|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noen presskanne-eksperter her?Det har seg sånn at espressomaskinen vår for tiden er ute av drift, den trenger service. Og jeg har en del god espressokaffe jeg godt kunne tenkt meg å få brukt. Kan den brukes i en presskanne? Og i såfall hvilket mengeforhold? Noen som vil forbarme seg over meg og opplyse meg?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
thirtysomething
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Jeg lurer på om det kan bli litt grumsete kaffe av det. Er ikke espressokaffe kanske finmalt? Til kaffepresse bruker vi kokekaffe som vel er en del grovere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Går stille i dørene
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Dersom kaffen er for finmalt kan en del "slippe gjennom" filteret når du presser det ned. Da får du kaffe med grums i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Er den malt? I så fall bør den ikke brukes alene. Jeg bruker ofte en måleskje espresso til fire måleskjeer presskannekaffe, for smakens del. Det går fint med finmalt espresso i så små mengder i presskannen, synes jeg. Det blir litt grums, men ikke så mye at det er plagsomt. Det er uansett bare å la den siste halve koppen være igjen i kanna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Takk for svar! Kaffen er veldig finmalt, så det blir nok ikke aktuelt å bruke den da skjønner jeg. Får la den ligge i frysen til vi har fått fikset espressomaskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Evt kjøpe en bialettikanne (250,- for en liten) eller en billig IKEA-modell (Funker, men kan definitivt ikke sammenlignes med bialettikanna...
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Det er filtermalt kaffe som kan brukes i presskanne (hvis kaffen ikke er malt for presskanne da).
![]() |
![]() |
#9 |
Textrovert
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?
![]() |
#10 |
villende
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Kokmalt er bedre enn filtermalt i presskanne, ja. Presskannemalt er en mellomting mellom filtermalt og kokmalt. Poenget er at jo finere kaffen er malt, jo mer grut får du i koppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Ops. Vi har visst tatt feil hele veien vi da. Vel, vi kjøper nesten bare kaffe som vi får malt for oss, så jeg har ikke egentlig tenkt så mye på det.
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Det har ikke så veldig mye å si. Jeg bruker ofte filtermalt (og overlever litt ekstra gruff i koppen) rett og slett fordi utvalget i filtermalt kaffe er bedre hvis jeg ikke har rukket å kjøpe "ordentlig" kaffe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Noen presskanne-eksperter her?Vi har kaffekvern (en billig en for 200 kroner) - Så har vi kaffebønner i ulike smaker. (Jeg har de i fryseren, men det vet jeg ikke om er lurt eller bare dumt) - Alltid goood kaffe av det altså *lidenskapelig*
![]() |
#14 |
Går stille i dørene
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kaffekvern er genialt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
Ja, lufttett boks når de er malt (maler jo av og til litt for mye). Kjøpt ferskmalt kaffe bør forøvrig ligge i kjøleskapet.
![]() |
|
|