Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grisekjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-07, 23:56   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Grisekjøtt

Jeg er egentlig ikke særlig glad i svinekjøtt, men smakte noe aldeles nydelig kjøtt her om dagen som faktisk var svin.
På Jæren har de et prosjekt der de forer grisene annerledes, og kjøttet er mye bedre. Salgsnavnet er Jæren Smak. Og ja jeg liker ikke navnet, men kjøttet er godt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 00:01   #2
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Sv: Grisekjøtt

Jeg spiser ikke svin.....

5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 00:03   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Jeg spiser ikke svin.....

Jeg har ikke spist det på flere år, så jeg bel overrasket over at det faktiskt smakte godt. Har ikke likt svin tidligere.

Sist redigert av annemede : 13-04-07 kl 09:05.
Gammel 13-04-07, 01:07   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke spise svin.

Men har hørt om disse grisene, har en tante i Stavanger som skryter av dette kjøttet. Til døve ører, selvsagt.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 06:57   #5
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor går to muslimer inn i en tråd med overskriften Grisekjøtt?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 07:06   #6
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvorfor går to muslimer inn i en tråd med overskriften Grisekjøtt?

Tja, det kan du si. Attpåtil de eneste som har svart.

Svinekjøtt kan være ordentlig snadder, det er bare ikke av god nok kvalitet, mye av det man får tak i hos norske lavpriskjeder.

Gammel 13-04-07, 07:08   #7
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Tja, det kan du si. Attpåtil de eneste som har svart.

Ja, det ble en liten kuriositet.

Svenske svinefilèter er bedre enn norske, btw.

Gammel 13-04-07, 07:09   #8
Line*
Expired

Standard

Men nå ble jeg nysgjerrig:
Dere er begge konvertitter, er dere ikke? Dere har kanskje begge spist svin før?

Gammel 13-04-07, 08:52   #9
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nja, ikke så veldig mye, faktisk. Det var ikke hverdagskost hjemme hos foreldrene mine. Begrenset seg mest til pølser.

Grunnen til at jeg gikk inn, var at jeg holdt musa over, og så det var snakk om dette jæren-slakteriet, og da tenkte jeg fortelle om tanta mi, som skryter så fælt av dette. Hun mener nemlig at jeg må spise svin nå, for nå trenger jeg jo ikke være muslim lenger siden jeg ikke er gift med en araber...

Gammel 13-04-07, 09:02   #10
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Nja, ikke så veldig mye, faktisk. Det var ikke hverdagskost hjemme hos foreldrene mine. Begrenset seg mest til pølser.

Ai see.

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Grunnen til at jeg gikk inn, var at jeg holdt musa over, og så det var snakk om dette jæren-slakteriet, og da tenkte jeg fortelle om tanta mi, som skryter så fælt av dette. Hun mener nemlig at jeg må spise svin nå, for nå trenger jeg jo ikke være muslim lenger siden jeg ikke er gift med en araber...

Gammel 13-04-07, 09:07   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ja, det er klart man velger religion etter mannens opphav.

Gammel 13-04-07, 09:12   #12
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ja, det er klart man velger religion etter mannens opphav.

Ja, seff.

Hun skjønner ikke at jeg var muslim før jeg traff exen, og at min norske mann også er muslim. Det blir for vanskelig for henne.

Gammel 13-04-07, 09:13   #13
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Hvor fikk du kjøpt det? Selger dem de her på østlandet?

Er ikke så glad i svinekjøtt jeg heller, smakte det for første gang etter mange år nå til jul som va. Ble overrasket over at det smakte faktisk godt med ribben!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:18   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Azi, jeg er ikke sikker på hvor de selger det, men det er Norsk Storhusholdning som er agent, om det går an å si det sånn.

Gammel 13-04-07, 10:42   #15
Line*
Expired

Standard

Mye av hemmeligheten ved svinekjøtt ligger vel også i tilberedningen, etter min mening.
Min mann likte ikke svinekoteletter. han synes det var tørt og ekkelt.
Helt til han smakte mine krydrede, saftige.
Jeg må visst ikke fortelle til svigermor at han liker svinekoteletter nå.

Gammel 13-04-07, 10:53   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Mye av hemmeligheten ved svinekjøtt ligger vel også i tilberedningen, etter min mening.
Min mann likte ikke svinekoteletter. han synes det var tørt og ekkelt.
Helt til han smakte mine krydrede, saftige.
Jeg må visst ikke fortelle til svigermor at han liker svinekoteletter nå.

Foret som grisene får har også mye å si. Normalt får de fiskerester visstnok, og dette Jæren Smak er et prosjekt med å gi grisene annen type fôr for å få bedre smak på kjøttet, og ja jeg merker forskjell.
I gamle dager, da farfar var liten, ga de sauene einerbusker i dagene før de skulle slaktes for å få en bedre smak på kjøttet.
Noen merker jo også forskjell på melkesmaken, at den smaker bedre når bøndene slipper kyrne ut på sommerbeite og de ikke bare spiser gras, men blomster og annet.

Gammel 13-04-07, 10:56   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker egentlig svinekjøtt. Foretrekker det fremfor både kylling og storfe. Men i norske dagligvarebutikker får man ofte kjøtt av så utrolig dårlig kvalitet. Det stinker svin av det, og mye av det er rett og slett uspiselig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kastet f.eks. Gilde Edelgris, fordi det smakte Råne. Nå har prøvd meg frem litt, og vet omtrent hvilken varer som har en tendens til å smake stramt og hvilken som ikke gjør det, så nå spiser vi endel svinekjøtt igjen.

I utlandet har jeg faktisk aldri vært bort i denne stramme svinekjøttsmaken. Det er nesten så jeg lurer på om noen griser ikke blir kastrert, fordi det skal jo ikke smake så elendig!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:58   #18
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper dansk og svensk svinefilet hver gang jeg er på grensehandel. Det er helt nydelig.

Gammel 13-04-07, 10:58   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg kjøper dansk og svensk svinefilet hver gang jeg er på grensehandel. Det er helt nydelig.

Ja, det gjør jeg også. Og har aldri vært bort i dårlig svinekjøtt, selv om det er vanlige lavpriskjeder jeg kjøper det i.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 11:17   #20
Line*
Expired

Standard

Så det er derfor jeg synes "svenskesvinekjøtt" er så mye bedre!
Man lærer så lenge...

Takk for opplysningen. Men nå begynner jeg selvsagt å lure på hva det egentlig er med det norske svinekjøttet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.