|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() PTSD, vold og straffhttp://www.bt.no/nyheter/innenriks/A...d-2752580.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Pts, vold og straffEr ikke dette i tråd med gjeldende rettspraksis, da? Man unngår vel ofte fengsel for førstegangsforbrytere uansett, og formildende forhold som psykisk sykdom har noe å si.
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Pts, vold og straffTenker du at dette er spesielt, siden du spør om hva det vil bety ved framtidige dommer i Norge? Det er ikke noe nytt at det tas hensyn til psykisk helse i forbindelse med straff og idømmelse av ubetinget fengselsstraff. 180 timers samfunnstjeneste er jevnbyrdig med 180 dagers utbetinget fengsel, og man blir overført til fengsel om man ikke utfører samfunnstjenesten. (Iallefall hvis det gjøres slik nå, som den gangen jeg var innom kriminalomsorgen.) Om det står i stil med ugjerningen ifht. tidligere dommer vet jeg ikke.
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Pts, vold og straffOk, ordet er gjeldende rettspraksis så er det ok, det jeg ble litt bestyrtelse over var tanken på voldtektsforbrytere som kommer fra krigsherjede land som skal få samfunnsstraff pga PST, men da er det en grunnløs bekymring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: PTSD, vold og straffJeg synes dette er interessant uansett om det er rettspraksis eller ikke. Både når det gjelder ofrenes situasjon (for en, i mine øyne, alvorlig hendelse som må ha vært krenkende og skremmende) og med tanke på grensene for psykisk helse og eget ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Pts, vold og straff
Voldsforbrytere som er psykisk syke tas hensyn til enten de kommer fra Utøya eller krigsherjede land i Afrika. Det skulle bare mangle. |
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
De aller fleste flyktninger som kommer hit fra krigsherjede land har hatt det svært ille, vil det si at de blir dømt til samfunnstjeneste heller enn fengsel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Dersom de er syke - ja. Selvsagt. Hva annet mener du man skulle gjort? |
![]() |
![]() |
#9 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok veldig både og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffJeg syns for øvrig at det er rart om man skal dømme noen til lavere straff fordi de har vært på Utøya. Jeg har dog ikke satt meg inn i saken, så jeg går ut fra at det ikke er derfor han har fått en mildere straff. |
![]() |
![]() |
#11 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffJeg tenker bare på de som har sett på at restene av familiemedlemmer som har blitt slengt til griser og spist opp sikkert ikke har det helt greit i hodet sitt, noen klarer å oppføre seg i noen år, før de angriper en tilfeldig forbipasserende med kniv liksom. Hvordan er oppfølgingen på samfunnsstraff? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: PTSD, vold og straff
Det stemmer at det går en del rundt med opplevelser som går på repeat inni hodene sine som gjør dem til mer eller mindre tikkende bomber ja. Sånn er det bare, faktisk. |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Hvor i all verden får du en sånn kobling fra? Det er da helt alminnelig å ta inn formildende (og for den del skjerpende) omstendigheter i straffeutmåling, det er ikke noen spesialregel for folk som har vært på Utøya. Psykiske problemer kan regnes formildende enten de stammer fra traumatiske opplevelser eller noe annet. (Såvidt jeg så i en annen avis skjedde episoden Pracon er dømt for dagen etter fengslingsmøtet, der han så ABB igjen; det kan vel tenkes han var i ekstra emosjonell ubalanse på grunn av det.)
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
Fra db.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
For traumene, ja. Fordi PSTD er ei diagnose, som nokon -ikkje alle- får, etter å ha vore utsett for traume. Det er ei ganske tøff diagnose også, og her kan det sjå ut som om det er på grunn av diagnosa at valdshandlinga er utført. Dette blir tatt hensyn til i straffeutmåling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffPtsd kan gi for eksempel gjenopplevelse. Som igjen vil kunne utløse adferd. |
![]() |
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffJeg så jo i flere medier etter at jeg svarte deg her i går at man sier at han får strafferabatt "fordi han var på Utøya". (Mediene, altså!
![]() |
#19 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffJa, mediene skriver overskrifter for å selge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: PTSD, vold og straffJeg tror det er ganske vanskelig å behandle, faktisk. Jeg kjenner en som er ufør av PTSD, tross årevis med omfattende behandlinger, innleggelser, etc.
![]() |
|
|