Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sølvpuss for latmark

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-12, 15:19   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sølvpuss for latmark

Jeg må visst pusse sølvbestikk til jul. Jeg brenner ikke akkurat for oppgaven.

Hvordan får man stygt, snirklete sølvbestikk penest mulig med minst mulig innsats?

(Mitt opplagte standardsvar er å outsource oppgaven til familiemedlemmer med mer husmorderlig stolthet enn meg, som gjerne lar seg bestikke med noen rause komplimenter, men jeg har ingen tilgjengelig før jul. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 15:23   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvpuss for latmark

Stålbestikk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 15:23   #3
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg kler en plastbalje med aluminiumsfolie,koker opp et par liter med vann og har oppi en god slump salt. Legger så sølvbestikket oppi,og da går det ikke mange sekundene før jeg kan ta det opp,helt blankt og fint. Enklere blir det ikke.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 15:24   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det kan tenkes det blir utfallet.

Gammel 16-12-12, 15:25   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Jeg kler en plastbalje med aluminiumsfolie,koker opp et par liter med vann og har oppi en god slump salt. Legger så sølvbestikket oppi,og da går det ikke mange sekundene før jeg kan ta det opp,helt blankt og fint. Enklere blir det ikke.

Det høres nesten for godt ut til å være sant. Ingen gnukking og pussing, svarte filler og stinkende pussemiddel?

Gammel 16-12-12, 15:27   #6
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det høres nesten for godt ut til å være sant. Ingen gnukking og pussing, svarte filler og stinkende pussemiddel?

Nope. Jeg trodde aldri noe så enkelt kunne virke så bra selv,men prøv! Jeg lover at du vil bli overrasket!

Gammel 16-12-12, 15:32   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Nope. Jeg trodde aldri noe så enkelt kunne virke så bra selv,men prøv! Jeg lover at du vil bli overrasket!

Men jeg har ikke vanlig husholdningssalt, tror jeg. Bare Seltin og noen fliser med maldonsalt.

Og jeg husker ikke nok fra K100 eller hva nå det kjemifaget jeg tok het, til å skjønne helt hva det er i saltet som trengs. Om det er kloridet så er det jo sikkert ok med Seltin også, men om det er natrium så funker det kanskje ikke?

Neh, jeg må finne fram sølvet og prøve. :med ett veldig gira:

Gammel 16-12-12, 15:40   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Følg tipset til Rabbit - det funker!

Gammel 16-12-12, 15:41   #9
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Akkurat hva det er som gjør at salt og aluminiumsfolie virker sånn på sølv,vet jeg ikke,men det gjør sølvbestikket mitt like fint hver år. Kan godt være du kan bruke annet salt,jeg bruker bare helt vanlig Jozo husholdningssalt.

Gammel 16-12-12, 15:48   #10
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Kom forøvrig til å tenke på den første gangen jeg prøvde det. Barna har sølvkrus de fikk til dåpen,som var så oksyderte at man ikke kunne se at de var i sølv. Etter 10 sekunder var de helt som nye.

Gammel 16-12-12, 16:00   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

It works!

Gammel 16-12-12, 16:15   #12
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Så bra!

Gammel 16-12-12, 17:17   #13
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Og plutselig "pusser" jeg sølv også

Riktignok ser det ut som det tar sin tid, men det blir da gradvis blankere, så jeg har trua.

Har det noe å si hvilken side av folien som er inn, kanskje?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 17:21   #14
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Jeg bruker alltid den blanke siden opp,sånn at det er den jeg legger sølvet på,men om det har noe å si,vet jeg ikke. Man kan nok ha i litt mer salt om det ikke virker,men det har jeg ikke opplevd,det virker hver gang.

Gammel 16-12-12, 17:28   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det funker ja. Men har hørt at man ikke bør gjøre det hver gang. Fordi det etser eller noe på sølvet.
Men jeg gjør det selv og ja.
Har dragesølv.
Skulle jeg valgt selv ville jeg hatt det som heter bankett. Det har svigers, og det er det vi skal samle på til snuppa vår. Det fineste sølvet.

Gammel 16-12-12, 17:32   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel ionisering? Elektrolyse i hjemmet?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 17:40   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg outsourcer til tiåringen. Gnir inn, venter, gnir av, polerer. (Hun) Skryter hemningsløst. (Jeg).

Gammel 16-12-12, 17:40   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Stålbestikk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-12, 17:59   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Man må jo ha sølvbestikk. Veldig koselig å ta det fram til spesielle anledninger.

Gammel 16-12-12, 18:03   #20
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg oppbevarer mitt sølvbestikk i lufttette plastposer, og trenger ikke å pusse sølvet i det hele tatt.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.