Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan lager du surkål?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 13:48   #1
konsulenten
Passiv

Standard

Hvordan lager du surkål?

Bare lurer på hvor ulike måter det gjøres på rundt omkring.

Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:54   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lager du surkål?

Jeg bruker oppskriften som er i et gammelt hefte fra Opplysningskontoret for kjøtt, det som nå er Matprat antar jeg. Det er litt eple i den surkålen, jeg syns den er veldig god.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:03   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Øh, klipper opp posen, heller innholdet i en skål og setter i microen.
Evt legger posen i en kjele med vann og koker en liten stund.

Finnes det andre måter å gjøre det på?

Gammel 23-12-12, 14:04   #4
konsulenten
Passiv

Standard

Filifjonka: Denne, kanskje?
Jeg har ikke tenkt på å ha eple i, det skal jeg jammen prøve. Koker du i kraft også?

Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:12   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Dette lærte jeg av bestemor, så jeg har alltid gjort som henne, det går på slump som alt annet bestemor lagde.
Jeg finkutter kålen i foodprosessoren (bestemor kuttet med kniv, men det syntes jeg tar for lang tid), jeg har en skive som kutter fine strimler og fjerner de bitene jeg syntes blir for store. Så legger jeg kål, karve og strør på mel lagvis. Tømmer over kokende vann, jeg aner ikke hvor mye jeg tar av hver, du må nesten føle deg litt frem, jeg liker at surkålen er litt "fast" ikke for mye væske. Lar den koke i flere timer. Dette er det første jeg gjør julaften morgen, ca rundt kl 09, og den står og småputrer på ovnen til middagen er klar rundt kl 17, det er jul når surkållukten er i hus. Rører om med jevne mellomrom.

1 time før middagen smaker jeg til med eddik og sukker. Jeg lager en stor porsjon (2 store kålhoder, ca 2-3 poser karve), så fryser jeg ned det som ikke blir spist. Vi er mellom 4 og 7 personer til middag julaften.

Gammel 23-12-12, 14:17   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er akkurat den, konsulenten. Det smaker ikke eple, bare friskt og godt. Jeg bruker vanligvis ikke kraft, bruker bare vann og tilsetter litt ribbefett/kraft fra langpannen til slutt.

Gammel 23-12-12, 14:54   #7
konsulenten
Passiv

Standard

Fløyel: den vrien har jeg ikke sett før.

Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:59   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Øh, klipper opp posen, heller innholdet i en skål og setter i microen.
Evt legger posen i en kjele med vann og koker en liten stund.

Finnes det andre måter å gjøre det på?

Hahaha, du er søt!!!

Gammel 23-12-12, 17:33   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Finsnitter kålen for hånd på den måten mor har lært meg, legger i gryta med karve innimellom, koker i vann, smaker til med eddik og sukker, og før servering, litt ribbefett.

Gammel 23-12-12, 17:37   #10
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg har hittil gjort som deg, Tangina. Bortsett fra at jeg smaker til med eddik og sukker helt til slutt, for ellers synes jeg eddiken bare koker bort i kålen.

Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 17:41   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg gjer det på samme måte som Elise. Blir så bra, så!

Gammel 23-12-12, 22:19   #12
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Finsnitter kålen for hånd på den måten mor har lært meg, legger i gryta med karve innimellom, koker i vann, smaker til med eddik og sukker, og før servering, litt ribbefett.

Og godt med eddik i. Jeg synes den skal være ganske sterk. Da er den best. Det blir ikke jul om det ikke lukter hjemmelaget surkål altså.

Gammel 23-12-12, 22:20   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget surkål i kveld. Finsnittet kål, lagvis i gryte med salt, karve og epleskiver. Kokt i ca to timer (litt vanskelig å si, for vi hadde et to timers strømbrudd midt i det hele), og smakt til med eddik og sukker. Ble kjempegodt. Jeg brukte mer eddik enn i oppskriften jeg leste. Jeg liker den syrlig og litt skarp. Den skal jo "balansere" den fete ribben.

Gammel 24-12-12, 00:08   #14
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg ender også alltid opp med å bruke mer eddik enn det står i oppskriften.

Svar med sitat
Gammel 24-12-12, 00:33   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to kålhoder, 1 dl vann, 4 ss sukker, 4 ss eddik og 2 ss salt, 4 ts karve. Og litt mer eddik og sukker mot slutten. Blandet alt, koker opp og koker leeeeenge.

Gammel 24-12-12, 12:33   #16
konsulenten
Passiv

Standard

Ja, den må koke lenge - helt enig!

Svar med sitat
Gammel 24-12-12, 12:41   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns den ikke må koke altfor lenge.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.