Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol til bil nr 2?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 21:25   #1
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Bilstol til bil nr 2?

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et ny bilstol til den nye bilen. Jeg ser for meg at det blir stress å flytte setet mellom bilene, i tillegg til faren for at det blir feilmontert.

Junior er nå 2 år og har et HTS besafe IZI Kid bilstol som kun snur bakover. Vi er veldig fornøyde med setet og det kom bra ut i tester da vi kjøpte det. Nå vurderer jeg å kjøpe en bilstol som er vendbar og som kanskje varer lenger enn bare til 18 kg. Er disse setene like bra?

Hvilken bilstol bør jeg investere i?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 10:24   #2
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Bilstol til bil nr 2?

Jeg ville sett på Britax setene.
Både Secura og Two Way Elite går til 25 kg. bakovervendt.
De har høy rygg begge to, og kan brukes lenge.
Secura'n har lange seler i hvert fall, snuppa har det, og de er lette å stramme/slakke, og feste. Jeg slakker hver gang hun skal settes i det, og strammer til når hun er på plass og selene er festa nemlig.
Secura'n har også bedre sidestøtte, altså det er dypere, og det har støttebein.
Begge to har forankringsseler.
Secura'n er veldig enkel å montere, du kan ikke gjøre feil, så og si.
Har ikke prøvd å montere TWE, men andre sier at det er også er enkelt.

Derimot ville jeg absolutt ikke brukt slike stoler framovervendt.
Kjøp heller en god beltestol når han skal snues.
Men jeg ville beholdt han bakovervendt et par år til i hvertfall.

Slike stoler egner seg som regel dårlig som beltestoler, de er ikke laget helt for det.
Beltestoler som jo er laget for det formålet er mye bedre da.
Se her, ang. snuing og seler/stoler;



Opprinnelig lagt inn av NTF

Fråga:
3- eller 5-punktsbälte?
Vi har en 4-årig flicka som åker bakåt i en Britax Two-Way. Då hon nu är för lång måste vi tyvärr vända bilstolen. Stolen är utrustad med 5-punktsbälte som man naturligtvis använder när stolen är monterad bakåtvänd. I instruktionsboken står det att det går bra att använda 5-punktsbältet även vid framåtvänd åkning. Jag skulle nu vilja veta som är bäst säkerhetsmässigt, att vid framåtvänd åkning använda 3- eller 5-punktsbältet?
Svar:
NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.
Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.
Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 15:48   #3
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilstol til bil nr 2?

Takk for tips! Junior sitter veldig godt i den stolen vi har nå og trives godt bakovervendt, så slik blir han sittende til han blir for stor
Jeg skal sjekke ut Britax stolene.

Men jeg lurer på en ting i det sitatet du la ved; menes det at både barnet og setet festes med samme beltet? Altså at bilstolen er løs i baksetet når den ikke er i bruk?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 20:56   #4
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Bilstol til bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Men jeg lurer på en ting i det sitatet du la ved; menes det at både barnet og setet festes med samme beltet? Altså at bilstolen er løs i baksetet når den ikke er i bruk?

I en beltestol er det ofte at barnet og stolen festes samtidig, men ikke alltid.
Man har jo beltestoppere på mange beltestoler, og da sitter ofte setene delvis fast, før man fester barnet.
Men dette er jeg ikke helt ekspert på, har ikke brukt beltestol enda, tross alt.
Hvordan det, forresten?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:13   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Bilstol til bil nr 2?

Bilstoler som vender fremover skal festes med belte når det ikke er bruk. Ellers vil du ha en stor tung og løs gjenstand som flyr fremover og gjør stor skade ved en ulykke.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:16   #6
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bilstol til bil nr 2?

Men det derimot, regner jeg med at de fleste selv skjønner.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no