Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bloppys krumkaketips

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 22:55   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Bloppys krumkaketips

Jeg har bakt krumkaker i dag. For første gang. Det er vel rundt 25 år siden jeg så noen som lagde det, så jeg visste ikke helt hva jeg gikk til. Deigen (eller røra?) var lekende lett å lage da, så det gikk som smurt.

Jeg svingte innom svigers for å låne krumkakejern, og sånn pinneting. De virket oppriktig fornøyde med at jeg nå endelig skulle opparbeide meg noen voksen- og husmorpoeng. Vel, vel.

Mitt råd #1:
Å steke krumkaker er ikke på noen måte likt som å steke vafler. Det tar ikke like lang tid. Ikke i nærheten engang faktisk. Og jernet piper ikke når krumkaken er ferdig heller, sånn som vaffeljernet gjør.

Råd #2:

Når du har stekt en krumkake og rullet den opp på den pinnetingen, så vært obs på at de stivner fort. Veldig fort. Mye fortere enn du så for deg faktisk. Og når du da skal ta den av den pinnetingen etter at den har stivnet, ja da blir den ødelagt. Du rekker i hvertfall ikke å hente brus i kjøleskapet, helle i glasset, og sette flasken inn igjen før du forsøker å ta den av.

Tips #3:

Om du er redd for at de skal bli svidd (ref #1) kan det i enkelte tilfeller være lurt å prøve å ha såpass is i magen at de i hvertfall får et hint av gylden farge før du tar de ut. Ellers blir det fullstendig umulig å få noen som helst orden på de. Og du brenner deg noe innmari på fingrene også.

Om du nå har fulgt alle rådene over her, så kan det faktisk hende at du til slutt sitter igjen med noen som er såpass at du kan servere de til familie og de som evt skulle finne på å slumpe innom.

Gammel 18-12-12, 23:06   #2
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Bloppys krumkake tips

Øvelse gjør mester ser jeg. takk for gode tips.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 23:12   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bloppys krumkaketips

Gode tips! Og etter hvert gode kaker også, ser det ut til. Jeg vurderer å lage krumkaker på lillejulaften, når vi har kommet oss til svigers.

Gammel 18-12-12, 23:13   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den første var jammen meg godt stekt. Jeg suger til meg tipsene. De som havnet i kakeboksen ser nydelige ut, da!

Gammel 18-12-12, 23:19   #5
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Strålende tips! Jeg vurderer å kjøpe meg krumkakejern i år. Hva slags oppskrift brukte du?

Gammel 18-12-12, 23:19   #6
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for tips - håper jeg husker på dem når jeg en gang pakker frem krumkakejernet mitt.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 23:26   #7
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jada, neida så..
Det ble jo noen til slutt, og de ble gode da. Pompen syntes ikke det var noe rart at jeg strevde litt. Han skjønte jo at mamma måtte øve seg litt, siden jeg ikke hadde gjort det før. Han var smart nok til å luske inn i stua til far da.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Strålende tips! Jeg vurderer å kjøpe meg krumkakejern i år. Hva slags oppskrift brukte du?

Jeg fant en oppskrift på Tine. Veldig enkel. Såpass at jeg tror jeg muligens kan huske den til neste gang.

4 egg
250 g sukker
250 g smør
250 g mel
Litt kardemomme og bittelitt vaniljesukker

Egg og sukker piskes til eggedosis.
Smeltet smør røres inn, og mel og evt vaniljesukker og kardemomme røres inn. Jeg hadde dette i.
La svelle i en times tid på et kaldt sted, før du hiver deg rundt med steking.

Mannen mente at stekingen burde by på det minste problemet med dette prosjektet. Jeg sa at det tviler jeg på, siden selv jeg husker oppskriften i hodet. Vel, gjett hvem som fikk rett?

Gammel 18-12-12, 23:55   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man vil være petimeter kan man veie eggene også, slik at det blir 250 gram av hver ingrediens. Noe av melet kan erstattes med potetmel. Etterhvert som du får mer øvelse kan du tilsette noe vann (opp til en kopp) i røra. Da blir kakene enda tynnere og sprøere (og vanskeligere å lage).

Et siste viktig triks er å ikke riste på boksen.

Gammel 19-12-12, 00:16   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis man vil være petimeter kan man veie eggene også, slik at det blir 250 gram av hver ingrediens. Noe av melet kan erstattes med potetmel. Etterhvert som du får mer øvelse kan du tilsette noe vann (opp til en kopp) i røra. Da blir kakene enda tynnere og sprøere (og vanskeligere å lage).

Et siste viktig triks er å ikke riste på boksen.

Jeg senser at du har gjort dette før. :føledame:
Det blir ikke en dråpe vann i røra her i huset på en stund for å si det sånn.

Men de ble litt perforerte på en måte. Litt hullete. Hva kommer det av? Blir det alltid sånn, eller er det noe jeg har gjort feil?

Gammel 19-12-12, 00:23   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyttige tips! Takk!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 00:38   #11
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Den første der var vel for sangstemmens skyld. Det er nyttig nå i jula.
Her ble det krumkakesteking i går. Jeg testet ut nyjernet. Det gamle konket ut da jeg skulle steke dåpskrumkakene kvelden før barnedåpen. (Gluten-,melke- og sukkerfri redningsplanke jeg hadde planlagt. Da ble jeg sur.) Nytt jern i forhåndsåpnet julegave fra svigersene ble godt mottatt.

Jeg gidder ikke bruke rullepinne, og ruller bare med fingrene i stedet. Litt varmt er det, men kakene blir finere, åpnere i toppen og med mindre hull i bunn. Praktisk når man skal ha bærkrem i. Vil man ha fine krumkakekurver i stedet, legger man leiven over en kopp på hodet, og så legger man en litt videre kopp forsiktig over der, så man får presset leiven i fin fasong.

Min superoppskrift (Super fordi kakene blir gode og fordi den er så lett å huske):
Vei opp de eggene du vil bruke, og ha i like mye av sukker, smeltet smør, og mel. Sleng i litt mer kardemomme enn hva alle sier er fornuftig (det kan aldri bli for mye kardemomme). Og snik i en grei klunk av den aller beste konjakken mannen har gjemt bort. (Gjerne den han påstår han skal spare til 50-årsdagen sin.) Et par spiseskjeer vann kan også være lurt. La stå kaldt en stund, stek og spis. 3 egg blir ca 25 kaker + litt svinn, fant jeg ut i går.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 04:02   #12
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Wow! Du er flink!
Og jeg har ett siste tips (og det viktigste):

Man ber sin mamma om å lage krumkaker, og plukker opp ferdige kaker i boks og tar med hjem.

Gammel 19-12-12, 06:10   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Men de ble litt perforerte på en måte. Litt hullete. Hva kommer det av? Blir det alltid sånn, eller er det noe jeg har gjort feil?

Det er helt riktig, og et tegn på at du har gjort en bra jobb.

Gammel 19-12-12, 09:14   #14
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er helt riktig, og et tegn på at du har gjort en bra jobb.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.