Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kindle

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-12, 11:09   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kindle

Jeg har akkurat (bedre sent enn aldri) blitt overbevist om at jeg trenger en Kindle.

Dere som har peil på dette - hvilken modell? Og hvilken case?

Jeg vil ikke ha modell med innebygget lys, for jeg blir lett sliten i øynene av å lese på PC skjerm.

Gammel 03-11-12, 11:20   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kindle

Jeg har generasjon 2 med tastatur og den holder i massevis, jeg synes ikke det er noe vits i å kjøpe generasjon 3, det er samme skjerm. Dessuten er det gratis nettleser på generasjon 2.

Jeg hadde helt klart bestilt med 3G, da laster man ned gratis hvor som helst i verden.

Om min hadde konket nå hadde jeg enten kjøpt paperwhite (den med innebygd lys) eller en ny med tastatur.

Gammel 03-11-12, 11:24   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme - tastatur? Jeg vet lite om Kindle - er et ikke bare for å lese bøker på?

Gammel 03-11-12, 11:25   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville kjøpt paperwhite. Den har innebygd lys, ja, men den er jo ikke baklyst sånn som en pc-skjerm, så leseopplevelsen blir vel omtrent som papir + leselampe. Jeg ville hatt 3G, men jeg er sånn som gjerne vil kjøpe bøker mens jeg sitter på en buss gjennom Bulgaria, og innser at ikke alle har det sånn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 11:27   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du skal søke i bøker eller på Amazon etter nye bøker eller ta notater, har du bruk for tastatur, men modellene uten fysisk tastatur har virtuelt tastatur i stedet. Fungerer greit på touchmodellene, men det er en del navigeringsstyr på modellen som verken har fysisk tastatur eller touchscreen. Hvis du ikke tror du kommer til å gjøre noen av de tingene, er det ikke så viktig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 11:28   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville kjøpt paperwhite. Den har innebygd lys, ja, men den er jo ikke baklyst sånn som en pc-skjerm, så leseopplevelsen blir vel omtrent som papir + leselampe. Jeg ville hatt 3G, men jeg er sånn som gjerne vil kjøpe bøker mens jeg sitter på en buss gjennom Bulgaria, og innser at ikke alle har det sånn.

Ah - godt med oppklaring ang. lys. Jeg er som deg ang. impulsen til å kjøpe/laste ned bøker, så 3G it is!

Gammel 03-11-12, 11:30   #7
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Får man kjøpt paperwhite til Norge? Jeg får bare beskjed om at de ikke shipper hit når jeg forsøker.

Gammel 03-11-12, 11:31   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ah - godt med oppklaring ang. lys. Jeg er som deg ang. impulsen til å kjøpe/laste ned bøker, så 3G it is!

Jeg er sånn også, har jeg med kindlen og får tips om bok eller kommer på noe på flyplassen så er det dumt å være avhengig av PC for å laste ned.

Gammel 03-11-12, 11:32   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kindle-app på telefonen (Galaxy 2) og på nettbrettet (Galaxy Tab), og føler ikke at jeg har behov for en egen Kindle. Burde jeg føle det?

Gammel 03-11-12, 11:36   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg har kindle-app på telefonen (Galaxy 2) og på nettbrettet (Galaxy Tab), og føler ikke at jeg har behov for en egen Kindle. Burde jeg føle det?

Jeg har med meg ipad og kindle på reise.

Det jeg liker med kindlen er at den er svært behagelig å lese på, og at jeg ikke sitter og surfer når jeg leser, jeg havner lettere i bokfølelsen med en kindle. Og så er det ingen andre i familien som maser om å låne og så har den lang batteritid.

Det er som å lese en bok.

Gammel 03-11-12, 12:06   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en 3G touch Kindle-sak, med sånn eksternt leselys i omslaget jeg har kjøpt til den. Elsker den.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 12:13   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ikke hvis du er fornøyd. Jeg bruker oftest iPaden selv, fordi jeg stort sett sitter med den uansett. Men hovedfordelen med Kindlen, som jeg ser det, er at den bare kan brukes til å lese bok. Jeg holder konsentrasjonen bedre når jeg ikke kan svippe innom FP eller får meldinger fra Wordfeud og epost og slikt. Dessuten er den lettere, og batteriet varer veldig mye lengre.

Gammel 03-11-12, 12:28   #13
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Paperwhite er dessvere ikke tilgjengelig i Europa enda, og den blir helt sikkert ikke det før neste år. Det er opp til sju ukers leveringstid på den i USA nå. Så det kan jo ta litt tid før den kan bestilles herfra.

Så hvis man vil ha en ebokleser nå blir det en med vesentlig dårligere skjerm og uten innebygd lys. Meningene om dette, som alt annet, er naturligis delt, men Kindle Paperwhite er det beste jeg noen gang har lest på. Måten det innebygde lyset virker på gjør at jeg syns den er veldig mye bedre enn tidligere Kindle-modeller. Den er også bedre enn papir og bedre enn iPad. Skjermen har, i tillegg til den beste belysningen jeg noen gang har hatt for å lese, også høyere oppløsning enn eldre Kindle-modeller, så teksten blir skarpere. Jeg syns den er skarp nok; på tidligere modeller kan det at bokstavene er litt «kantete» være noe forstyrrende hvis man bryr seg om slikt (det gjør jeg).

