|
|
#1 |
|
Fjellpiper
|
Pigg eller ikke?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pigg eller ikke?Jeg bor langt nord i en av dalene våre. Jeg kjører 35.000 km i året og har en helt vanlig stasjonsvogn. Jeg har bodd høyt oppe på fjellet og hatt 4 km lang bakke til huset mitt. Jeg har kjørt piggfritt i 12 år og kommer ALDRI til å gå tilbake til piggdekk igjen. Nå bor jeg dessuten på flatmark, men kjører over et lite fjellpass på vei til jobb hver dag, men noe annet enn piggfritt er helt uaktuelt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Pigg eller ikke?Jeg har kjørt piggfritt frem til i fjor med en ganske liten bil. Det gikk stort sett fint altså. Jeg gikk over til pigg (jeg måtte uansett kjøpe nye dekk) fordi vi bor i bunnen av en isete bakke, og jeg er ikke så glad i å kjøre så fort opp de som jeg til tider måtte med piggfritt, eller rygge opp, da det er mange barn i nærheten. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Pigg eller ikke?Det er vanskelig å si egentlig.
|
|
|
|
#6 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Pigg eller ikke?Noe av grunnen til at jeg er skeptisk er kanskje at vi har kjørt med slitte og dårlige piggdekk på Peugeoten i fjor. De burde ha vært byttet, men ble det ikke. Så nå tenker jeg at jeg må ha gode piggdekk. Men kanskje nye piggfrie dekk er bedre enn gamle med pigg? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ad astra
|
Sv: Pigg eller ikke?Du har en sånn cirka-ide om hvor jeg bor, sant?
|
|
|
#8 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Pigg eller ikke?
Gamle piggdekk er ikke bra. Piggene slites, og gummien er har ikke like godt veigrep som på piggfrie.
|
|
|
|
#9 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Pigg eller ikke?Jeg valgte piggdekk, da jeg måtte ha nye i fjor. Før det hadde jeg piggfrie, som fulgte med da jeg kjøpte bilen. Det gikk greit nok på snøføre, men på holkeføre foretrekker jeg piggdekk. Det er ofte isete her, særlig i bakken opp mot huset vårt. Det er litt greit å kunne krabbe seg pent og rolig opp på første forsøket, og å ikke måtte rygge ned igjen og prøve på nytt, om man skulle møte en annen bil halvvegs... Der vi bodde før, hadde det vært greit nok med piggfrie. Det kommer jo an på forholdene der man kjører, vel?
|
|
|
|
#10 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Pigg eller ikke?Det spørs hvor du bor, men det er en grunn til at 85% eller noe sånt av tromsøværingene kjører med piggdekk. Må du for eksempel opp eller ned bendiksenbakken på glarhålka er det bare piggdekk som duger, men bor du sånn til at du ikke har noen utfordrende bakker du MÅ opp daglig hadde jeg heller valgt piggfritt. Så kan du heller la være å kjøre opp og ned når det ikke er føre til det.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pigg eller ikke?Tildels er det noe man må se an selv såklart i henhold til behov og hvor man bor. Jeg sverger foreløpig fortsatt til pigg. Framkommelighet er ikke det problemet for oss som for noen år siden da vi bodde slik at det var en del ganske bratte bakker hvor man ikke fikk hentet fart, men jeg synes framkommeligheten virker bedre under en del føreforhold.
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Pigg eller ikke?Vi har en smal, bakkete, uoversiktelig vei fra hovedveien til huset vårt. Der kan man ikek møte noen, da må man rygge til nærmeste avkjørsel (dem er det heldigvis mange av.) Vi flyttet inn i juni. So far so good. Vi tre nger nye vinterdekk. Det blir med pigg, ja.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Pigg eller ikke?Jeg kjører pigg selv om det strengt tatt ikke er nødvendig her i Stavanger området.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Pigg eller ikke?Det kommer jo an på hvor god du er til å kjøre på vinterføre også. Jeg kjører daglig bakker piggfritt, uten 4wd, der de som bor der oppe sier at "Gud, her oppe MÅ man jo ha SUV om vinteren!" og det har gått bra i 9 år. Men akkurat det å styre tempo, giring og clutching er den ene tingen jeg er virkelig, virkelig god på som sjåfør, så det kommer mye an på det også, tror jeg.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Pigg eller ikke?Det med å kjøre på glatta er virkelig _ikke_ det jeg er god på som sjåfør. Og magen min er slett ikek glad i å gli ned/bakover uten å enve å stoppe. (Ja, det er testet to vintre på rad der vi bodde før. Jeg har stripe i lakken som bevis på den første da jeg forsøkte å treffe inn i oppkjørselen til en nabo midt i bakken. Året etter holdt jeg meg midt på veien og bare hyyyyyyylte på hjelp (som om mannen utenfor bilen kunne gjøre noe nytte...) og stoppet helvigvis en meter før vi traff lyktestolpen og lekeplassen.
|
|
|
#16 |
|
|
Njah, det er ikke kun egnethet som sjåfør som er greia, trur eg. Disse i fjellheimen pleier å være ganske drevne på å kjøre på vinterføre. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Pigg eller ikke?Overskriften lot meg lure til å sprinte inn i tråden for å få tatt en titt på eksempler på artige piggsveiser. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Pigg eller ikke?Piggfritt på bybilen, og bruk den store bilen med pigg når føret er dårlig. I perioder er jo veiene helt bare, og da duger piggfritt som bare det. Men de sporete og isete hovedveiene der ute hvor vi bor, er bortimot livsfarlige uten piggdekk, erfarte jeg i fjor. |
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Viktigere enn å komme fram kan være å kunne stoppe....
|
![]() |
|
|