|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Eklektisk
|
![]() Jeg ser over norskleksa til 9-åringenHun skal blant annet skrive tre verb fra en tekst. Et av dem viser seg å være "fortalt" (nynorsk). Er der et verb? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenÅ fortele?
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringen
Nei, sånn helt enkelt er "har fortalt" verbal (setningsledd) og består av to verb (ordklasse), å ha og å fortelje, begge i bøyd form.
![]() |
#9 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenKlart det er et verb. Det er jo noe man gjør og som man kan sette å foran i infinitivs form. Det stod vel ikke noe om at verbet skulle stå i infinitiv?
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenEgentlig er det presens perfektum. Nye verbtider. (Gitt at jeg har fått de med meg riktig-jeg er jo fullstendig stuck i det jeg selv lærte på skolen.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenFortalt alene er jo et perfektum partisipp, eller supinum, for å være helt presis.
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jo, det synes jeg absolutt. Til og med i første klasse kunne jeg snakket om sånt. De trenger ikke vite hva perfektum partisipp er så lenge de kan identifisere et verb. Og det gjelder alle tider av verbet. Man starter ikke med å lære ungene infinitiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenSånn ellers trodde jeg det het "fortald" på nynorsk, men nå bruker jeg ikke nynorsk til vanlig, så den er rusten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenMen det er jo helt udiskutabelt et verb. Flink jente.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Jeg ser over norskleksa til 9-åringenDet er heilt riktig at fortalt er eit verb. Alle gjere-ord er verb.
Supinum er ikkje pensum i fjerde klasse. Ikkje på vidaregåande heller. Det kjem ein først til på Blindern. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Men det betyr da ikke at fjerdeklassinger ikke har lov til å vite at det er supinum av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|