Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

404 ting å tegne for gutter og jenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-12, 21:45   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

404 ting å tegne for gutter og jenter

Jeg får jevnlig mail fra Nofafo (Norsk Fakta Forlag) med tilbud om barnebøker. De skryter av at de samarbeider med førskolelærere, men etter siste mail er jeg i tvil om de egentlig tenker på hva de selger.

Disse bøkene "presser" jo foreldre til å kjøpe "riktig" bok til sitt barn, for de fleste kjøper vel ikke "guttebok" til en jente? Enn om jenta vil tegne fly og gutten vil tegne prinsesse? Jeg ser av forsiden at de stigmatiserer gutt og jente: blått/rosa, feminint/maskulint.

Har sendt dem mail og fortalt hva jeg mener. Om flere vil gjøre det samme, er adressen: administrasjon@nofafo.no

Mulig jeg er ute på feil jorde, men trodde virkelig at likestilling og likeverd var kommet lenger.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 404.jpg (224,9 KB, 90 visninger)
Gammel 04-11-12, 21:53   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenter

Ja, jeg har sett de der. Og jeg har inntrykk av at sånne bøker er på moten for tiden. Dessverre. Jeg skal sende mail.

Gammel 05-11-12, 00:55   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Huff og huff... *not*

Gammel 05-11-12, 02:07   #4
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

hva er problemet? har ikke gutta og jentene ulike interesser? er det den direkte kjønnsrettede tittelen som provoserer?

Gammel 05-11-12, 04:10   #5
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

hva er problemet? har ikke gutta og jentene ulike interesser? er det den direkte kjønnsrettede tittelen som provoserer?

Det provoserer iallefall meg. 404 ting å tegne for GUTTER? Kan ikke jenter tegne det som er i den boken da?
Det er ikke alle gutter og jenter som har ULIK interesse. I min tidligere jobb i barnehage så jeg (heldigvis) at foreldre og ansatte nørte opp under at ungene fikk leke med det de ville. Vi hadde gutter som konsekvent var i dukkekroken og vi hadde jenter som KUN ville leke med tog -og bilbane.
Vi lever ikke lenger på 50-tallet, hvor jentebarn bare fikk leke med dukker (måtte være dukker og ikke bamser, for all del) og skulle lære å stelle på kjøkkenet, og hvor gutta fikk leke med biler (og var de små nok kunne de leke med bamse) og være med på snekkerarbeid.

Jeg syns det burde være en selvfølge å ikke kjønnsinndele tegnebøker (eller andre bøker for den sak skyld) på den måten som her er gjort! Norsk Fakta Forlag har her trødd skikkelig i salaten.

Gammel 05-11-12, 08:01   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verden har blitt sånn, men jeg liker det IKKE. Enda jeg har barn som er ekstremt stereotype (slik lekeindustrien vil ha dem) i lekevalgene sine. Snuppa tegner prinsesser og popstjerner. Knerten tegner ikke, men han bygger tog- og bilbaner hele tiden.

Jeg forsøker å forklare dem at det ikke finnes gutte- og jenteleker, men lekebutikkene forteller dem noe helt annet.

Gammel 05-11-12, 09:28   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Derfor er det greit å si i fra når noen gjør slikt. Ungene blir jo hjernevasket fra fødselen av.

Gammel 05-11-12, 09:53   #8
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

I minstegutten sin klasse er det ei jente som tegner roboter og biler. Og ringer fortrinnsvis på hos guttene. :datapunkt:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 10:07   #9
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Min frøken elsker biler, barbie, fly, prinsesser, byggesett og ute leker hun like gjerne med gutter som jenter. Jeg lurer på hvor lenge vi klarer å overbevise henne om at det bare finnes leker, ikke gutte- og jenteleker. Gutter og jenter har forskjellige interesser basert på det enkle faktum at de er forskjellige mennesker, og hadde samfunnet gitt f i å dele alt inn etter kjønn hadde kanskje gutter opplevd mindre stigmatisering ved å ikke passe inn i malen. Det er jo gjerne slik at det er gutta som får mest pepper av "crossover"interesser beklageligvis.

Terry Pratchett

Sist redigert av Pappalille : 05-11-12 kl 10:10. Årsak: Feil og tillegg.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 10:24   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kan ikke fordra slike bøker. hadde et foredrag hjemme i går da Junior (5,5 år) sa at Hello Kitty var jenteting (jeg spurte hva som var gutteting; det var de tøffe og kule tingene ifølge ham). Aldri hørt ham slik slikt før, og det brister litt i hjertet mitt.

Gammel 05-11-12, 10:32   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen tåplige spørsmål. Jo, gutter har ulike interesser. Det har jenter også. Barn har ulike interesser. Ser du virkelig ikke problemet?

Hva om ditt barn ikke passer inn i den stereotypien slike bøker/leker legger opp til? Hvor mange gutter vil kjøpe "jenteboken" tror du?

Gammel 05-11-12, 10:40   #12
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unger har ulike interesser, men å dele det så kategorisk etter kjønn blir bare teit. For min del må de gjerne lage tegnebøker med ulike temaer som roboter, prinsesser, gravemaskiner, jungeldyr etc etc, men å dele det på kjønn og kjønn alene blir bare dumt. Og trist og anskelig for de ungene som kanskje ikke passer så godt inn i sterotypiene de presses inn i.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 10:41   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig trist at ting skal deles inn i kjønn på denne måten. Jeg er hardbarka motstander av det! Jeg har oppdratt begge mine unger uten å pushe kjønnsroller, og passe på at de fikk utvikle interesser helt uavhengig av kjønn. Dessverre har min sønn nå begynt med "næsj, det der er for jenter, jentefarge, jenteleker" siden han har fått høre dette i barnehagen, så jeg forteller ham at gutter fint kan leke med rosa lego eller Pet Shop.
Dattera mi har alltid vært "guttete" (svigers sine ord) i leken sin, hun har aldri vært noen dukke- og prinsessefan (nå går det i Pet Shop da), men har bare lekt med biler og elsket Superman og Batman og sånt. Hennes store sorg er at man ikke får tak i badedrakter med superhelter (evt. Biler) på. Hvorfor gjør man ikke det, det er jo helt fjernt? Hun var i et barneselskap en gang der guttene fikk Biler-servise mens jentene fikk Barbie-servise (eller noe i den gata der), og leppa hang! Hun fikk heldigvis Biler-tallerken og kopp, da det var noe til overs.

