|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() KindleJeg har akkurat (bedre sent enn aldri) blitt overbevist om at jeg trenger en Kindle.
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: KindleJeg har generasjon 2 med tastatur og den holder i massevis, jeg synes ikke det er noe vits i å kjøpe generasjon 3, det er samme skjerm. Dessuten er det gratis nettleser på generasjon 2.
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: KindleEsme - tastatur? Jeg vet lite om Kindle - er et ikke bare for å lese bøker på?
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: KindleJeg ville kjøpt paperwhite. Den har innebygd lys, ja, men den er jo ikke baklyst sånn som en pc-skjerm, så leseopplevelsen blir vel omtrent som papir + leselampe. Jeg ville hatt 3G, men jeg er sånn som gjerne vil kjøpe bøker mens jeg sitter på en buss gjennom Bulgaria, og innser at ikke alle har det sånn.
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: KindleNår du skal søke i bøker eller på Amazon etter nye bøker eller ta notater, har du bruk for tastatur, men modellene uten fysisk tastatur har virtuelt tastatur i stedet. Fungerer greit på touchmodellene, men det er en del navigeringsstyr på modellen som verken har fysisk tastatur eller touchscreen. Hvis du ikke tror du kommer til å gjøre noen av de tingene, er det ikke så viktig.
![]() |
#6 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kindle
Ah - godt med oppklaring ang. lys. Jeg er som deg ang. impulsen til å kjøpe/laste ned bøker, så 3G it is!
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KindleFår man kjøpt paperwhite til Norge? Jeg får bare beskjed om at de ikke shipper hit når jeg forsøker.
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Jeg er sånn også, har jeg med kindlen og får tips om bok eller kommer på noe på flyplassen så er det dumt å være avhengig av PC for å laste ned.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Jeg har med meg ipad og kindle på reise.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
Ikke hvis du er fornøyd. Jeg bruker oftest iPaden selv, fordi jeg stort sett sitter med den uansett. Men hovedfordelen med Kindlen, som jeg ser det, er at den bare kan brukes til å lese bok. Jeg holder konsentrasjonen bedre når jeg ikke kan svippe innom FP eller får meldinger fra Wordfeud og epost og slikt. Dessuten er den lettere, og batteriet varer veldig mye lengre.
![]() |
#13 |
-
![]() Sv: KindlePaperwhite er dessvere ikke tilgjengelig i Europa enda, og den blir helt sikkert ikke det før neste år. Det er opp til sju ukers leveringstid på den i USA nå. Så det kan jo ta litt tid før den kan bestilles herfra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
<*(((<
|
Det, og at Kindle-en kan brukes i sollys. Lese på telefon eller ipad funket ikke for meg på stranda i sommer i hvert fall. :nå Kindle-eier:
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Det er også sant. Jeg leser nok ikke så mye i sollys at jeg kom på det som en hovedgrunn for min del.
![]() |
#17 |
etterpåklokest
|
Det funker fint med Kindle-app på iPad, altså. Men det er enda litt mer behagelig og lese på Kindle, man får ha en Kindle i fred for ungene, batterikapasiteten er strøken og man kan lese utendørs på den. Akkurat nå er vel ikke det siste noe stort poeng her vi bor, men jeg leste mye ute på min i sommer, og der er iPad ganske ubrukelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
<*(((<
|
Hehe. Trenger strengt tatt ikke være sol heller for at det er vanskelig å lese utendørs på iPad, er erfaringene fra egen veranda.
![]() |
#19 |
-
![]() Sv: KindleiPad har noen ganske store ulemper i forhold til Kindle. Den viktigste ulempen er at den reflekterer lys, og derfor stlller ganske store krav til lysforhold. Deretter at den har et batteri som ikke varer så veldig lenge. Den er også veldig mye tyngre enn en Kindle. Man kan fint holde en Kindle i en hånd mens man leser (selv om den med Paperwhite har gått noe opp i vekt). Skjermen på en iPad er stor; det er ikke en fordel når man skal lese; det er lettere å lese på en liten skjerm (dette er grunnen til at aviser deler teksten sin i spalter). Min iPad forstyrrer meg mens jeg leser; jeg vil ikke ha beskjed om at jeg har fått epost eller at det er min tur i et spill mens jeg leser en bok. Personlig er jeg ikke fornøyd med å lese på LCD-skjerm (som er den typen skjerm som er i en iPad eller en laptop); jeg har prøvd, og for meg er Eink, som brukes på Kindle og i andre eboklesere, så enormt mye mer behagelig å lese på at det er uaktuelt å bruke en LCD-skjerm med dagens teknologi til det formålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tøff
|
![]() Sv: KindleJeg har store problemer med å lese lange tekster på lcd-skjerm. Kindle er som en bok, bare bedre. Lettere, går aldri tom for lesestoff, må ikke ha ekstra ryggsekk på tur lenger, og på toppen av det hele kan ingen se på omslaget hva du leser om du er flau over litteraturen din. B-)
![]() |
|
|