Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige
Som regel blir jeg alltid ganske stum over hvordan folk klarer å rote til økonomien sin, men denne gangen er jeg rett og slett helt sjokkert. Det er en familie med to barn som har en månedlig inntekt på 25 000 kroner, og de har altså klart å pådra seg så mye gjeld (både huslån, hyttelån og forbrukslån) at de har månedlige utgifter på til sammen 67 000 kroner...! Og de ante ikke selv noe som helst om at det var så mye. De trodde at de hadde månedlige låneutgifter på 10 000 kroner, mens det i realiteten var 25 000 kroner (da ikke medregnet alt det som allerede hadde gått til kemneren).
Jeg klarer bare ikke, selv når jeg legger all velvilje til, å skjønne hvordan noen kan klare å ende opp med så liten kontroll over økonomien. Hvordan kan man ha et forbruk på 67 000 og ikke på et eller annet tidspunkt tenke at "jøss, nå tror jeg kanskje at jeg bruker mer enn de 25 000 kronene vi har disponibelt denne måneden".
Jeg kan jo godt skjønne at folk kan komme i skade for å ha et litt for høyt forbruk ift betalingsevne sånn innimellom, men på dette nivået? :stum:
Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut litt sjokk tror jeg.