Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmkompostering

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-12, 23:59   #1
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varmkompostering

Jeg skal på varmkomposteringskurs til uken og det betyr at jeg snart får meg egen varmkompostbeholder!

På jobben er de bekymret for om jeg skal bli kompostskrulle og jeg husker fra tidligere jobber at det var noen komposteringsindivider som tok med kaffegruten hjem "fordi det var så bra for komposten". Jeg har sagt på jobben at de kan ha en "intervention" hvis jeg gjør det, men nå angrer jeg litt for kaffegrut er kanskje bra for komposten?

Oh, joy. Vel. Jeg har mange spørsmål. Første spørsmål kommer her:

Trenger jeg 2 kompostbeholdere? Det står noe om at komposten enten må blandes med gammel kompost eller ligge litt (modne?) før den er brukende? Eller hva gjør dere med varmkompostbeholdere?

Hvor får man kjøpt maisposer (eller hva det er)?

Kan man hive matavfall i slike poser i komposten, eller brytes de (mer) langsomt ned?

Jeg har prøvd å spørre på jobben, men de bare sier at jeg må spørre på kompostkurset. Jeg liker å være litt i forkant.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:02   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Hadde dere åpen eller lukket binge? Det er muligens vesentlig?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:04   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

:noterer:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:05   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmkompostering

Vel, pappa har vel minst tre kompostbinger tror jeg. Bare en varm da. Og en "kald" til ettermodning. Og i den siste er det ferdig jord, sånn inntil det er bruk for den (for en plass må den jo ligge, og da gjerne en plass med lokk så ikke kattene benytter den.) De kalde er bare snekrede tre-kasser som ikke er tette.

De der posene... husker jeg ikke hvor de kjøper. Jeg mener de får noen av kommunen, men de holder ikke mål, så de kjøper noen, men jeg tror egentig det bare er på en vanlig butikk? Men om posen tømmes når inneholdet skal over i kompostbingen vet jeg ikke. Jeg har ikke bodd hjemme siden lenge før disse posene kom inn i bildet, det var en bøtte vi tømte og vasket i min tid. (og egentlig hele hele kompostgreiene pappa sin greie etter at han gikk over til varmkompost, de første årene hadde vi bare kaldkompost (altså kan ta grønnsaker, men ikke kjøtt og fisk)

Men jeg surrer litt med tanken om kompost selv nå... her i kommunen finnes dog ikke kurs eller rabatt på renoveringa om man komposterer (mine foreldre som bor i nabokummunen har henting av restavfall bare annehver gang, mot redusert renovasjonsagvift, fordi de har kompost. Vi har samme renovasjonsselskap, men dette er jo kommunale avtaler.) Pappa må være mitt kurs i så fall...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:06   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmkompostering

skal det være mat (utover salatrester og brødsmuler) må det være varmkompost. Absolutt lukket.

Jeg ville uansett hatt LUKKET, om ikke isolert, om der skulle være så mye som en brødsmule. Av hensyn til rotter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:07   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Oh, yes. Jeg skal ha lukket. KompostBjørn!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:09   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Vi har bare en beholder. Det burde være tilstrekkelig for en husholdning (i alle fall Kompostbjørn, som vi har). Når avfallet har jordkonsistens eller så, så tar vi det ut og ettermodner. Noen lager egne binger for ettermodningen. Vi legger det bare på bakken og har presenning over. I barnehagen til Knerten ser jeg de kaster avfallet i små poser, men vi har aldri gjort det. Avfallet må jo blandes med tørr bark for å sikre lufttilførsel, så i så fall må man vel "hakke" i stykker posen når man kaster avfallet?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:09   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmkompostering

Den har jeg sett på. Koster litt, men virker veldig grei. *Lyst på* på en måte. Jeg er dog ikke heeeeelt moden for kompost enda....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:09   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Jeg varmkomposterer uten å ha vært på kurs eller egentlig kunne så mye, men det ser ut til å gå bra likevel.

Jeg komposterer vegetabilsk matavfall. Mannen hadde motforestillinger mot kjøtt og fisk i komposten og siden det ikke var veldig viktig for meg, så lar jeg være. Jeg har to lukkete binger, men fyller i begge to på samme tid. Jeg har lagt kvister nederst og bruker kompoststrø mellom lagene.

Med jevne mellomrom åpner jeg bingene nederst og får ut veldig mørk og tung jord. Denne bruker jeg rett i bedene eller grønnsakshagen som ekstrajord/gjødsel.

Det ser i hvert fall ut til å fungere. Jeg etablerte grønnsakshager i pallekarmer i år og blandet nesten like deler med vanlig jord og jord fra komposten og det vokser som bare det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:12   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Blå: Her får vi ikke kjøpt KompostBjørn uten å dra på kurs. Veiledende pris er 4500-ish, etter kurset koster den 1700.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:13   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Ah.

Jeg har fått min ene i presang og arvet den andre. Det er vanlige isolerte trekasser.

Det er forresten veldig greit å kompostere. Det føles litt bedre enn å kaste matrestene og jorden blir veldig god.

Jeg er også heldig nok til å ha leieboere som gjerne komposterer, så vi får ekstra mye i komposten. Og kan nøye oss med et vanlig bosspann, selv om vi er to husholdninger.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:16   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmkompostering

Oj, det var billig! Mener vi betalte 4-5000 for vår for fem år siden. Den er veldig grei. Eneste minus er gummilisten som ødelegges hver vinter, men de sender oss alltid ny.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:20   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmkompostering

Jeg hadde definitivt gått på kurs for å få den til den prisen. Eller forresten, jeg hadde definitivt gått på kurs om kommunen hadde det uansett.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 00:33   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmkompostering

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Ah.

Jeg har fått min ene i presang og arvet den andre. Det er vanlige isolerte trekasser.

Det er forresten veldig greit å kompostere. Det føles litt bedre enn å kaste matrestene og jorden blir veldig god.

Jeg er også heldig nok til å ha leieboere som gjerne komposterer, så vi får ekstra mye i komposten. Og kan nøye oss med et vanlig bosspann, selv om vi er to husholdninger.

Vi har også sånn isolert trekasse, men jeg ønsker meg veldig en sånn i plast med temperaturmåler og skuffe nederst slik at man kan ta ut den komposten som er klar. I tillegg har vi jo bare en, så ikke særlig praktisk når den blir full. Renovasjonsselskapet her har snakket om at de vil at folk skal kompostere i det siste, så jeg håper at de kommer med tilbud om binger til redusert pris.

Vi har en bøtte til kompost med lokk. Har ikke noen poser oppi, men vi tømmer ofte og så vasker vi bøtten etterpå. I en periode når de to eldste var små var vi veldig flinke. Da brukte vi tøybleier, kildesorterte alt og komposterte. Og da hadde vi kanskje en liten pose restavfall i uka. Men desverre har dette glidd litt ut og når vi fikk nummer tre ble det også slutt på tøybleiene. Men nå satser jeg på at minstejenta snart er tørr og vi slipper så mye søppel.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 09:28   #15
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmkompostering

Kan ikke noe om kompostering, men vil ikke protein være positivt for næringsinnholdet i komposten?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 09:36   #16
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmkompostering

Bioposer er ikke å anbefale til varmkompost.
Vi har ikke varmkompost men jeg ønsker meg det, har snakket om å skaffe meg det i flere år, men kommer meg aldri så langt. Litt usikker på hvor jeg evt bør plassere den også.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no