|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Bønnerom på skoler - ja eller nei?Byrådet i Oslo har sagt blankt Nei til bønnerom på osloskolene. Jeg er tilbøyelig til å være enig, og tenker at be kan man gjøre på fritiden. Bønn fem ganger om dagen er uansett gitt som et påbud som gjelder "om man kan" eller noe, er det ikke? (forbehold her)
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg mener masse om dette, og har nærmest stått oppi en sånn sak, men nøyer meg med å si at jeg er totalt motstander av bønnerom på skolen, hovedsakelig på grunn av utfordringer nok rundt sosial kontroll allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Helt enig med Polyanna.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Bønnerom på skolen ser jeg ikke helt at jeg synes om nei.
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Hvis de mener de skal be, stikker de likevel. Det er ikke sånn at de venter på bønnerommet for å få bedt. Det er mer snakk om hvorvidt skolen skal tilrettelegge for det, og også at i det man har et bønnerom blir det hele mer organisert, slik at man blant annet vil "vite" hvem som ber og hvem som ikke gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Det er vel snakk om å be i friminuttene, 1-2 ganger per dag, ikke i timene.
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg tenker at den offentlige skolen bør være en arena fri for religiøs utøvelse - det være seg andakter, bønner, forkynnelse, ergo mener jeg det er feil å tilrettelegge egne rom for religionsutøvelse i offentlig skole.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Tja. Det kommer an på hvor dette kommer fra tenker jeg. På barneskoler klart nei. Sannsynligvis på ungdomsskoler også, der er jeg litt mer usikker. Men hvis eldre elever selv kommer og spør om de ikke kan få låne et rom sånn og sånn tenker jeg at det er greit hvis skolen har et rom å låne bort. At skolen skal merke et rom med bønnerom blir vel helt feil? Da får de i såfall lage et nøytralt stillerom slik det er på flyplasser.
![]() |
#11 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Helt enig med Polyanna. Storesøster og jeg diskuterte dette ganske inngående i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Ogsåmom stillerommet blir "eid" av de som skal be jevnlig? Jeg ser for meg et hegemoni der...
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg kunne vel i grunnen ikke brydd meg mindre i prinsippet. Men siden skoler ikke renner over av ressurser og man må velge hva man skal ha og ikke ha så blir det sterke meninger av det likevel. |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
Når det er snakk om videregående skole tenker jeg at man selvfølgelig må ha regler for bruk av dette rommet som hindrer at noen "eier" det, men så lenge dette kommer fra elevene selv ser jeg ikke problemet med at skolen tilbyr et sted hvor man kan trekke seg tilbake og be eller meditere i fred hvis man føler behov for det. Jeg synes imidlertid det er veldig viktig at dette må være noe som kommer fra elevene selv og ikke fra noen eksterne som vil inn og drive religiøs aktivitet på skolen. Jeg tenker det samme om politiske samlinger, jeg har ingen problemer med at elever får låne rom til politisk aktivitet, men jeg får problemer med det idet det er noen eksterne som er inne for å verve.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?- "Thank the Lord"? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don't have a place within an organized religion. (Superintendent Chalmers)
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Skolene er som regel for små som de er og mangler grupperom og spesialrom og alt med seg til undervisning. Å skulle sette av plass til at noen elever skal ha plass for å be ville være helt hull i hodet. Kjære vene for et idiotisk forslag!
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Ja, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal prioritere stillerom hvis man mangler grupperom og lesesalsplasser.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Andakt er for meg noe annet enn skolegudstjeneste, som jeg altså ikke egentlig har noe mot (at er frivillig, selvsagt)
![]() |
#20 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Dette gjaldt en videregående skole som selv så et behov for et slikt rom ettersom det var mange elever som ba i kjelleren og andre steder. Jeg ser ikke problemet og blir særs skeptisk når dette forbudet er noe som er truet fram av ingen ringere enn Carl I Hagen. Han var i nyhetene i dag og snakket om at å tillate slike rom er snikislamisering.
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 27-09-12 kl 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|