Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pizza uten tomat av noe slag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-12, 13:13   #1
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Pizza uten tomat av noe slag?

Det er vanskelig å snu inngrodde tankemønstre, og pizza har for meg alltid et element av tomat, det være seg tomatsaus på bunnen, eller tomatskiver som topping.

Men nå må jeg unngå alt som har snev av tomat i seg, for det virker som om det trigger eksemet til lillebror, som ammes. Så hva kan jeg toppe pizzaen med i stedet?

I dag tenkte jeg å teste med ørlite créme fraîche, cheddar, mozzarella og gorgonzola, og toppe med spekeskinke, søtpaprika, kalamataoliven og muligens spinat dersom jeg ikke blir nedstemt.

Andre gode forslag? Jeg har en mann som er altspisende, bortsett fra gresskar, av alle ting. Selv tåler jeg ikke skalldyr, men det er nok det hele.

Gammel 23-08-12, 13:15   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizza uten tomat av noe slag?

Hvit pizza er kjempegodt. Jeg liker den med mye stekt løk og god ost på.

Gammel 23-08-12, 13:20   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

pesto!

Gammel 23-08-12, 13:22   #4
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg glemte at jeg ikke er så glad i pesto. Jeg hadde en litt uheldig opplevelse med pesto og laks som fløt i fett sist jeg var gravid, og tre år etter sliter jeg fortsatt med smaken.

Gammel 23-08-12, 13:33   #5
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Vi spiser oftest hvit pizza. Kjempegodt. Blander hvitløk og oregano i en boks med creme fraiche. Smører det utover en tynn pizzabunn i langpanne (ikke en hel boks, 2/3 kanskje. Revet ost over, så en ikke for salt spekeskinke (gjerne parma) og rødløk. Serveres med frisk ruccola og litt revet parmesan på toppen. Nam!

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 13:35   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et tynt lag med creme fraiche, så ost og toppet med spekeskinke er nam. Og ruccula på toppen rett før servering.

Edit: Eller det Hot Lips sa to minutter før meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 14:42   #7
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Takker! Jeg får teste ut litt, og se om det faller i smak. Treåringen liker ingenting uansett, så den er grei, mens mannen liker det meste. Den som er litt kresen og perfeksjonistisk, er meg selv.

Gammel 23-08-12, 15:16   #8
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Pizza med crème fraîche, bacon, løk og masse nykvernet, sort pepper er bedre enn noen tomatbasert pizza.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 17:19   #9
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Bernaise pizza! Kan ha pepperbiff eller vanlig biff oppå osten. Nammis det.

Ellers er creme fraishe også en slager

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 17:23   #10
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flammkuchen er noe av det beste jeg vet.
Bunnen lages som en ekstremt tynn pizzabunn. Den smøret med creme fraiche. Oppå dette drysses tynt lag med f.eks baconbiter/skinke, hakket vårløk, pepper og litt lett dryss med ost. Stekes i ovnen på 250-300 grader.
Veldig godt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 17:27   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker pizza med blåmuggost. Hvis du dropper tomatsaus tror jeg det går greit. Du kan toppe pizzaen med sopp (gjerne kantarell eller traktkantarell), skinke/spekeskinke og blåmuggost.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 19:45   #12
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Creme fraiche, hvitløk, en dæsj med hvitvin eller hvit balsamico-eddik, en dæsj god olivenolje, oregano, salt og pepper.

Veldig godt med røkt andebryst og appelsin på.
Eller noe annet du liker.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 20:18   #13
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan lager dere tynn pizzabunn da?

Gammel 23-08-12, 23:13   #14
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Pizza med crème fraîche, bacon, løk og masse nykvernet, sort pepper er bedre enn noen tomatbasert pizza.

Og i tillegg kyllingfilet i biter, gjerne stekt med hvitløk og ingefær. Da er dagen perfekt! Og ost på toppen da selvfølgelig!

Gammel 23-08-12, 23:21   #15
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Som vanlig gjærdeig, men blander halvt om halvt med siktet spelt og hvetemel. Evt bare spelt. En god slump olivenolje i deigen. Kjevles til den er så tynn at den er nesten gjennomsiktig. Om den ikke er jevn betyr lite.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 23:50   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg laget pizza som jeg beskrev over, men uten cheddar. Men jeg syntes den ble litt salt/manglet sødme, så må gå i tenkeboksen.

Jeg tør ikke eksperimentere med tomat og eksemet, for forverring av hudtilstanden, med store, rødflammede flater som klør, dukker opp i løpet av få timer etter inntak. Sist reageret han da jeg hadde fått i meg ørlite ketchup. det gav oss et par søvnløse netter pga. kløe, men heldigvis ser han ikke ut til å reagere på andre ting.

Gammel 23-08-12, 23:51   #17
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Normalt forsteker jeg pizzabunnen uten fyll i 5-10 minutter legger så på fyll, og steker raskt til osten er smeltet. Dette gir fin og crispy bunn.

Gammel 24-08-12, 09:05   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Jeg bruker bare tipo 0 mel, som er ekstra fint siktet italiensk pizzamel. Kjevler tynt og steker med undervarme.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:00   #19
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg bruker litt salt i creme fraichen, og hvitløk da. Stekt løk gir kanskje litt sødme?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 21:05   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne er min favoritt: http://trinesmatblogg.no/2012/08/10/...-og-selbu-bla/

Synes det er best med spekeskinke av noe slag på hvit pizza for å få saltsmak sammen med det milde. Men skinke er jo mindre salt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.