|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)Jeg, som omtrent ikke har strikket før, har nå strikket en baggy lue, men skjønner ikke hvorda jeg avslutter. Oppskriften sier "trekk tråden gjennom de siste maskene (mellom 10-17 m), stram til og sy fast tråden". Sy fast tråden skal jeg klare, men hvordan trekker jeg tråden gjennom?? Strikker på rundpinne om det er vesentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)Jeg gjør det slik; kutter tråden lang nok til å trekke gjennom maskene og feste etterpå, 30 cm? Trer tråden på ei nål. Trer nåla, med tråden inn der strikkepinnen går, altså i gjennom løkkene/ maskene. Slik at man kan dra ut strikkepinnen og maskene henger på tråden. Snurp sammen, og sy gjerne gjennom maskene en gang til. Fest tråden godt. Ferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Teller ned
![]() Sv: Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)Aha, var det så enkelt! Tusen takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)Vinds forslag om å bruke nål var godt. Jeg pleier bare å "strikke" den gjennom, men da må jeg jo dra en del. Poenget er altså å bare ta tråden som er igjen og få den gjennom alle løkkene/maskene som gjenstår. Forøvrig synes jeg 17 masker høres mye ut å gjøre det med. Når jeg strikker sokker forsøker jeg å få 8-10 masker før jeg drar gjennom tråden på den måten.
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
![]() Sv: Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)
Det er nettopp denne biten jeg ikke skjønner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Teller ned
![]() Sv: Hjelp! Hvordan avslutte lua (strikk)Jeg klarte det!! |
![]() |
![]() |
![]() |