Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-12, 18:34   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi kikker på hytter. I vår prisklasse er det overraskende mange hytter uten innlagt strøm. Vi har hittil tenkt at det på ingen måte er aktuelt å ha en helårshytte uten innlagt strøm. Tar vi feil?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 18:49   #2
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Med ett godt dieselaggregat kommer man langt.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:29   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Med ett godt dieselaggregat kommer man langt.

Da skal det helst være et stykke til nærmeste nabo.

Vi (dvs mammas familie) har solcellepanel på hytta på fjellet. Strømmen brukes til lys og tv, til oppvarming brukes propanovn og vedfyring, og til matlaging brukes propan. Jeg synes det fungerer helt fint.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:38   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Takk for svar.

Man bør vel kanskje ikke ha angst for å bruke gass i utgangspunktet?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:38   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Så lenge det er vedovn er det ikke problem med hytte uten strøm.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:40   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Man bør vel kanskje ikke ha angst for å bruke gass i utgangspunktet?

Nei, kanskje ikke. Men om jeg hadde kjøpt en hytte med propananlegg hadde jeg nok fått en med fagkunnskaper (f.eks. gasstekniker) til å se over det.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 19:43   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Nei, kanskje ikke. Men om jeg hadde kjøpt en hytte med propananlegg hadde jeg nok fått en med fagkunnskaper (f.eks. gasstekniker) til å se over det.

Jeg er er sånn som lar være å lage mat når vi leier leilighet i utlandet som har gasskomfyr.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:06   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Mine foreldre har helårshytte med solcellepanel, ingen problem.
Gass kan brukes til mye og med alarm for gasslekasje så er man ganske trygg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:09   #9
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg er er sånn som lar være å lage mat når vi leier leilighet i utlandet som har gasskomfyr.

Da bør du kanskje ha hytte med strøm.

Jeg har vokst opp med hytte uten. Jeg foretrekker med. :enkel:

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:30   #10
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg har vokst opp med hytte uten. Jeg foretrekker med. :enkel:

Jupp. Samme her. Jeg synes det ble mye enklere på hytta etter vi fikk strøm.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 20:36   #11
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi har hytte på fjellet med solcellepanel.
Funker hele året.
Vinterferie med 20 bl ute hadde vi 25 varme inne.

Vi har propanflaskene ute, kjøleskap og komfyr med stekovn inne.
En peis og en svartovn inne. I tillegge har vi en Wallace rung hytta varm som jeg mener går på parafin.
Funker som snus.
Men for å ha ett solcelle panel som funker optimalt så et det en fordel å ha riktig omformer og riktig type batteri til det... Har jeg hørt...

Vi har TV og greier som også går på panelet, dekoderen går på en omformer.
I bua har vi ett bensin aggregat sånn just in case nå vi skal støvsuke

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:11   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Jeg har vokst opp med hytte med solcellepanel. Jeg ville aldri hatt det selv. Tungvindt og tøysete. Det er da 2012, for meg er strøm et must. Men mangel på komfort har aldri vært koselig i mine øyne. Bare usjarmerende.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:23   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi bor på setra vår 8 uker hver sommer og da har jeg bare strøm når jeg melker.
Ellers går alt på solceller og gass. Det funker kjempefint

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:39   #14
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi har helårshytte uten strøm, vann og mobildekning. Vi har solcellepanel, og det fungerer utmerket til lyspunkter i hytta. Vi har valgt bort TV. Vi bruker både vedkomfyr og gass. Uproblematisk.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 23:40   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Jeg husker vi hadde hytte uten strøm eller solcellepanel. En gang vi kom opp var det minus 18 inne, bare minus 15 ute. Vi tente opp i peisen og en sånn parafinovntypeting og dro ut på skitur mens vi ventet på at hytta skulle bli litt varmere. Jeg liker ikke slike ting, er som Niobe. Det er ikke min greie.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 08:33   #16
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi har nå denne hytta uten strøm.
Vi har søkt, flere hytter sammen, men vi får ikke lagt det opp.
Det funker greit, og vi sender sms til Wallacen og det er varmt når vi kommer opp om vinteren.
Jeg liker komfort og vil ha strøm, men denne hytta har vært i familien i snart 40 år og det bare er sånn.
Skulle jeg ha kjøpt meg en hytte nå så hadde jeg valgt en som er nærmere ved sjøen og en med strøm.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 10:13   #17
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi vurderer å skaffe oss parafinovn som man kan ringe opp/sms for start. Har ei hytte utenfor allfarvei som vi gjerne skulle brukt mer enn i påskene...
Har du link til deres Camomilla?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 13:47   #18
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Dette er ikke den samme som vi har, vår er 5-6 år gammel nå.
Men dette er en lignende type og det heter Wallas og ikke det jeg hadde skrevet:
http://www.hyttetorget.no/article.ph...FWZ2cAodlV8Agw

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 21:49   #19
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Jeg er vokst opp med en hytte uten strøm, og bruker en av samme slag nå. Vi har solsellepanel til belysning, lading av elektrisk utstyr etc, og har valgt bort tv. Oppvarming skjer med ved og parafin, komfyr og kjøleskap bruker gass. Jeg syns det er gull, men det er veldig smak og behag. Pga dårlig mobildekning mangler vi pr i dag en løsning for å ringe opp en ovn før ankomst, det er høyt på ønskelista fordi det setter begrensninger på bruk av hytta vinterstid - sammen med 1,5 km skitur fra bilen. Vi har naboer som har agregat. Vi hører det, men det finnes i dag gode, relativt stille agregater, og bygger man det inn kan man få en løsning hvor det kan brukes annet enn i "nødsituasjoner".

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 22:39   #20
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med hytte med solcellepanel?

Vi syns det er ganske ok uten strøm.
Vi ser mindre TV og andre ting som krever strøm.
Mye stearinlys, mye kos og MYE tid til å spille, lese og kose oss sammen.
Propellen koser seg glugg ihjel der oppe han.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no