Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Windowssvindel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-12, 15:48   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Windowssvindel

Jeg innrømmer det. På et område har vi en fullstendig tradisjonell kjønnsdeling hos oss. Jeg kan ingenting om datamaskiner. På jobben støtter jeg meg på IT-avdelingen og hjemme stoler jeg på at mannen vet hva han gjør og ordner opp.

Nå for en liten stund siden ble jeg ringt opp fra et utenlandsk nummer av en mann med indisk aksent. Mannen insisterte på at han ringte fra Windows servicekontor i USA. Han var ekstremt aggressiv og insisterende på at det var kommet et virus på maskinen vår og at jeg måtte gjøre noe med en gang for å redde den. Jeg prøvde meg på å få et telefonnummer til et servicesenter i Norge eller på at han kunne ringe tilbake senere når mannen var hjemme, mens jeg prøvde å ringe mannen på den andre telefonen. Jeg innrømmer at jeg var litt redd. Det er mange bilder på maskinen, som vi ikke har back up på, og det er jo dumt.

Det viste seg at det han ville at jeg skulle gjøre var å la ham fjernstyre maskinen og så dum er jeg faktisk ikke at jeg lot ham gjøre det. Jeg har i ettertid fått snakket med mannen og fått bekreftet at det har vært en runde med sånne svindeltelefoner.

Det kan være at jeg er den eneste som er så lite datakompetent og heller ikke leser disse nyhetene så veldig nøye. Men i tilfelle jeg ikke er det, så vil jeg i hvert fall legge ut en melding om dette så andre bare legger på dersom han ringer og ikke lar seg stresse i ti minutter slik jeg gjorde.

Og jeg skal ut og skaffe den eksterne harddisken jeg har tenkt på en stund, i dag. For hadde det ikke vært for de bildene så hadde jeg ikke latt meg stresse av ham i det hele tatt, men bare lagt på med en gang.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 15:52   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Windowssvindel

Flinke Blå som ikke lot seg lure. Og flott at du informerer andre om typen svindel. Jeg kan garantere at du ikke er den eneste som ikke kjenner til slike svindelsforsøk fra før, og det er på ingen måte alle som gjennomskuer svindelen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 15:52   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, det der er jo vanlige telefoner å få. I går f.eks. så ringte det inn et langt og vanskelig nr her på jobb, og jeg fortet meg å få være først til å svare. (Sær, ja, jeg vet ). Når jeg ikke lot han få snakke med "production manager" (men bare spurte ""for which department?") ble han til slutt sur og avsluttet med:
- Thank you for not helping!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 15:54   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk. Men det verste og flaueste er at jeg var på god vei til å la meg lure. Han var så insisterende. Og det er jo mange selskaper som har call senter alle mulige steder. Og selv om jeg holdt på å legge på flere ganger, så fortsatte jeg å snakke med ham i ti minutter og begynte å gå inn for å se på det han ville vise meg.

Men, å åpne for fjernstyring var selvsagt ikke aktuelt, så noen sperrer hadde jeg heldigvis.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 16:00   #5
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Og minn meg på den eksterne harddisken om noen dager, vil du?

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 16:22   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ha ringt hver dag ved middagstider den siste uken, og jeg sier bare, we dont nede hjelp with our computer! Med høy klar stemm og legger på.
Mann og barn har fått beskjed om å gjøre det samme.

Gammel 15-11-12, 16:38   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket med en sånn fyr en gang, og latet som jeg var helt med en god stund før jeg fortalte ham at jeg bruker Mac. Da bare la han på.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 23:29   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I løpet av en periode på bortimot 2 mnd i sommer ringte de meg nesten hver dag. Det nyttet ikke å forklare at man ikke gikk på svindelen... for å bruke opp tiden dems ble det til at jeg sa "wait a minute" når de ringte, og bare la fra meg telefonen. Da bruker man tiden dems og gjør at de får mindre tid til å faktisk klare å svindle andre...

Jeg er avhengig av å ta telefoner fra hemmelig nummer, så kunne ikke kuttet dem ut heller...

Men at de etter sikkert 50 ganger fortsatt ringte meg virket merkelig. Jeg mistenker at det er forskjellige "firmaer" som holder på, som får tak i telefonlistene....

Gammel 16-11-12, 07:41   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, nå vet du jo hvordan det henger sammen, Blå, så da blir du aldri mer lurt av Windows-svindel. De gir seg gjerne ikke sånn med det samme. Vi har stadig telefoner av fra dem. Nesten hver gang jeg mot formodning er hjemme på dagtid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.