Jeg blir så irritert på sånt! Man burde vite bedre i 2012. Det verste jeg vet er disse kjønnsdelte reklamene på feks. Cartoon Network. Brølete mannestemme når det er "guttereklamer" og pusete dillete sukkerstemme når det er "jentereklamer". Det er fader meg så fjernt! Min sønn elsker kjøkkengreier, og hans type lekeblad er ikke Briomagasinet og den slags, nei det er Kitch'n-bladet. Han fik oppfylt sitt store ønske om lekekjøkken til rommet sitt i fjor, og det var visst en dødssynd, ifølge et par på Facebook. Gutter kan ikke leke med sånt. Lurer på hva de er redde for? Tror de han blir homo?

Gammel 05-11-12, 10:52   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Unger har ulike interesser, men å dele det så kategorisk etter kjønn blir bare teit. For min del må de gjerne lage tegnebøker med ulike temaer som roboter, prinsesser, gravemaskiner, jungeldyr etc etc, men å dele det på kjønn og kjønn alene blir bare dumt. Og trist og anskelig for de ungene som kanskje ikke passer så godt inn i sterotypiene de presses inn i.

Nettopp. Jeg ville ikke orket å la meg provosere av en lyseblå tegnebok med roboter, biler og romskip, selv om de aller fleste vil oppfatte det som en "guttebok". Ideelt sett skulle jeg ønske de kunne blande innholdet litt mer og hatt mer kjønnsnøytrale farger, men jeg ville ikke hisset meg opp. Men det er så veldig unødvendig og dumt å skrive eksplisitt i tittelen at det er en bok for gutter!

Gammel 05-11-12, 10:55   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie Diner: Det er morsomt at du nevner det med kjøkkenet. Knerten fikk lekekjøkken da han var 2 år. Han har elsket det, og det lekes fremdeles mye med (også av søsteren). Sånn rent bortsett fra at halvparten av utvalget av lekekjøkken var rosa og den andre halvparten i kjønnsnøytrale farger (rød, grønn og blå), så hadde vi aldri tenkt over det som en "jenteleke". Men det var det tydeligvis mange nok andre som gjorde. Det ble jeg overrakset over.

Knerten er svært guttestereotyp i leken sin, og leker aller mest med forskjellig konstruksjonslek. Men kjøkkenet er altså veldig stas.

Gammel 05-11-12, 11:03   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forholdet mange har til smågutter med lekekjøkken eller babydukker er gode eksempler på at mange voksne ikke er oppdatert på hva som er ungenes hverdag og virkelighet. Det er helt vanlig for unger nå at pappaer har omsorg for småbarn, at de triller barnevogn, bærer barn i sele og skifter bleie. Dessuten er det mye, mye mer vanlig nå enn da vi var små at menn lager mat - og kokker man ser på TV og på kokebøker er jo også ofte menn. Unger leker ofte med det de ser rundt seg og ut fra hva de voksne gjør, det har de jo alltid gjort.

Gammel 05-11-12, 11:06   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er bare en urteit trend.

Pøbeln har en bok som heter "eventyr for gutter". I den er det gode, gamle klassikere som feks den stygge andungen og slikt.

Synes det er helt fantastisk at noen definerer eventyr som kjønna og putter det bak blå/rosa permer. Det er sikkert de samme eventyerene som er i "eventyr for jenter".

Gammel 05-11-12, 11:36   #18
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Åhh, sånt får blodet mitt til å koke! Jeg synes det er helt utrolig at lekeverdenen er langt mer kjønnsdelt nå enn da jeg vokste opp på 70-80-tallet, og med største selvfølgelighet hadde både romskip- og frisørlego.

Jeg kjøpte for øvrig det største og kuleste lekekjøkkenet jeg kunne finne til sønnens 2-årsdag, men det måtte jeg langt inn i rosaavdelingen på lekebutikken for å finne, gitt.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 11:46   #19
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Norsk fakta forlag er langt fra de verste i så måte, faktisk tror jeg de bare har et par titler som er kjønnsinndelt. Spektrum forlag er de som gir ut mest av denne typen bøker (men de henvender seg ikke til barnehager heller da, så vidt jeg vet), og disse bøkene selger enormt! Jeg jobber med barnebøker i en relativt stor bokhandel. Det er ekstremt mange som henger seg opp i kjønn. De kan ikke kjøpe Lillesøster bøkene til gutt f.eks. Prøver å si at dette tror jeg det bare er de selv som tenker på og at min gutt elsket disse bøkene, men det sitter langt inne for mange.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hennes store sorg er at man ikke får tak i badedrakter med superhelter (evt. Biler) på. Hvorfor gjør man ikke det, det er jo helt fjernt?

Det har vel med salgstall å gjøre. Hvis de skulle hatt badedrakter med superhelter burde de også hatt badeshortser med prinsesser. Det er vel en viss fare for at dette hadde blitt et tapsprosjekt. Selv om de garantert hadde solgt badedrakt til både din og min jente.

Gammel 05-11-12, 12:05   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slikt provoserer meg dypt og inderlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.