|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Skallklær og vinterHvis man feks kjøper skallsett fra isbjørn, skal det i teorien funke hele året?
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterJa, skallklær holder tett hvis de har høy nok vannsøyle. Det bør fungere vinterstid med de klærne, ja, særlig om det ikke er mange, mange minus.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skallklær og vinterJa, i teorien. Her synes jeg det fungerer greit for oss voksne, men poden ønsker ikke måtte kle på seg et lag mer enn han må, så han foretrekker noe med fôr. Til minsten synes jeg det blir for "ubevegelig" med nok underlag til å ha ufôret yttertøy på vinteren. Og på det kaldeste synes jeg også det er vanskelig å finne varmt nok mellomlag i skallklær. Bill.mrk. "Har vintertøy på sørvestlandet også." Men det er nok fordi jeg er lite i aktivitet ute.
|
|
|
|
#5 |
|
Sv: Skallklær og vinter
Ja, hvis POP sine har 10 000 på vannsøyle. Noen av årets har nemlig bare 5000, mulig det er for lite.
|
|
|
#6 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skallklær og vinterDet fungerer helt greit, men vi synes det er lettere å ha vintertøy så man slipper 4 lag. Vanlig vinter bruker man jo 1-3 lag med ull under vinterdressen, og så må man ha et tykt lag til som for i dressen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sv: Skallklær og vinterSom Niobe bruker jeg også skallklær vinterstid med ull under, bor samme sted som henne. Hender jeg kler på barna slik hjemme, men i bhg og på skole foretrekker jeg vinterklær slik at jeg vet at de er varme nok (og ikke glemmer et lag med ull).
|
|
|
#8 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Skallklær og vinterJa, i teorien. Det må bare flere lag med ull til innerst. Og det oppleves som merarbeid for ansatte i barnehagen.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterJa det kan funke, men da må man vite at ungene alltid har nok klær under. Selv fryser jeg i hjel i skallklær om vinteren, nytter ikke uansett hva jeg har under og sønnen er pgså en frossenpinn. Så hos oss er det vinterbukse og dunjakke som gjelder, og Reimatec+ til sønnen når det er litt mildere og våtere. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Skallklær og vinterLillesøster brukte kun skalldress om vinteren i barnehagen, og personalet var veldig fornøyd med bevegeligheten henar i motsetning til mange born med tjukke vinterdressar.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Skallklær og vinterSønnen min bruker Reima høstdress hele barnehageåret, og på vinteren har jeg hatt en sånn ulldress som kan kneppes fast inni for å gjøre det enklere for barnehagen. Han er veldig varm av seg, og det er mye lettere å regulere når man ikke har fast fór. Noen dager trengte han jo bare ullundertøy under og de tok til og med ut den dressen som var kneppet fast inni. Barnehagen vår var i hvert fall mer fornøyd med denne løsningen enn med tykke vinterdresser.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 25-08-12 kl 19:03. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterHer blir det sjelden kaldere enn -10. Jenta vår hadde vår/høst-dress fra Reima som eneste dress i vinter. Hun brukte ullfleece fra Nøstebarn under, og hadde dessuten på seg longs/jumper i ull innerst. På de kaldeste dagene hadde hun på seg et ekstra lag tynn ull på bena (de sitter jo mye på bakken i barnehagen og jeg er redd for uvi). Fungerte ypperlig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterKommer an på hvor man bor og hvor aktivt barnet er. Det ville muligens fungert på fireåringen nå, men ikke på ettåringen. Her går det i ullundertøy, ullfleecedress og vinterdress. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skallklær og vinterJeg er ikke imponert over Polarn sitt skalltøy. Siden det er såpass sølete her i byen, må det vaskes i ny og ne, og etter to vask så er det ikke snakk om at det er vanntett.
|
|
|
#15 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Skallklær og vinterEn av ungene i barnehagen jeg jobber i, brukte skalltøy (husker ikke merke) med ulltøy under, gjennom hele fjor vinter. Jeg opplevde aldri at han var kald eller våt, i motsetning til de fleste andre ungene med mer tradisjonelle vinterdresser.
|
|
|
#16 |
|
Så rart! Vårt skalltøy har vært brukt mye i vestlandsvær, men holdt likevel tett. Det beste vi har prøvd.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterVi bruker ikke skallklær på vinteren, her har det ofte gått i to lag med ull, samt ulldress/hjemmestrikket under vinterdressen (av god vanntett kvalitet). Var vel ikke SÅ kaldt i fjor, men tror han hadde stort sett den påkledningen i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan vasker du det? Skallklær bør ikke sentrifugeres noe særlig, og man bør bruke vaskemiddel som er beregnet på skallklær og ikke noe skyllemiddel. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Skallklær og vinterForresten, jeg har kjøpt masse POP skallklær og vinterklær brukt til minsten og det holder veldig bra? Vasker det ikke ofte jeg da, men vet jo ikke hva de som har hatt det før meg har gjort. |
|
|
|
![]() |
|
|