Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva bruker man egentlig ananas og grapefrukt til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-12, 19:44   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva bruker man egentlig ananas og grapefrukt til?

Jeg har via omveier (et sånt frukt&grønt-abbonnement) fått ananas og grapefrukt i hus. 2 grapefrukt. Den første prøvde jeg å putte i juicemaskinen med noe andre greier. Å fyttirakkern så surt!!
Ananas har jeg overhodet ikke noe forhold til, det har jeg egentlig aldri spist.

Når jeg tenker meg om er det mulig jeg ikke liker noen av delene.
Hva kan jeg gjøre med dem så de blir overkommelige å spise for lillegutt og kanskje, tilogmed, for meg?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 19:47   #2
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Hva bruker man egentlig ananas og grapefrukt til?

Fersk ananas er jo godt bare helt alene, ja uten skallet da. Vi bruker det i tillegg til taco, stekt ris, pizza og i noen wokgryter.

Grapefrukt, er surt...

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 19:48   #3
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare spise som frukt altså?
Er det godt til spekemat?

Gammel 30-10-12, 19:49   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Grapefrukt er surt, men nydelig til søndagsfrokosten med litt sukker på. Jeg liker juicen også, jeg da. Fersk ananas klør jeg sånn av, men kjøper det av og til. Jeg liker den best som den er, skåret i passe store biter.

Gammel 30-10-12, 19:50   #5
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ananas blir det veldig god juice av hvis du kjører den i hurtigmikser/smoothiedingsboms. Jeg trodde ikke jeg likte ananas før jeg smakte det ferskt, det er en helt annen verden enn hermetisk tøys.

Jeg synes grapefrukt er godt å spise som det er jeg da, men jeg er sikkert rar. Hvis du skal lage juice bør du sikkert ha noe som gir mye sødme, f.eks. mye appelsin.

Gammel 30-10-12, 19:51   #6
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Når jeg tenker meg om er jeg jo veldig glad i pina colada. Kanskje ananasjuice i maskin og ha oppi kokosmelk? (det blir jo minus alkoholene da, men samma det)

Grapefrukten blandet jeg med appelsin, kiwi og mandarin i juicen og den var SKIKKELIG vondt. Pføy! Prøvde tilogmed å søte den opp! Blærk.

Gammel 30-10-12, 19:51   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Fersk ananas er veldig godt, helt alene. Jeg syns ikke varm ananas er noe godt, men mange spiser den på pizza eller i gryteretter.

Gammel 30-10-12, 19:53   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ananas er veldig godt med myntesukker. Knus mynteblader og sukker i en morter og strø litt over oppdelt ananas. Mmmmmm det er så godt!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 19:57   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker ananas (jeg elsker all slags frukt da), og vi spiser mye fersk ananas her i huset når ananasen er rimelig. Jeg pleier å kjøpe 4-6 ananas i slengen, skjære dem i biter og fryse ned, og så har jeg det i feks. smoothies. Ananas i smoothie (spesielt frossen) sender smoothien til nye høyder, altså.

Gammel 30-10-12, 20:00   #10
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilket frukt & grønt abbonement har du? Er du fornøyd?

Ananas med kokosmelk høres nydelig ut. Jeg elsker fersk ananas og spiser den helst som den er.

Gammel 30-10-12, 20:03   #11
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg digger grapefrukten som den er... Uten noe på.

Ananas skjærer vi opp og har feks kesam vanilje på

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 20:04   #12
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg har fra solgardlevert og har fått én leveranse så langt
Veldig fornøyd med den hvertfall!
Lillegutt og jeg spiser enorme mengder frukt og grønt, samtidig er jeg lei av å bære alt i hus Så jeg ville se om dette kunne være en løsning, også for å hjelpe meg å variere litt hva vi spiser.

Jeg ser jo at det blir noe dyrere enn butikk, da.

Gammel 30-10-12, 20:08   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grapefrukt er bittert, og liker man det ikke, så liker man det vel ikke. Jeg spiser det gjerne, og drikker gjerne juicen bar også, men jeg liker veldig godt sure ting, da. Jeg lagde laks med grapefrukt for litt siden (pannestekte laksefileter, helte på nypresset geapefruktjuice og lot det surre noen minutter), og mannen og jeg likte det, men det er kanskje ikke noe for deg?

Fersk ananas er mye søtere, og nydelig som frukt. Skjær i skiver, skjær av skallet og evt. også den harde kjernen hvis den er veldig hard. Også deilig å steke i smør, ha lønnesirup eller brunt sukker på (og evt. noen valnøtter) og spise til is.

Gammel 30-10-12, 20:11   #14
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo bare å spise det ja.

Gammel 30-10-12, 20:13   #15
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Men det er jo så gudsjammerlig vondt med grapefrukt. Kanskje jeg bare skal definere det som noe jeg ikke liker

Ananas skal jeg dog prøve på forskjellig vis her. Jeg fikk med ett veldig lyst på is! OG pina colada!

Gammel 30-10-12, 20:17   #16
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Grapefrukt føles som medisin, i perioder spiser jeg det daglig og føler meg så sunn. Tisser masse av det! Jeg elsker den beske grapefruktsmaken.

Ananas er nydelig, men litt upraktisk. Mye søppel. Nå når jeg endelig har "lært" meg å skjære den opp, kjøper jeg det ganske ofte.

Papaya er en sånn frukt som jeg ikke har noe forhold til, det aner jeg ikke hvordan man spiser eller hvordan det smaker.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 20:17   #17
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spiste stekt kyllingfilet med fersk ananas med finhakket chili drysset over i sommer. Veldig godt! Jeg elsker fersk ananas bare alene også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 20:38   #18
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grapefrukt er jo så godt. Men det er vel sånn at man enten liker sur- og bitterheten, eller ikke. Luksus er grapefrukt med litt sukker på. Jeg syns også det er godt i juice, gjerne blandet med søtere ting, feks ananas!

Ananas er så søtt at det er godt å bare skjære opp og spise. En deilig dessert er limesaft og melis på ananas. Server med vaniljeis eller vaniljekesam.

Gammel 30-10-12, 21:01   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker grapefrukt. Dele i to og spise ut båtene med skje. Men, det er rett og slett ENORM forskjell på en god og en dårlig grapefrukt, og man må nesten vite hva man skal se etter i butikken. En gos grapefrukt er lys og blank i skallet, kjennes tung for størrelsen, kjennes fast, og har behagelig sursøt duft. Dårlig grapefrukt er ikke godt, ,den kan være helt vanvittig sur og bitter. Det er også viktig at man ikke spiser hinnene mellom båtene, det er fryktelig bittert, og inneholder også stoffer som kan påvirke ulike medisiner.

Gammel 30-10-12, 21:03   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg laget en gang en dessert med ananas og chili som var hinsides god.
Skjær ananasen i 4 store biter. Legg på norgesglass.
Kutt opp en rød chili, ha i glasset.
Ta noen ingefærbiter i glasset.
og kanskje en nellikspiker eller to.
Ha i 1-2-3 stjerneanis og hell over sukkerlake. (Vann kokt opp med sukker i)
Skru glasset tett og la det stå noen dager å trekke.
Server med vaniljesaus eller vaniljekesam. Himmelsk!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.