|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ang iPad/iPhone-spill og barnSatt akkurat å så på TV2 hjelper deg. Der var det en reportasje om en familie som har blitt belastet 60 000 kroner via gratis-spill som barna har spilt på iPad. Det er da altså snakk om at barna (så ut som ca 5/6 år og 7/8/9 år gamle) kunne AppleStore-passordet og på den måten har kjøpt "penger" og annet stasj til spillene mens de har spilt. Man er da i sjokk over at dette går an, og både moren, programlederne i TV2 hjelper deg og en representant fra Forbrukerrådet ytrer at dette er å lure folk. Denne saken endte med at Apple (som jo har et stort ansvar for alle apper som selges i AppStore) betaler tilbake alle pengene til familien etter at moren sendte dem en mail og fortalte at TV2 hjelper deg var satt på saken.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnDet er visst etter sigende noen apper som har in-app purchases hvor man ikke trenger passord. :viaviavia: Moralen er i hvert fall å skru av denne muligheten.
![]() |
#4 |
Endelig mamma
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barn
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnJeg skjønner ikke hvorfor det å gi noen passordet til en konto som er knyttet direkte til et VISA-kort, ikke sidestilles med å gi noen koden til selve kortet.
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
Det har eg og tenkt på, når eg les slike saker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnJeg skjønner heller ikke hvorfor foreldrene oppgir passordet når det er knyttet til kredittkort uten å be om videre identifisering. Men om man vil være føre var finnes det oppskrift på hvordan en fjerner muligheten for kjøp i apper her, http://www.foreldremanualen.no/2012/...telefon-spill/
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnJeg opplevde det samme i dag, da 7-åringen gledesstrålende kom opp fra stua lykkelig over å ha kjøpt et spill- det kostet jo bare 56,-. Han hadde testet et passord jeg hadde sagt høyt til faren hans, den smartingen.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnAjaj ... Ungene mine hadde ikke fått noe passord til sånt nei. Men nå kom jeg plutselig på at jeg aldri noensinne har brukt noe passord for å kjøpe apper i Playstore. Er det ikke passord-mulighet på android?
![]() |
#10 |
Endelig mamma
Må si at jeg er ganske enig der altså. Mulig det ville dukke opp tilfeller jeg ville definere som "unntak", men kan ikke i farten komme på hva det skulle være.
Ja, det finnes jo måter å fikse dette på, heldigvis. Det er jo bare så synd at det finnes såpass mange (men heldigvis ikke et flertall totalt sett) foreldre som enten ikke er tekniske nok eller oppmerksomme nok til å tenke på slikt.
Oi! Ja, det er jo selvsagt også et problem. Små gryter har også ører, og alt det der. Man må sannelig passe seg, det er sikkert.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnJa, men det hender den kvitteringen er ganske sein, kan ta noen døgn faktisk. Fordi Apple sender ut samle-kvitteringer. Så man kan fint rekke å bruke 60.000 om man spiller veldig mye, tror jeg.
![]() |
![]() |
#12 |
Endelig mamma
Sant nok. Spørs om ikke Apple burde vurdere å sende ut disse kvitteringene pittelitt kjappere i fremtiden, så kanskje de slipper å betale tilbake sånne kjempesumer som dette.
![]() |
#13 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnHos oss vet de passordet, men har fått beskjed om å kunne laste ned det som ikke koster noe. 14 og straks 11 åringen som vet passordet. De har fått hørt noen doser skrekkeksempler, og skjønner poenget. De har vel hatt passordet ett års tid, og det har ikke vært noe problem.
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
Eg synest du skal ta det opp med apple og få det refundert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Endelig mamma
Og her har vi vel hele forskjellen. DERE har snakket med barna deres, og de vet hva de driver med. Disse andre barna på TV hadde ikke hatt en slik samtale med sine foreldre. Forskjellen mellom ansvarlige foreldre, og i beste fall ubetenktsomme foreldre. Det er jo også stor forskjell på modenheten til barn også, når det gjelder det meste, også slike ting som dette.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnVi har totalt 4 appleprodukter i huset som vi bruker apper på. Og vi har ikke opplevd dette. Rett og slett fordi jeg har forandret innstillingene slik at man må oppgi passord hver gang man skal kjøpe noe og passordet er ganske komplisert med både små og store bokstaver pluss tall. I tillegg kan man sperre for in-app kjøp via instillingene dersom man ønsker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnEn i klassen til Knotten fikk lov av sin far å laste ned et gratis spill, mulig det var Istid. Far var sløv, og gav ungen passordet. 4000,- kr senere kom det telefon fra DnB, til mor. Hun var lite imponert over far og sønn.
![]() |
#18 |
Endelig mamma
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Ang iPad/iPhone-spill og barnKan man kreve passord for å slette også? Det burde jeg hatt, har ikke funnet den innstillingen.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jan 2011
Innstillinger -> generelt ->restriksjoner -> programsletting |
![]() |
![]() |
![]() |
|