Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-12, 18:23   #1
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Kan vi legge bjørkepinner inni sammen med? Hvor lenge skal det stå??

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 18:56   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to??

Sikkert like lenge som i kjele, tenker jeg. Pinner kan man sikkert også ha inni.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 20:20   #3
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to??

Takk tenkte vi måtte teste den ut en hang før julaften

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 11:12   #4
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to??

Så lurt! Huset vi flyttet inn i for to år siden har splitterny dampovn, men vi kommer oss jo aldri i gang med å lære oss å bruke dem. Nå skal pinnekjøttet til pers!

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 16:20   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Jeg er skeptisk, men venter spent på oppdatering. Jeg har hørt om folk som har prøvd, og de sa pinnekjøttet blir altfor salt i dampovn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:12   #6
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Laget pinnekjøtt forrige lørdag, 3 timer i dampovn. Nam! Ikke for salt.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:26   #7
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to??

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Husk å øse ut det du vil ha av fett fra kjøttet før potetene settes inn, ellers får du potetvann i fettet. Dampovn er helt fantastisk, bruker den faktisk mer enn stekeovnen.

Hva bruker du den til? Har akkurat fått den (Miele sin kombidamp XL) og foreløbig kun brukt den til grønnsaker, poteter og laks.
Tar svært gjerne imot tips for jeg har hørt at den skal være genial og veldig allsidig når man venner seg til å bruke den

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:49   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Eg har to omnar - der ein er damp. Har levd med dei i snart 3 månader nå, og dei er i bruk heile tida. Dampovnen også. Men den har også varmluftsfunksjon -har ikkje alle dampovnar det? Eg steiker pizza i den, heilt som vanlig. Har brukt damp til heil kylling, og den blei fantastisk saftig.

Takk for "bruksanvisning" for pinnekjøtt - det skal eg absolutt prøve!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:50   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Jeg har samme som deg. Brukes selvsagt til de vanlige tingene, damping av grønnsaker og sånt. Men muligheten for kombidamp (damp + varmluft) er jo det spesielt geniale med disse ovnene, det er supert når du skal steke kjøtt. Vi bruker kombidamp når vi steker ribbe, roastbeef, kalvestek og ... ja alle slags kjøtt som skal stekes. Blir veldig saftig men sprøtt også. Ellers kan denne ovnen brukes til mye annet også. Jeg hever deig i den (da blir ikke deigen tørr), lager yoghurt i den (laktofermentering), steriliserer syltetøyglass...

  Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 22:15   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

ah.. eg har mykje igjen å lære.

Men yogurt - er ikkje den avhengig av ein viss temperatur? Kan du styre det heilt nøyaktig?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 22:23   #11
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men yogurt - er ikkje den avhengig av ein viss temperatur? Kan du styre det heilt nøyaktig?

Dampkoking gir veldig jevn varme, så det egner seg godt.


Sist redigert av konsulenten : 20-12-13 kl 13:39.
  Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 00:03   #12
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Hvor mange grader skal jeg bruke på pinnekjøttet btw?

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 04:02   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Litt googling, og nokon seier at pinnekjøtt som skal dampkokast bør vatnast ut lenger.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 13:28   #14
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Dampokoking universal, 100 grader, 3 timer. Har vi brukt.

Jeg har også lest at man bør vanne ut mer enn 24 timer, men det glemmer jeg hver gang. Jeg synes ikke det har blitt for salt. Jeg skifter vann en gang underveis, men det hender jeg glemmer det også.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 13:46   #15
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to??

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Når det er ca 1 time igjen flytter jeg kjøttet opp, setter en bakke med poteter under og damper potetene med siste timen.

Ja, og kålroten også! (For dem som bruker kålrotmos til, da).

  Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 16:01   #16
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt i dampovn, how to?

Tester ut dette for første gang, og er spent på resultatet! Lukter pinnekjøtt i hele huset, mmmm....

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no