Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aldersgrenser på energidrikker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 00:39   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Aldersgrenser på energidrikker

Vet dere de?
Jeg stoppet på en matbutikk mens jeg var på reis og kjøpte 6 energidrikker. Da kom det opp på kasseapparatet "Vis legitimasjon" eller noe sånt.
Det har jeg aldri lagt merke til før, så jeg spør hun i kasssen om hvilken grense det er på de jeg har kjøpt. Nei, det visste hun ikke, men hun visste jeg var gammel nok altså.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 01:46   #2
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Aldersgrenser på energidrikker

Burn og Battery har femtenårsgrense.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 07:56   #3
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er visstnok ingen aldersgrense for å kjøpe energidrikker i Norge, men butikkkjedene kan selv velge å innføre aldersgrense hvis de vil. Mener Kiwi og Spar har fjortenårsgrense på energidrikker med koffein hvis jeg ikke husker feil.
Jeg synes absolutt dette burde vært tatt tak i, jeg vet om mange barn i småtrinnsalder som kjøper energidrikker ofte..:/

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:10   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det her i huset er 15-års grense.

Gammel 22-09-12, 09:16   #5
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Står på boksene at det ikke skal drikkes av personer under 15 år ja
Og jeg vet vel dette fordi 4 av ungene er nå fra 15-19 år- temaet har vært oppe en del ganger ja

Gammel 22-09-12, 09:22   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke noen aldersgrense som i at det er forbudt å selge dem eller drikke dem på grunn av alder - etter lovverket er de brus.
Men det er oppfordret til å ikke selge dem til noen under femten eller noe sånn. Og butikkene følger mange steder opp den anbefalingen med å si nei til å selge til barn - og det har de lov til. Men de må ikke hvis de ikke vil.

Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 09:23   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke det var aldersgrense på slike drikker, faktisk. Jeg veit bare at jeg er Verdens Kipeste Mamma som blånekter å la Guttungen (9) drikke Red Bull, for det gjør jo et par av kompisene hans.

Akk ja, verden er urettferdig - bli vant til det.

Ah, og der svarer Sf mens jeg skriver, det er frivillig aldersgrense, altså. Ja, ja, den blir lang her i huset, den grensa.

Gammel 22-09-12, 09:54   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det blir som med kaffe. Det er ikke forbudt å selge kaffe til femåringer heller, men det er ikke sosialt akseptert på en flekk.

Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 09:58   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

15 år har de satt som grense på butikkene rundt her.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 09:59   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, det visste jeg.

Gammel 24-09-12, 19:44   #11
kakklanes
Diabetesspl

Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Ca. midt på
kakklanes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg irriterer meg over enkelte unger her i bygda som drikker dette titt og ofte! Og ser hvilken påvirkning det kan ha på enkelte av barna. (Spesielt barn med ADHD) Lurer noen ganger på hva foreldrene tenker på...... De klager og syns synd på seg selv fordi de har barn med ADHD, men likevel lar de dem holde på med sånt.

Mine barn får ikke drikke sånt. Det har hendt de har prøvd seg med at "alle de andre drikker det jo". Vel jeg velger å være kjip mamma altså!

kakklanes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:02   #12
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ifølge eldstemann så er det 14 års alders grense på Spar. Han gleder seg sykt til han blir 14 år.

Han prøver seg med jevne mellomrom når vi er i butikken, finner gjerne andre merker enn de mest kjente, for at jeg skal bli lurt.

Ble veldig fornøyd når lillesøsteren kommer hjem og sier at alle andre(en gjeng på 4-5 stk) enn storebror hadde kjøpt energidrikke på butikken

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:11   #13
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Her i huset er det 15 år. Men det ble faktisk sagt på foreldrekontaktmøte med lærerne av en mor at hun ønsket at de skulle skrive at det var lov med brus siste skoledag, ikke valgfri drikke for da kom hennes sønn til å ta med energidrikk. Det synes jeg faktisk at det er foreldrene som må sette en stopper for, de er bare 11 år. Min største sier at denne gutten bestandig har med energidrikk på slike tilstelninger.

Gammel 25-09-12, 12:14   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

10åringen her får ikke drikke sånt ennå. Han maser ikke mer om det heller.
Vet ikke om noe aldersgrense blir fulgt i butikkene i området men ihht. sønnen så får andre 6.klassinger kjøpt sånt på 7eleven her.

Gammel 25-09-12, 13:43   #15
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Min lillebror på 12 elsker Burn, Red Bull og Monster (og hva de heter alle sammen). Jeg vet at både vår far og hans mor (han er halvbror altså) er klare på at han ikke får det, men unger i den alderen får tak i likevel desverre...

Gammel 25-09-12, 17:24   #16
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sånt er det med det meste men det betyr ikke at det er ok i min bok.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 17:27   #17
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Selvfølgelig. Man får gjøre så godt man kan som forelder, så har det ihvertfall en forebyggende effekt.
Man husker jo selv hvordan det var å være barn, det som er forbudt er det som frister mest

Gammel 25-09-12, 17:30   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri smakt disse greiene dere nevner her. Er det godt?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 17:34   #19
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har aldri smakt disse greiene dere nevner her. Er det godt?

Det er store forskjeller på smakene, men Burn smaker ikke så verst
Men tror det handler mer om at det er "kult"...

Gammel 25-09-12, 17:34   #20
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nja, synes ikke det er noe å drikke som tørstedrikk. Jeg pleier å ha med meg en flaske med powerade og en liten pose med nøtter på trening og små fjellturer, i tilegg til vann. Jeg innbiller meg at det gir litt ekstra energi der oppe blant fjelltoppene. :P

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.