|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)Hva synes dere om dette?
![]() |
#2 |
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttKadra sier at kvinnens rolle i islam ikke tidligere er tatt opp, men det er et tema som er diskutert om igjen og om igjen. Uttalelsene til Sarwar forteller mer om han og hans holdninger til kvinnen enn det forteller om Islam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Ja, det er jo ikke første gang selvfølgelig, men det er ikke så ofte muslimske kvinner uttaler seg såpass kraftig offentlig. Jeg er enig i at det sier mest om hans holdninger, det som er synd er at han og likesinnede har framtredende roller og som lyttes til av mange muslimer, og at han i tillegg nekter å gå i dialog om temaet.
![]() |
#4 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttIngen av partene kommer heldig ut her, og jeg er ikke sikker på hvem som taper mest. Joda, jeg er jo egentlig det, for Sarwars formulering er helt på jordet og hører ikke hjemme innenfor noen sammenhenger - verken religiøse eller selulære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg syns Kadra er en wannabe. Hun reiser fremdeles på bølgen om at hun var med på å avsløre slemmingene. Hun er egentlig ingen utad. Det er mulig hun jobber godt for folk innad hvor det nå enn er.
![]() |
#6 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg tiltet omtrent like mye på begge, men en smule mer på Sarwar. Snakker om å sette hjernen i gir før man åpner kjeften... Hva vet han om hvordan hun ser ut? Skal ikke han se ned? Skal ikke han bevare øynene sine fra øynenes zina (utenomekteskapelig sex)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttDet er jeg faktisk enig i. Nå er ikke den nye lederen i Islamsk Råd min favoritt-imam, og han har en del krøkkete uttalelser, men vi skal ikke tenke sånn at vi skal modernisere islam for å passe inn i "Vesten". Vi skal ikke endre islam for å passe til vårt ego, vi skal endre vårt ego for å passe til islam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytthttp://www.nettavisen.no/innenriks/article966867.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Stadig underveis
Her synes jeg du bommer. Hvorvidt Kadra evt. er PR kåt eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men hun er en modig ung kvinne som tør å stå i bresjen for veldig viktige kampsaker for muslimske kvinner, og vil nok derfor være viktig for fremtiden for gruppen hun representerer (uten at jeg dermed påstår at det vil skje endringer på kort sikt). Sist redigert av Nooria : 13-04-07 kl 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ustabil
|
![]() Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg har aldri skjønt hvorfor folk som er misfornøyde med en organisasjon eller religion på død og liv skal forandre den, i stedet for å melde seg ut og finne noe som passer bedre for en selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Stadig underveis
På generelt grunnlag er jeg veldig enig med deg, men jeg tror ikke det er så lett for muslimske kvinner å "melde seg ut". Det er jo forsåvidt en del av pakka... den ufriheten og kontrollen mange av dem blir utsatt for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hun vil vel kanskje gjøre litt for de resterende kvinnene, som ikke har muligheten til å bestemme selv?
![]() |
#15 |
Skrekkøgle
|
Jeg kan nå ikke si jeg føler Kadra er noen talskvinne for muslimske kvinner, all den tid hun ikke markedsfører seg som det. Hun jobber mest av alt, mot omskjæring, og det er ikke noe jeg vil definere som ett muslimsk problem. Det gjøres i mange land, uavhengig av religion. Klart at vi som muslimer kan bruke islam for å stoppe det, samme med tvangsekteskap, men alikevell er hun ikke noen talskvinne for oss. Tror svært få praktiserende muslimske kvinner føler de har noe felles med henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Nei, du synes vel kristendommen bør praktiseres på samme måte nå som den ble i middelalderen, og at de som var imot heksebrenning heller burde funnet seg en annen religion heller enn å prøve å få slutt på det
![]() |
#17 |
Skrekkøgle
|
Ja, men det er jo ikke islam, fordet. Det vi må gjøre, er jo å få kvinnene til å selv lære om sine rettigheter som muslimske kvinner... Det jobbes ufattelig mye med dette, men mange får ikke lære, eller vil ikke lære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Stadig underveis
Nei, det tror jeg nok langt på vei du har rett i, men hun er vel en representant for kvinner som kommer fra bl.a muslimske kulturer. Muligens mest kvinner som er mer sekulariserte. Uansett kan hun være med på å bidra til endringer som også får konsekvenser for kvinner som deg... dog kanskje ikke din generasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Skrekkøgle
|
Neivell, om du er med meg, eller ikke, er ikke så viktig, når majoriteten lærde mener det samme som meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Stadig underveis
Det er mulig jeg uttrykte meg klønete, slik at du ikke helt forstod hva jeg mente... og jeg har sikkert noe å lære om dette. Jeg mener ikke å være frekk og "ignorant". Faktisk så respekterer jeg din overbevisning som muslim og forstår hva du mener i mange tilfeller. For å belyse dette vil jeg ta et eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|