Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Game of Thrones-bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 22:04   #1
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Game of Thrones-bøkene

Hva heter Game of thrones bøkene på norsk og kan dere som har lest de anbefale bøkene? Jeg elsker serien altså

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:12   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Game of Thrones-bøkene

Bøkene kan veldig anbefales. Jeg har ikke lest oversettelsen, så jeg vet ikke hvor bra den er, men det er bare de to første som er oversatt, og begge er delt i to, så det er foreløbig fire bøker, De heter

I vargens tid
Kampen om Jerntronen
Kongenes kamp
Dragenes dronning (kommer 27. august)

Gammel 15-08-12, 08:43   #3
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk Skilpadda! Da skal jeg sjekke på biblioteket neste gang jeg er der

Gammel 15-08-12, 09:18   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi startet med de to første norske bøkene (egentlig bok nr 1) og har fortsatt på engelsk. Det er spennende og overraskende underveis, og samtidig lettlest. Oversettelsen er helt grei, men det er ganske lett å lese videre på engelsk også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 08:53   #5
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oversetterne er et par gamle nerdekompiser av meg fra videregående, kjekt å se at de gjør en bra jobb.

Gammel 24-08-12, 08:54   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har enern, men har ikke fått lest den helt enda. Er bøkene tro mot serien, eller er det helt annerledes?

Gammel 24-08-12, 09:04   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har enern, men har ikke fått lest den helt enda. Er bøkene tro mot serien, eller er det helt annerledes?

Bøkene kom før serien.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 09:17   #8
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men for å svare på spørsmålet, så følger serien handlingen i bøkene veldig tett i 1. sesong, og ganske tett i 2. sesong. Det er en hel del detaljer og subplott som er utelatt eller forenklet, og (spesielt i 2. sesong) har de også utbrodert en del og tatt et par andre veier her og der, men til de samme stedene, liksom.

Sesong 1 svarer grovt til bok 1, og sesong 2 til bok 2. Sesong 3 kommer til å svare omtrent til første halvdel av bok 3 (det er en usedvanlig svær og tjukk bok, og det skjer mye i den).

Gammel 25-08-12, 18:15   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Bøkene kom før serien.

Hahha jeg visste det altså, jeg mente motsatt.

Gammel 25-08-12, 18:25   #10
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Jeg ble positivt overrasket når jeg begynte å lese bøkene etter å ha sett første sesong, fikk med meg mer fra serien når jeg leste detaljene. Nå har jeg lest alle, på engelsk, og håper han snart er ferdig med neste (siste?)

Gammel 25-08-12, 23:25   #11
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Nå har jeg lest alle, på engelsk, og håper han snart er ferdig med neste (siste?)

Akkja. Forbered deg på å vente.

Gammel 25-08-12, 23:48   #12
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Litt på siden, men når fortsetter serien på TV?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 00:34   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Litt på siden, men når fortsetter serien på TV?

I Norge vet jeg ikke, men i USA er sesongpremieren 31. mars 2013. Gleder meg!

Gammel 26-08-12, 12:37   #14
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Akkja. Forbered deg på å vente.

Sukk ja, 5-6 år mellom hver. Kanskje øker tempo pga tvserien

Gammel 26-08-12, 19:13   #15
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Standard

Har nå begynt å lese og greier nesten ikke å legge fra meg boka Får med meg alt det jeg ikke fikk med meg på serien!

Gammel 31-08-12, 09:52   #16
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Sukk ja, 5-6 år mellom hver. Kanskje øker tempo pga tvserien

Man kan jo håpe. Noen av oss var "heldige" nok til å oppdage serien allerede da førsteboka kom i 1996. Og det gikk jo riktig så radig i starten; bok 3 var ute allerede i 2000. Noen av oss har lært en del om tålmodighet siden den gangen.

Gammel 31-08-12, 09:57   #17
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og nå følte jeg meg plutselig veldig teit som trodde at den siste boka som har kommet ut var den aller siste. Nå har jeg ikke lest den siste da. Kanskje drøye det litt hvis det er sånn at det tar veldig lang tid mellom hver bok?

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-12, 11:57   #18
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Standard

Mitt lokale bibliotek har ikke tatt inn de 2 siste bøkene Det er vel ikke urimelig av meg å oppfordre de til å kjøpe inn minst 1 eks av hver??

Gammel 02-09-12, 22:43   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vurdert å lese de, eldste har de liggende på sin Kindle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.