Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Trenger kyndig Excelhjelp

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 16:06   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Trenger kyndig Excelhjelp

Jeg har et problem med opptelling i Excel, et problem som kommer tilbake med jevne mellomrom og som jeg ikke finner ut av. Kan kloke og løsningsorienterte hoder hjelpe meg?

Det er rektangler (plater, faktisk) som ligger i en stabel, og noen av dem "teller med" mens andre ikke gjør det. Jeg trenger å vite avstanden / høyden fra underkant av den nederste som "teller med" til overkant av den øverste som "teller med".

Det er så vanskelig å forklare, så jeg trenger vel mest av alt å sparre med noen som kan Excel veldig godt. Se i den vedlagte pdf'en for en litt nærmere forklaring og skisser som skal illustrere.

Vedlagte filer
Filtype: pdf ttelleproblem excel.pdf (96,0 KB, 25 visninger)
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 18:05   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger kyndig Excelhjelp

Jeg klarte ikke å absorbere problemstillingen, mulig jeg forsøker igjen senere, men i mellomtiden: Du har forsøkt pivottabell? Ja?

Gammel 12-09-12, 22:31   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Noen har prøvd å forklare meg det en gang, men jeg skjønte det ikke. Jeg bør altså gjøre et nytt forsøk?

Gammel 13-09-12, 10:55   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg har prøvd å få et overblikk over hva pivottabeller egentlig er. Forstår jeg det rett hvis det er et hjelpeverketøy til å interaktivt se på data, filtrere og se på forskjellige egenskaper i en datamengde? Da er det feil verktøy for meg. Jeg har ikke mye data og vil ikke se på noen grafer, og jeg vil rett og slett ikke gjøre noe interaktivt.

Jeg har en liste av rektangler med mål B (bredde, settes til 1 eller 0) og H (høyde) som ligger direkte over hverandre hvorav noen er inaktive (de med B = 0 i pdf-forklaringen). Siden de har en høyde og ligger rett oppå hverandre er dimensjonen i y-retning gitt. Jeg trenger en formel som kan regne ut avstanden mellom ytterkantene av de ytterste aktive rektanglene.

Eksempel, med 5 rektangler:
Dersom rektangel nr. 1 og 5 er aktive er målet jeg er ute etter summen av høydene. Men dersom nr 1 og 5 ikke er aktive er målet jeg er ute etter avstande fra underkant rektangel 2 til overkant rektangel 4.

Gammel 13-09-12, 11:00   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan gjøre ALT med pivottabeller. :mantra:

Gammel 13-09-12, 11:03   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger mrexcel.com

Gammel 13-09-12, 11:11   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du kan gjøre ALT med pivottabeller. :mantra:

Men interaktivt, ikke sant?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.