er hun mørk blond og lys blond om sommeren.. Tror enten hun blir mørk blond eller lys brun som voksen.
Aner ikke hvorfor de fleste barn er lys som liten.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 13:51   #10
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Begge mine er født med en mørk, nesten svart, tykk hårmanke. Hos storebror gikk han rødskalaen før han endte opp blond som ettåring. Lillebror ble lysere etterhvert og er også helt blond. Men så er foreldrene også blonde

Her er lillemor født med nesten svart hår som stod rett opp som et lykketroll. Det ble etter ca. 6 mnds alder litt rødlig og så lysere og lysere - nærmest helt hvitt fra hun var ca. 1 år gammel.

Storebror var mellomblånd da han ble født og lysna mer og mer etterhvert. Hans hår har nå blitt litt mørkere igjen nå som han har blitt 8 år gammel.

Hva det kommer av aner jeg ikke... jeg var også helblond når jeg var liten, samme med mannen men vi er begge ganske mørkhårede nå.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 13:54   #11
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Jeg hadde helt lyst hår når jeg var rundt året. Så lenge jeg bodde på Mallorca så ble jeg kalt for gullhår, for mens alle vennene mine hadde mørkt hår så hadde jeg kastanjeblondt hår. Når jeg var ti år så flyttet vi til Norge, og det gikk ikke ett år en gang, før håret mitt var helt mørkt. Vennene mine trodde jeg hadde farget håret mitt mørkt når jeg kom tilbake sommeren etter.

Jeg har alltid tenkt at sollyset spiller en viktig rolle siden det er så stor forskjell på hårfargen min når jeg er her, og når jeg er i Spania. Men når jeg tenker meg om så blir jo ikke de som bor der nede så veldig mye lysere i håret av sollyset, så kanskje det er noe med nordiske gener?

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:23   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enda et hår-hos-barn-spørsmål

Mine to vart født med svart hår, og begge er nå blonde. Yngste er kvit i håret, eldste er meir honningfarga. Får sjå kva det blir etter kvart; sjølv har eg vore blond heile livet, makkeren min er mørk.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no