Min anbefaling hvis du skal ha en ebokleser nå; prøv å finne en rimelig brukt Kindle, og bytt til Paperwhite når den blir tilgjengelig, eller kjøp den billigste fra Amazon og selg den og bytt til Paperwhite neste år. Jeg vil også anbefale det samme for de som allerede har en Kindle.

Hvis du kjenner noen i USA som kan videresende den til Norge, er min anbefaling å bestille en straks. Frakt med USPS International Express kommer på under $50 til Norge, og er fremme på under en uke. (Men først kan det ta sju uker før den kommer frem i USA da).

Ben "glorious light" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 12:28   #14
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke hvis du er fornøyd. Jeg bruker oftest iPaden selv, fordi jeg stort sett sitter med den uansett. Men hovedfordelen med Kindlen, som jeg ser det, er at den bare kan brukes til å lese bok. Jeg holder konsentrasjonen bedre når jeg ikke kan svippe innom FP eller får meldinger fra Wordfeud og epost og slikt. Dessuten er den lettere, og batteriet varer veldig mye lengre.

Det, og at Kindle-en kan brukes i sollys. Lese på telefon eller ipad funket ikke for meg på stranda i sommer i hvert fall. :nå Kindle-eier:

Gammel 03-11-12, 12:30   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det, og at Kindle-en kan brukes i sollys. Lese på telefon eller ipad funket ikke for meg på stranda i sommer i hvert fall. :nå Kindle-eier:

Det er også sant. Jeg leser nok ikke så mye i sollys at jeg kom på det som en hovedgrunn for min del.

Gammel 03-11-12, 12:30   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser for meg at en ipad mini kan funke fint jeg....

Gammel 03-11-12, 12:32   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg ser for meg at en ipad mini kan funke fint jeg....

Det funker fint med Kindle-app på iPad, altså. Men det er enda litt mer behagelig og lese på Kindle, man får ha en Kindle i fred for ungene, batterikapasiteten er strøken og man kan lese utendørs på den. Akkurat nå er vel ikke det siste noe stort poeng her vi bor, men jeg leste mye ute på min i sommer, og der er iPad ganske ubrukelig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 12:33   #18
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er også sant. Jeg leser nok ikke så mye i sollys at jeg kom på det som en hovedgrunn for min del.

Hehe. Trenger strengt tatt ikke være sol heller for at det er vanskelig å lese utendørs på iPad, er erfaringene fra egen veranda.

Gammel 03-11-12, 12:52   #19
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

iPad har noen ganske store ulemper i forhold til Kindle. Den viktigste ulempen er at den reflekterer lys, og derfor stlller ganske store krav til lysforhold. Deretter at den har et batteri som ikke varer så veldig lenge. Den er også veldig mye tyngre enn en Kindle. Man kan fint holde en Kindle i en hånd mens man leser (selv om den med Paperwhite har gått noe opp i vekt). Skjermen på en iPad er stor; det er ikke en fordel når man skal lese; det er lettere å lese på en liten skjerm (dette er grunnen til at aviser deler teksten sin i spalter). Min iPad forstyrrer meg mens jeg leser; jeg vil ikke ha beskjed om at jeg har fått epost eller at det er min tur i et spill mens jeg leser en bok. Personlig er jeg ikke fornøyd med å lese på LCD-skjerm (som er den typen skjerm som er i en iPad eller en laptop); jeg har prøvd, og for meg er Eink, som brukes på Kindle og i andre eboklesere, så enormt mye mer behagelig å lese på at det er uaktuelt å bruke en LCD-skjerm med dagens teknologi til det formålet.

En iPad mini slipper unna noen av disse punktene, men ikke de to viktigste; refleksjon og batterilevetid. En iPad mini har fortsatt større skjerm enn Kindle og flere av nettbrettkonkurrentene; konkurrentene er også typisk mye billigere. Skjermen er heller ikke så skarp som den bør være for å lese på en iPad mini.

Jeg vil absoultt anbefale iPad over alle andre nettbrett jeg kjenner til, men akkurat til å lese bøker dekker den ikke mitt behov.

Ben "still buys paper books too" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 13:23   #20
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har store problemer med å lese lange tekster på lcd-skjerm. Kindle er som en bok, bare bedre. Lettere, går aldri tom for lesestoff, må ikke ha ekstra ryggsekk på tur lenger, og på toppen av det hele kan ingen se på omslaget hva du leser om du er flau over litteraturen din. B-)

Jeg har ikke fått med meg ny Kindle, men jeg er helt sikker på at min nåværende (Hapeki) må byttes ut neste år gitt!

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.