Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Opptaksprøver til festligheter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 13:15   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Tommel ned

Opptaksprøver til festligheter

Ser enkelte skoler har tradisjoner for opptaksprøver i ulike foreninger. Har dere opplevd evt. deltatt i slike?

Uff, heldigvis er det ikke slike ritualer på vår videregånde, men kanskje det er mer vanlig enn jeg aner.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045850

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:18   #2
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg har faktisk aldri hørt om det før denne saken kom opp.
Så det var helt nytt for meg.

Viser seg at dette visstnok har pågått i mangen år i Drammen å, så jeg er visst uopplyst.
Men håper ikke dette er noe som skal bli vanlig på de videregående skolene.

Gammel 18-09-12, 13:21   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Dette var også helt nytt for meg til jeg leste om saken i avisen i går. Det høres jo virkelig ut som amerikanske "sorority" opptaksprøver. Jeg håper at dette bare er noe som har vært vanlig i Drammen, og ikke noe som vil spre seg utover. Tåpelige greier!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:25   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Himmel - jeg er jammen glad for at det ikke er slik på skolen jentene mine går på (I allefall såvidt jeg vet)

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:26   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ikke klar over at slikt foregikk i Norge, nei. Og lar meg overraske over hvor teite folk er. Både de som står bak disse arrangementene, og de som deltar på dem!

Gammel 18-09-12, 13:26   #6
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen har lest Jan Guillous bok "Ondskapen" og tenkt det var fine greier!

Sitat:

Ponti er en ung gutt som vokser opp med en voldelig stefar og et tøft skolemiljø. Etter flere voldsepisoder blir han sendt på kostskole av foreldrene. Skolen viser seg å være minst like voldelig som den tidligere skolen, men her er ondskapen mer systematisk, kamuflert og forsterket gjennom et hierarkisk system der de yngste elevene er nederst på rangstigen mens sisteårsstudenter er øverst. Erik får raskt en erkefiende på skolen, Otto Silverhielm, en eldre elev som ved sin alder nå har fått rett til å terrorisere mindre elever ved å mishandle dem fysisk og psykisk hvis de bryter «reglene». Erik motsetter seg med en gang urettferdighetene på skolen, og får dermed merke konsekvensene på kroppen. Den intelligente vennen til Erik, Pierre Tanguy (Henrik Lundström), fikk tidligere være i fred fordi han var svak og feit, men når han holder med Erik blir også han ydmyket og mishandlet, eksempelvis ved at han blir tvunget til å sloss eller at kameratene får en bøtte med avføring kastet inn i rommet om natten. I løpet av filmen eskalerer volden og ondskapen både fra Otto Silverhielms gjeng og fra Erik selv, og et hovedtema blir om Erik skal fortsette på samme måte han har gjort før ved å ta igjen og skade andre (og dermed bli selve ondskapen selv), eller om han skal distansere seg fra det hatet han har lært av faren og den tøffe virkeligheten han lever i.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:28   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kjent med opptaksprøver til foreninger fra studietida, men det gikk ikke på liv og helse løs som det beskrives i denne saken. Vi var jo dessuten et par-tre år eldre enn hva disse.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:31   #8
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det virker som om hvert nye kull med andre og tredjeklassinger skal "toppe" det de har blitt utsatt for. Fortsetter det slik, kan det ende med at noen dør. Hva hvis noen har hatt medfødt hjertefeil?

Jeg synes politiet har snudd det blinde øyet til. "De leker bare".

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:32   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Jeg er kjent med opptaksprøver til foreninger fra studietida, men det gikk ikke på liv og helse løs som det beskrives i denne saken. Vi var jo dessuten et par-tre år eldre enn hva disse.

Ja, jeg har forsåvidt hørt om slikt på høgskolen, men ikke noe slikt.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:33   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slikt får meg eitrende forbanna. Drittunger!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:40   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjenner bare til det fra enkelte fagforeninger på NTNU. Det er vel marintek som ruller rundt i fiskeslo etc :spy:
Men da er de gjerne gamle nok (19-ish) til å tenke mer igjennom hva de er med på.

Gammel 18-09-12, 13:42   #12
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er galskap. Rett og slett!

Gammel 18-09-12, 13:46   #13
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner til dette ja. Jeg er fra Drammen. Har ikke vært med selv, men så på et år eller to da jeg selv gikk på gym. Jeg syns det var jævli den gangen...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:46   #14
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Det var et slikt opptaksarrangement til foreninga ved et studium jeg begynte på i hine hårde dage. Det var ganske ubehagelig (mye fiskeslo, ble mata med bind for øynene, rikelige mengder rå egg i håret etc), og gruppepresset er ikke akkurat ubetydelig. Men farlig var det jo ikke, bare teit. I tillegg var vi jo eldre enn de stakkars 16-åringene.

Gammel 18-09-12, 13:52   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde dåp ved opptak til foreningen på NTH, ja, men det var mer teit og utdritende enn farlig. Jeg måtte synge på Trondheim Torg i labfrakk (men sammen med nok andre til at det var helt utraumatisk).

Dette er bare skikkelig Fluenes Herre-dustete.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:52   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt om før i går.

Det er vel bare gærne Drammensere som holder på sånn, eller? Jeg har aldri hørt om noen andre skoler som driver med sånt. Noen har sett for mye på film.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 13:54   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi hadde dåp ved opptak til foreningen på NTH, ja, men det var mer teit og utdritende enn farlig. Jeg måtte synge på Trondheim Torg i labfrakk (men sammen med nok andre til at det var helt utraumatisk).

Vi måtte selvsagt demonstrere at vi kunne Maxwells ligninger utenat. :fysimatiker: Og så var det noen andre halvpraktiske gruppeting, men overhodet ikke noe traumatisk.

Gammel 18-09-12, 13:57   #18
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette var, så vidt jeg forstod, ting de måtte gjennom for å være med på private fester. Var det alle som ville som fikk være med på disse opptaksprøvene eller spesielt utvalgte?

Jeg slutter aldri å forundre meg over hva folk gjør for å være sammen med de "rette" folkene.

Sist redigert av Tangerine : 18-09-12 kl 13:58. Årsak: Skrivefeil
Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 14:06   #19
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Vi hadde opptaksprøver, men det var på et helt annet nivå enn dette. Mener å huske at man trillet en gigantisk terning, der utfallet enten ble å styrte en øl, svømme ut til en flåte og tilbake, eller deromkring. Hele kullet var inkludert, og man ble ikke ekskludert om man ikke ville/klarte en oppgave. Dette som har foregått i Drammen er jo helt hinsides.

Gammel 18-09-12, 14:07   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har nok sett for mye på Game of Thrones.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.