Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor kjøper man en god ribbe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-12, 18:05   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor kjøper man en god ribbe?

I "vanlige" matbutikker altså. Meny, Ica, Rimi osv. Alle har jo, men hva er godt? Og hvor mye trenger man per hode?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 18:07   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper man en god ribbe?

Til julaften bestiller jeg ribben i delikatesseavdelingen på Coop Mega. Jeg har gjort det et par år nå, og har vært veldig fornøyd. Jeg foretrekker tynnribbe, og til fire voksne, en oldemor og to barn holder det hvertfall fint med 4 kg.

Gammel 14-12-12, 18:18   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hvert fall Meny har vel ribbe fra Grøstad (frilandsgris). Det er godt, og grisen har hatt det fint også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 18:41   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar, da blir det nok en tur innom Meny. Og tynnribbe.

minibolle mai 2012
Gammel 14-12-12, 19:13   #5
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestillt tynnribbe fra Meny

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 21:31   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frossen ribbe kan bli like god som fersk ribbe. Det er bare kokken det kommer ann på. Hvis en skal ha fersk ribbe til jul så tipper jeg det nesten er for sent å bestille i mange ferskvaredisker allerede for levering da 2-3 dager før jul. Nå vi skal ha fersk rippe på julaften så må jeg bestille 2-3 uker før jul på Menybutikken ved jobben min i alle fall.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 23:18   #7
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Har kjøpt tynnribbe fra Gilde i år. Langsteker den i minst 12 timer.

Gammel 14-12-12, 23:57   #8
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Takk for svar, da blir det nok en tur innom Meny. Og tynnribbe.

Pass bare på at det er en god fettrand under svoren så denne blir sprø.

Gammel 17-12-12, 13:33   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi har familieribbe fra Ultra for tredje året. Veldig fin ribbe det. Ellers har jeg pleid å handle på Meny.

Gammel 17-12-12, 16:13   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har de siste årene kjøpt fryst tynnribbe fra Gilde, i år betalte jeg 19,90 pr kg. Jeg tror nok tilberedningen har vel så mye å si som hvor man kjøper den.

Jeg tar opp ribben 19. desember, lar den tine i kjøleskap. 21. - 22. desember pakker jeg den inn i salt, pepper, anis, nellikspiker og fersk tynnskåret ingefær, pakkes godt inn i aluminiumsfolie og legger den med svorsiden ned i kjøleskapet.

24. desember damper jeg ribben i 40 minutter på 250 grader, viktig at aluminiumsfolien er helt tett så ingen damp slipper ut, så steker jeg den på ribbe-rist i 1,5-2 timer på 180 grader, litt avhengig av hvor stor den er. Hvile på benken og skjærer opp. Pleier å ha en ribbe på ca 3,5 kg.

Ribben min er faktisk vanvittig saftig og god om jeg skal si det selv, gjestene pleier å samtykke.

Gammel 17-12-12, 17:11   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Jeg endte opp med fersk ribbe fra kjøttdisken på Meny. 90 kr pr kg. Den ligger i frysen nå. Det var det enkleste for meg akkurat nå.

minibolle mai 2012
Gammel 21-12-12, 08:22   #12
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg drar frem denne igjen, jeg.
Jeg har kun kjøpt fersk ribbe fra ferskvaredisken, og fått en i kjøttdisken til å plukke ut, det er et styr når man skal ha mengder men det har hittil gått fint.
Og hvert år hører jeg man snakker om at nå er det snart tomt for ribbe...

Dere som kjøper fryst ribbe, hvordan kan du se om den er fin, sånn mht fett?
Supre tips, Fløyel.

Gammel 21-12-12, 09:24   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har de siste årene kjøpt fryst tynnribbe fra Gilde, i år betalte jeg 19,90 pr kg. Jeg tror nok tilberedningen har vel så mye å si som hvor man kjøper den.

Jeg tar opp ribben 19. desember, lar den tine i kjøleskap. 21. - 22. desember pakker jeg den inn i salt, pepper, anis, nellikspiker og fersk tynnskåret ingefær, pakkes godt inn i aluminiumsfolie og legger den med svorsiden ned i kjøleskapet.

24. desember damper jeg ribben i 40 minutter på 250 grader, viktig at aluminiumsfolien er helt tett så ingen damp slipper ut, så steker jeg den på ribbe-rist i 1,5-2 timer på 180 grader, litt avhengig av hvor stor den er. Hvile på benken og skjærer opp. Pleier å ha en ribbe på ca 3,5 kg.

Ribben min er faktisk vanvittig saftig og god om jeg skal si det selv, gjestene pleier å samtykke.

Så ikke dum ut den.

Hvordan damper du den da? I langpanne med vann i bunn?

Jeg tror også at de frossenribbene er lik så fine.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 12:59   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Ca det samme her. Jeg kjøper fersk ribbe som jeg fryser ned selv. Onsdag kveld ble årets tatt opp og den har ligget i kjøleskapet for tining siden, og i morgen får den krydder til selskap.

Gammel 21-12-12, 14:08   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Så ikke dum ut den.

Hvordan damper du den da? I langpanne med vann i bunn?

Jeg tror også at de frossenribbene er lik så fine.

Jeg har en ribbepanne, så når jeg damper den tar jeg ut risten.
Tømmer kokende vann i bunnen av pannen så den dekker svoren, +/-0,5 ltr, dekker godt til med ali.folie og setter den midt i ovnen. Når du tar ut ribba spriker svoren.
Legger i ribberisten og legger ribba på med svorsiden opp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.