Ang iPad/iPhone-spill og barn
Satt akkurat å så på TV2 hjelper deg. Der var det en reportasje om en familie som har blitt belastet 60 000 kroner via gratis-spill som barna har spilt på iPad. Det er da altså snakk om at barna (så ut som ca 5/6 år og 7/8/9 år gamle) kunne AppleStore-passordet og på den måten har kjøpt "penger" og annet stasj til spillene mens de har spilt. Man er da i sjokk over at dette går an, og både moren, programlederne i TV2 hjelper deg og en representant fra Forbrukerrådet ytrer at dette er å lure folk. Denne saken endte med at Apple (som jo har et stort ansvar for alle apper som selges i AppStore) betaler tilbake alle pengene til familien etter at moren sendte dem en mail og fortalte at TV2 hjelper deg var satt på saken.
Men jeg kjenner at jeg synes dette er en veldig ensidig fremstilling av saken. Har ikke foreldrene noe ansvar i denne saken selv? 
Jeg mener: Hvis jeg hadde en pode på 6 år som ville spille Smurfespillet eller Ice Age-hva-det-nå-het-det-spillet-som-han-sønnen-hadde-spilt, så kunne de få lov til det, men jeg hadde jo ALDRI i verden gitt poden passordet til AppStore...! Og spesielt ikke hvis det var en konto som var knyttet opp mot et kredittkort. En ting hadde jo vært om det var snakk om en konto som var knyttet opp mot en "gavekort"-konto som hadde en viss sum til rådighet, men dette??
Jeg må si at jeg ble litt provosert og ikke minst oppgitt over at vinklingen i denne saken var så ensartet rettet mot at "forbrukerne blir lurt", og ikke i det hele tatt (slik jeg oppfattet det) rettet mot "AppStore-vett" og helt vanlige "fjellvettregler" ift bruk av slike spill og AppStore-kontorer generelt.
Er det bare jeg som er helt på jordet her...?