Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikke noe enkelt og raskt til mor og barn?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 10:01   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikke noe enkelt og raskt til mor og barn?

Jeg har en venninne som har flyttet til Vancouver i Canada, og er nybakt mor. Hun føler seg litt alene og jeg vil gi henne en liten oppmuntring. Tenkte derfor å strikke noe som er raskt og enkelt både til min venninne og datteren. Klimaet er vel omtrent som i Stavanger.

Har dere noen gode tips? Så litt på den Oslogenseren til babyen, også kanskje et lite sjal til venninnen min? Eller noe annet? Jeg er ikke en superdyktig strikker, men kan basicsene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 10:41   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikke noe enkelt og raskt til mor og barn?

Jeg synes ikke hetter er så veldig praktisk til babyer, men smak og behag.

Pickles har lagd mønster på barnehagedress. Hadde noen av mine vært mindre, hadde jeg strikket den (har laga den tilsvarende varianten med jakke og bukse, og den er veldig fin). Synes hele dresser er fine til babyer.

Til meg selv tenker jeg å strikke dette sjalet, det er kanskje noe for venninnen din?

Gammel 14-10-12, 10:43   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omslagsjakker er fine til baby. Drops har flere oppskrifter som er enkle og raske.

Denne oppskriften kan strikkes med Baby merino. http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...d_id=1&lang=no

minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 18-10-12 kl 13:26.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 10:44   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sjalet kunne jeg også hatt ser jeg. Er det pickles?

Ellers er jo sjal en god ide. Eller en stor hals. Sandnes soft alpakka er nydelig og kjapt i så måte. Til babyen ville jeg tenkt jakke eller bukse eller heldress fremfor genser. Evt lue og smettskjerf.

Gammel 14-10-12, 10:51   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke stjernespekksjalet. Dette er enkelt, blir fint i selvstripende garn, og er en enkel introduksjon til hullstrikk:

http://www.flickr.com/photos/83952633@N00/3646583926/

Er du fortrolig med hullstrikk er dette ganske enkelt, og praktisk i bruk:

http://www.ravelry.com/patterns/library/traveling-woman

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 11:08   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns hetter var ganske praktisk når Hiawata lå i vogn, men han var ikke en spesielt urolig baby. At de snur seg inni hetta kan sikkert være trøblete, ja. Omslagsjakke eller dress var en god idé. Datteren er 11 uker nå, og venninnen min er fra Mexico og mannen hennes britisk, så jeg tenker det er smart å introdusere dem for ullas gode egenskaper. Det stjernesjalet så komplisert ut, syns jeg. Hvordan strikker man sånne stjerner? Hullmønster har jeg aldri prøvd, men det nederste var nydelig. Jeg tror for øvrig jeg trenger noe raskere, om jeg skal få sendt det før vinteren er over.

Gammel 14-10-12, 11:17   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan går det an å ikke like det stjernesjalet?!!

Tallulah, det er veldig enkelt å strikke de stjernene. Det ligger instruksjonsvideo på Pickles.

Gammel 14-10-12, 11:42   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Stjernesjalet var . Ellers er jo det klassiske nøstebarnteppet alltid deilig til baby. I ull/silke-kombo og med et fint hullmønster rundt, er det både fint og praktisk. Og det kan brukes til koseteppe/dukketeppe/leketeppe når babyen blir større.

Gammel 14-10-12, 22:00   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slår et slag for ullsokker til mor og barn. Det er det lurt å lære seg, det er masse interessant teknikk i det.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 09:14   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg lurte litt på om jeg skulle prøve meg på denne. Men er picklesgarnet veldig dyrt? Man trenger 8 femtigramsnøster à 39 kr til denne, og det er jo veldig mye penger for en bitteliten babyjakke.

Gammel 18-10-12, 09:19   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lurte litt på om jeg skulle prøve meg på denne. Men er picklesgarnet veldig dyrt? Man trenger 8 femtigramsnøster à 39 kr til denne, og det er jo veldig mye penger for en bitteliten babyjakke.

Er ikke det for hele settet?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 09:20   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ser ut som du kan bruke Big Merino fra Drops også. Tror i grunnen at du trenger så mange nøster pga fargene, og tror ikke du bruker hele nøster til mønsterfargene.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 09:23   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg synes det virker dyrt, og også at det virker som garnet kan bli fort stygt i bruk. Dessuten synes jeg den jakken ser veldig tykk ut til en nyfødt. :negativ gledesdreper:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 09:24   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Er ikke det for hele settet?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tror i grunnen at du trenger så mange nøster pga fargene, og tror ikke du bruker hele nøster til mønsterfargene.

Ah. Men jeg tror kanskje jeg har ombestemt meg og skal strikke den kokos la ut oppskrift til over her i stedet.

Gammel 18-10-12, 09:24   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dessuten synes jeg den jakken ser veldig tykk ut til en nyfødt. :negativ gledesdreper:

Dette er ikke til en nyfødt da. Hun er 11 uker nå, og sikkert minst 20 når jeg blir ferdig. Men nå tror jeg at jeg går for den omslagsjakken i gammelrosa med et par striper i lyng. Også kan mammaen få et matchende skjerf/sjal av noe slag. Der har jeg ikke landet på noe enda. Jeg er ikke helt klar for hullstrikk, kjenner jeg.

Gammel 18-10-12, 11:27   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Men selv på 11 uker og så tykt garn? Jeg liker tynnere garn på små barn, både fordi jeg synes det er mer behagelig og fordi det blir penere. Min subjektive mening, selvfølgelig.

Gammel 18-10-12, 11:31   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ok, dere strikkekyndige har talt og jeg går for omslagsjakka til Kokos fra drops.

Kom gjerne med flere tips til mor, jeg tror ikke noen av sjalene vist er noe jeg vil eller kan strikke.

Gammel 18-10-12, 11:38   #18
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Hva med dette sjalet, Hitchiker?

Eller dette, 198 yards of heaven?

Gammel 18-10-12, 11:44   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hitchhiker var fint! Kan jeg bruke samme drops baby merino i det, kanskje?

Gammel 18-10-12, 11:47   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hull er egentlig veldig lett å få til. Man kaster over, legger tråden over pinnen sånn at det blir ei ny maske på neste omgang. Dersom du ikke vil øke, kan du trekke sammen to masker for hver gang du kaster over. Litt som nøstebarns Mor signe-teppe.

Eller hva med et tubeskjerf, det kan strikkes glatt, med mønster ensfarget eller i flere farger?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.