Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erfaring med trykkoker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 11:23   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaring med trykkoker?

Jeg har hørt litt om trykkokere og blitt veldig nysgjerrig. De som holder på med det er nesten litt sekteriske, og veldig frelst.

Men det virker jo veldig praktisk, hvertfall i hektiske familieuker, også slipper man å være hjemme hele søndagen for å passe middagen.

På Pinterest har jeg funnet mange oppskrifter til slowcookers, som man kan fryse ferdig i poser. Det må jo kunne overføres til trykkoking også, siden det basically er mat med relativt lik koketid.

Noen erfaringer?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 11:35   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med trykkoker?

Eneste erfaring er trykkoking av pinnekjøtt til jul.

Men jeg har observert det samme som deg på Pinterest.

Gammel 16-10-12, 11:51   #3
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har fått trykkokt fårikål og pølser servert av min søster. Fårikålen ble veldig bra og ca halvert koketid, pølsene imponerte ikke stort altså, skjønner ikke helt hva hun tenkte.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 14:17   #4
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har brukt trykkoker i flere år. Kjøtt blir mye raskere ferdig og poteter tar bare ti minutt! Kjøpte Tefal med rist i så kan jeg ha kjøtt i bunn, la dne stå under trykk i x minutter (kommer an på kjøttet) og så løser jeg ut trykket og hiver oppi grønnsakene.

Veldig enkelt og greit!

For å beregne hvor lang tid den trenger så deler jeg "normal" koketid på tre.

Denne boken gir en veldig fin innføring
http://cdon.no/bøker/tom/pressure_co...mmies-19025955

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 15:33   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde selvfølgelig en gammel i hippieland. som jeg dampet grønnsaker i. En av grunnene til at de gikk delvis ut av bruk var jo en god del ulykker, men det er kanskje noen nye sikkerhetsdippedutter på de nye?

Gammel 16-10-12, 15:59   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal innom Mathallen nå, og jeg tror Sous Vide har noen. Jeg kan spørre.

Gammel 16-10-12, 16:51   #7
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en Crock Pot og den er helt genial. Hiver oppi det vi skal ha til middag, og 4-6-8 timer senere er middagen ferdig.

Gammel 16-10-12, 16:53   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Vi har en Crock Pot og den er helt genial. Hiver oppi det vi skal ha til middag, og 4-6-8 timer senere er middagen ferdig.

Vel og bra, men nå var det matlaging på kortere tid som var tema.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:01   #9
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Matlagingen tar jo nesten ingen tid. Den lager jo seg selv.

Gammel 16-10-12, 17:22   #10
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nyfrelst! Vi fikk en tefal og jeg lager de nydeligste middager. Ok bare gjort det 3 ganger forrige uke men lell.

Løp og kjøp!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 17:24   #11
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Samme med trykkkokeren bare at det tar 15-30 min.

Jeg lager mye lam for tiden! Men alt annet enn får i kål.

Tre stk!
Gammel 16-10-12, 18:32   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Matlagingen tar jo nesten ingen tid. Den lager jo seg selv.

Poenget er at jeg ikke vil være hjemme og passe på.

Gammel 16-10-12, 18:34   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er nyfrelst! Vi fikk en tefal og jeg lager de nydeligste middager. Ok bare gjort det 3 ganger forrige uke men lell.

Løp og kjøp!

Fortell hva du har laget da! Og hvordan, blir alt gryteretter, eller ligger ting ved siden av hverandre?

Gammel 16-10-12, 19:18   #14
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ja! I kveld, på pc når barna,er lagt!

Tre stk!
Gammel 16-10-12, 20:29   #15
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Faren min brukar det ofte til type hjortekjøt og sånt som ofte blir litt tørt ved vanleg koking. Han seier det blir noko heilt anna, i positiv betydning, når han brukar trykkokaren istaden.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:32   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gjør det noe med næringsinnholdet?

Gammel 16-10-12, 20:41   #17
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Mamma lagde ertesuppe på en halvtime i stede for flere timer nå i helga. Min står i skapet ubrukt. Må gjøre noe med det snart! Praktisk at det går så fort, miljøvennlig og økonomisk er det jo også, siden det bruker mye mindre strøm.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:46   #18
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Skal vi se, næringsinnholdet er jeg itt usikker på det blir jo veldig varmet opp. Men samtidig beholdes all kraft osv i pannen og smakene blir nydelige.

Det jeg er så entusiastisk over er at jeg kan lage en deilig søndagsgryte på null komma niks, og at alt jeg hittil har prøvd (har ikke brukt noen oppskrifter, bare slengt oppi ting) har blitt fantastisk!

Jeg har laget lammegryte to ganger og så har jeg laget en indisk inspirert kyllingrett.

Lammegryten: Jeg stekte en pakke fårikålkjøtt (49 kr kg på rema og mye kjøtt og mindre fett) lett i stekepannen (brunet) så la jeg det i bunnen på trykkokeren. Så stekte jeg to løk og et par fedd hvitløk, i litt smør. Helte over kjøttet. En halv liter vann helte jeg over, og litt oksebuljong. Har kjøpt en flytende flaske med noe greier på Coop. Hadde en boks tomater over. Så krydret jeg dette. Salt, pepper, paprikakrydder, rosmarin, basilikum og litt flytende chili. Salt, pepper, timian tror jeg. Alt mulig man tror er godt. Etter 20 min senket jeg trykket og hadde oppi gulrøtter og poteter. Det godgjorde seg i nye 10 min i kokeren.

Dette tok en god time å lage da, men et par dager etter prøvde jeg på nytt og det gikk mye raskere. Jeg ser for meg at man hvis man har det travelt kan kutte opp alt dagen før så det går enda raskere.

Tre stk!
Gammel 16-10-12, 20:55   #19
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Og så har jeg laget pizzasaus i den! Man kan også koke risgrøt uten å røre på 15 minutt.

Her er en fin artikkel!

Sitat:

Det er det at dampen og aromastoffene i maten ikke slipper unna, som har gjort ham forelsket i trykkokeren.

– Det er Maillard-effekten jeg er ute etter, sier han og doserer litt naturfag.

Han har gått tungt inn i vitenskapen bak, godt inspirert av sin kjemikerkone. Den franske kjemikeren Louis Camille Maillard beskrev effekten i 1912. Ved høy temperatur eller høyt trykk reagerer proteiner med karbohydrater, og en slags karamellisering oppstår.

Det er det som skjer når brød blir brunt i brødristeren, når kjøtt får stekeskorpe i pannen eller når en bolle får gylden skorpe av egg og melk.

Eller, som i Birkelands egen oppskrift, når en halv kilo løk blir til mørkebrun smørkaramell i en trykkoker:

– Dette er typisk slow food, men transformert til moderne fast food ved hjelp av en lur gryte.

Dette er neste prosjekt, jeg vil lage denne løksuppen!

Tre stk!
Gammel 16-10-12, 21:17   #20
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøpte trykkkoker for et drøyt år siden, og den er stadig i bruk. En soleklar fordel er for eksempel at vi kan ha dragsvin på hverdager. Bolognese går også på null komma svisj!

Risengrynsgrøt, det var lurt!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.